Sztuka registracji w kręgu północnoniemieckim od XVI do XVIII wieku
Krzysztof Urbaniak
Kraków 2013
ISBN: 978-83-7643-109-
objętość: 122 strony
materiał promocyjny
Publikacja finansowana przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego
ZAWARTOŚĆ
Wstęp
I. Północnoniemiecki kontekst organologiczny
- Linia niderlandzka
- Linia pochodzenia środkowoniemieckiego
- Pruskie odgałęzienie linii północnoniemieckiej
- Arp Schnitger w kontekście wcześniejszych organmistrzów północnoniemieckich
- Wiek XVIII
- Strój średniotonowy
- Techniki kompozytorskie – registracja – konstrukcja i brzmienie organów
II. Registacja
- Registracje proweniencji niderlandzkiej
- Registracje prawdopodobnie rdzennie północnoniemieckie oraz wskazówki Michaela Praetoriusa
- Registracje opisywane przez Johanna Matthesona oraz inne związane z organami z kręgu Fritzsche/Stellwagen
- Registracje zachowane w źródłach pruskich
- Analogie i różnice między wybranymi registracjami północno- i środkowoniemieckimi
Zakończenie
Bibliografia
Indeks osób
Indeks nazw geograficznych
Indeks nazw rejestrów
Fragment wstępu:
„(…) W pracy niniejszej zebrałem moim zdaniem najważniejsze informacje dotyczące północnoniemieckich organów, ich klasyfikacji, konstrukcji i aspektów brzmieniowych, które powiązałem z historycznymi przekazami traktującymi o sztuce registracji na tych instrumentach. Z perspektywy wykonawczej szczególnie istotne są wskazówki rejestracyjne, z naszego współczesnego, postromantycznego punktu widzenia często niekonwencjonalne.”