Wartość muzyki we współczesnej przestrzeni życia i edukacji. Wybrane problemy
red. Ewa Kumik
Łódź 2022
ISBN 978-83-60929-84-1
objętość: 560 strony
cena: 45 zł
ZAWARTOŚĆ
- Wstęp – Ewa Kumik
Część I MUZYKA WARTOŚCIĄ W RÓŻNYCH SFERACH ŻYCIA CZŁOWIEKA
- Violetta Przerembska
O niektórych aspektach uczestnictwa młodzieży we współczesnej kulturze muzycznej - Joanna Glenc
Kształtowanie życia kulturalnego społeczności lokalnych - Magda Micherda
Upowszechnianie kultury polskiej przez działalność pozalekcyjną polskich szkół na Zaolziu w 2018 roku – z badań prasy zaolziańskiej - Elżbieta Hoffman
Muzyka jako byt wypełniający duchową przestrzeń człowieka - Agnieszka Mycka
Postrzeganie kształcenia muzycznego jako treningu wrażliwości sprzyjającego rozwojowi duchowego potencjału ucznia - Aleksandra Pawłowska
Kreatywność jako wartość w edukacji - Marcin Michalak
Estetyka muzyki popularnej Alison Stone w optyce edukacyjnej - Aleksandra Bęben
Funkcja edukacyjna prelekcji koncertowej - Agnieszka Łuczyńska
Musical jako zjawisko artystyczne i kulturowe o wysokim potencjale oddziaływania - Dominika Lenska
Kodályowskie wzorce rozwijania poczucia małych form muzycznych na przykładzie polskich dziecięcych pieśni ludowych - Anna Suska
Autorskie pomysły na wykorzystanie internetowych narzędzi do tworzenia materiałów i pomocy dydaktycznych do zajęć muzycznych na przykładzie Canvy - Anna Dańda
Lekcje Turnen w Hellerau w latach 1910-1912. W poszukiwaniu wartości zasłoniętych i zagubionych - Joanna Posłuszna
Funkcjonowanie i wykorzystanie muzyki w instytucjach totalnych na przykładzie obozów koncentracyjnych
Część II MUZYKA WARTOŚCIĄ W EDUKACJI
- Jadwiga Uchyła-Zroski
Poglądy Profesora Zygmunta Gzelli na edukację muzyczną studentów jako przyszłych wychowawców estetycznych - Anna Szarapka
Misja szkoły muzycznej w kontekście wartości edukacji muzycznej we współczesnym świecie - Agata Jarecka
Wczesna edukacja muzyczna dziecka na wiolonczeli – autorskie propozycje - Zofia Dynak-Chwałko
Granice osobiste w relacji uczeń-nauczyciel w kontekście zajęć indywidualnych w szkole muzycznej - Paulina Wójcik
Znaczenie indywidualnego śpiewu dziecka w wieku wczesnoszkolnym w aspekcie muzycznym, terapeutycznym i wychowawczym - Magdalena Owczarek
Edukacja – modernizacja – nowe/stare ścieżki. Muzyka i ruch poza murami - Jarosław Domagała
Edukacja w szkole muzycznej w Polsce w ocenie studentów Akademii Muzycznej w Łodzi - Katarzyna Kierzkowska
Uczniowie szkół podstawowych młodymi artystami i naukowcami na wyższych uczelniach w Polsce - Stella Kaczmarek
Cele i marzenia studentów Akademii Muzycznej w Łodzi - Aleksandra Zeman
Zdalna praca ze studentem podczas zajęć z dyrygowania w warunkach pandemii - Sebastian Sikora
Edukacja muzyczna dla każdego i w każdym wieku na przykładzie doświadczeń dyrygenta - Grzegorz Mania
Oblicza lockdownów – szkoły artystyczne w pandemii i wnioski na przyszłość
Część III TERAPEUTYCZNE WALORY MUZYKI
- Lidia Kataryńczuk-Mania
Muzyka jako wartość w pracy terapeutycznej z młodzieżą - Bartłomiej Swebodziński
Muzyka jako modulator natężenia odczuwanego bólu: perspektywa kliniczna i eksperymentalna - Eliza Ludkiewicz
Wykorzystanie założeń Terapii Akceptacji i Zaangażowania (ACT) w budowaniu odporności psychicznej uczniów i nauczycieli szkół muzycznych - Andrzej Witusik
Wiedza na temat zdrowia psychicznego w edukacji muzycznej - Katarzyna Turek
Songwriting, wspólne śpiewanie oraz koncerty o walorach terapeutycznych w muzykoterapii osób z otępieniem - Marcelina Schweda
Terapeutyczny świat muzyki – zajęcia muzyczno-ruchowe z seniorami - Julia Laskowska
Nauka gry na fortepianie jako laboratorium psychosomatycznej samoświadomości - Zofia Dynak-Chwałko, Mateusz Kuźniecow
Wizja wprowadzenia fizjoterapii do edukacji muzycznej na podstawie problematyki pianistycznej
Z RECENZJI WYDAWNICZEJ
„Ideą publikacji jest ukazanie muzyki jako wartości w różnych aspektach, tzn. jako sztuki i teoretycznych o niej rozważań, jak i wykorzystania tkwiącego w niej potencjału w oddziaływaniach edukacyjnych i terapeutycznych wobec dzieci, młodzieży i dorosłych. Na niniejszą monografię składa się prezentacja wyników badań nad wartościami w muzyce kształtowanymi przez percepcję i twórczą interpretację w dyskursie muzykologicznym, teorii muzyki oraz w aspekcie artystyczno-wykonawczym i pedagogicznym. Walorem publikacji jest szerokie spektrum podjętej problematyki, związanej z niezmiernie istotną w obecnej rzeczywistości społeczno-kulturowej i edukacyjnej kategorią wartości w edukacji oraz próba powiązania, w kilku tekstach, rozważań teoretycznych z ich empiryczną egzemplifikacją, co służy pogłębieniu zrozumienia prezentowanej wiedzy, a także ujawnieniu obszarów dalszych analiz i badań. Recenzowana książka z pewnością zyska uznanie szerokiego kręgu odbiorców. Jest kierowana do środowisk akademickich, oraz może być wykorzystywana w procesie kształcenia przyszłych nauczycieli”.
dr hab. Ewa Kochanowska, prof. AT-H
„Recenzowana publikacja wpisuje się szeroko w nurt rozważań nad muzyką jako wartością w życiu człowieka. Dokonujący się na naszych oczach proces transformacji, zmian struktur muzycznych, szczególnie w muzyce współczesnej przybiera często charakter niekontrolowany, co pociąga za sobą konieczność nowego namysłu nad omawianymi treściami w kontekście filozoficznym, muzycznym a także pedagogicznym. Zaprezentowane w monografii artykuły wyznaczają jej trójdzielny charakter. Splot rozważań prowadzonych przez autorów poszczególnych artykułów pozwolił na wyodrębnienie przez redaktorkę monografii tematyki pierwszej części, która koncentruje się na wartościach jakie wnosi muzyka w różne przestrzenie życia człowieka. Druga część omawianej książki poświęcona jest wartością muzyki w wychowaniu i edukacji, zaś ostatnia trzecia część dotyka problemów związanych z terapeutycznymi walorami muzyki”.
dr hab. Rafał Majzner, prof. AT-H