red. Ewa Kumik
Łódź 2022
ISBN 978-83-60929-84-1
objętość: 560 strony
 
cena: 45 zł

 

ZAWARTOŚĆ

    • Wstęp – Ewa Kumik
 
Część I MUZYKA WARTOŚCIĄ W RÓŻNYCH SFERACH ŻYCIA CZŁOWIEKA
    • Violetta Przerembska
      O niektórych aspektach uczestnictwa młodzieży we współczesnej kulturze muzycznej
    • Joanna Glenc
      Kształtowanie życia kulturalnego społeczności lokalnych
    • Magda Micherda
      Upowszechnianie kultury polskiej przez działalność pozalekcyjną polskich szkół na Zaolziu w 2018 roku – z badań prasy zaolziańskiej
    • Elżbieta Hoffman
      Muzyka jako byt wypełniający duchową przestrzeń człowieka
    • Agnieszka Mycka
      Postrzeganie kształcenia muzycznego jako treningu wrażliwości sprzyjającego rozwojowi duchowego potencjału ucznia
    • Aleksandra Pawłowska
      Kreatywność jako wartość w edukacji
    • Marcin Michalak
      Estetyka muzyki popularnej Alison Stone w optyce edukacyjnej
    • Aleksandra Bęben
      Funkcja edukacyjna prelekcji koncertowej
    • Agnieszka Łuczyńska
      Musical jako zjawisko artystyczne i kulturowe o wysokim potencjale oddziaływania
    • Dominika Lenska
      Kodályowskie wzorce rozwijania poczucia małych form muzycznych na przykładzie polskich dziecięcych pieśni ludowych
    • Anna Suska
      Autorskie pomysły na wykorzystanie internetowych narzędzi do tworzenia materiałów i pomocy dydaktycznych do zajęć muzycznych na przykładzie Canvy
    • Anna Dańda
      Lekcje Turnen w Hellerau w latach 1910-1912. W poszukiwaniu wartości zasłoniętych i zagubionych
    • Joanna Posłuszna
      Funkcjonowanie i wykorzystanie muzyki w instytucjach totalnych na przykładzie obozów koncentracyjnych
 
Część II MUZYKA WARTOŚCIĄ W EDUKACJI
    • Jadwiga Uchyła-Zroski
      Poglądy Profesora Zygmunta Gzelli na edukację muzyczną studentów jako przyszłych wychowawców estetycznych
    • Anna Szarapka
      Misja szkoły muzycznej w kontekście wartości edukacji muzycznej we współczesnym świecie
    • Agata Jarecka
      Wczesna edukacja muzyczna dziecka na wiolonczeli – autorskie propozycje
    • Zofia Dynak-Chwałko
      Granice osobiste w relacji uczeń-nauczyciel w kontekście zajęć indywidualnych w szkole muzycznej
    • Paulina Wójcik
      Znaczenie indywidualnego śpiewu dziecka w wieku wczesnoszkolnym w aspekcie muzycznym, terapeutycznym i wychowawczym
    • Magdalena Owczarek
      Edukacja – modernizacja – nowe/stare ścieżki. Muzyka i ruch poza murami
    • Jarosław Domagała
      Edukacja w szkole muzycznej w Polsce w ocenie studentów Akademii Muzycznej w Łodzi
    • Katarzyna Kierzkowska
      Uczniowie szkół podstawowych młodymi artystami i naukowcami na wyższych uczelniach w Polsce
    • Stella Kaczmarek
      Cele i marzenia studentów Akademii Muzycznej w Łodzi
    • Aleksandra Zeman
      Zdalna praca ze studentem podczas zajęć z dyrygowania w warunkach pandemii
    • Sebastian Sikora
      Edukacja muzyczna dla każdego i w każdym wieku na przykładzie doświadczeń dyrygenta
    • Grzegorz Mania
      Oblicza lockdownów – szkoły artystyczne w pandemii i wnioski na przyszłość
 
Część III TERAPEUTYCZNE WALORY MUZYKI
  • Lidia Kataryńczuk-Mania
    Muzyka jako wartość w pracy terapeutycznej z młodzieżą
  • Bartłomiej Swebodziński
    Muzyka jako modulator natężenia odczuwanego bólu: perspektywa kliniczna i eksperymentalna
  • Eliza Ludkiewicz
    Wykorzystanie założeń Terapii Akceptacji i Zaangażowania (ACT) w budowaniu odporności psychicznej uczniów i nauczycieli szkół muzycznych
  • Andrzej Witusik
    Wiedza na temat zdrowia psychicznego w edukacji muzycznej
  • Katarzyna Turek
    Songwriting, wspólne śpiewanie oraz koncerty o walorach terapeutycznych w muzykoterapii osób z otępieniem
  • Marcelina Schweda
    Terapeutyczny świat muzyki – zajęcia muzyczno-ruchowe z seniorami
  • Julia Laskowska
    Nauka gry na fortepianie jako laboratorium psychosomatycznej samoświadomości
  • Zofia Dynak-Chwałko, Mateusz Kuźniecow
    Wizja wprowadzenia fizjoterapii do edukacji muzycznej na podstawie problematyki pianistycznej

 

Z RECENZJI WYDAWNICZEJ

„Ideą publikacji jest ukazanie muzyki jako wartości w różnych aspektach, tzn. jako sztuki i teoretycznych o niej rozważań, jak i wykorzystania tkwiącego w niej potencjału w oddziaływaniach edukacyjnych i terapeutycznych wobec dzieci, młodzieży i dorosłych. Na niniejszą monografię składa się prezentacja wyników badań nad wartościami w muzyce kształtowanymi przez percepcję i twórczą interpretację w dyskursie muzykologicznym, teorii muzyki oraz w aspekcie artystyczno-wykonawczym i pedagogicznym. Walorem publikacji jest szerokie spektrum podjętej problematyki, związanej z niezmiernie istotną w obecnej rzeczywistości społeczno-kulturowej i edukacyjnej kategorią wartości w edukacji oraz próba powiązania, w kilku tekstach, rozważań teoretycznych z ich empiryczną egzemplifikacją, co służy pogłębieniu zrozumienia prezentowanej wiedzy, a także ujawnieniu obszarów dalszych analiz i badań. Recenzowana książka z pewnością zyska uznanie szerokiego kręgu odbiorców. Jest kierowana do środowisk akademickich, oraz może być wykorzystywana w procesie kształcenia przyszłych nauczycieli”.

dr hab. Ewa Kochanowska, prof. AT-H

 
„Recenzowana publikacja wpisuje się szeroko w nurt rozważań nad muzyką jako wartością w życiu człowieka. Dokonujący się na naszych oczach proces transformacji, zmian struktur muzycznych, szczególnie w muzyce współczesnej przybiera często charakter niekontrolowany, co pociąga za sobą konieczność nowego namysłu nad omawianymi treściami w kontekście filozoficznym, muzycznym a także pedagogicznym. Zaprezentowane w monografii artykuły wyznaczają jej trójdzielny charakter. Splot rozważań prowadzonych przez autorów poszczególnych artykułów pozwolił na wyodrębnienie przez redaktorkę monografii tematyki pierwszej części, która koncentruje się na wartościach jakie wnosi muzyka w różne przestrzenie życia człowieka. Druga część omawianej książki poświęcona jest wartością muzyki w wychowaniu i edukacji, zaś ostatnia trzecia część dotyka problemów związanych z terapeutycznymi walorami muzyki”.

dr hab. Rafał Majzner, prof. AT-H