Zastosowanie muzykoterapii aktywnej w chorobach psychosomatycznych
Stella Kaczmarek
Łódź 2020
ISBN: 978-83-60929-73-5
objętość: 496 stron
cena: 35 zł
SPIS TREŚCI
Wstęp
Część I – teoretyczno-psychologiczna
Rozdział I. O zaburzeniach psychosomatycznych
1.1. Zarys historii psychosomatyki
1.2. Definicje zaburzeń psychosomatycznych
1.3. Geneza zaburzeń psychosomatycznych
1.4. Klasyfikacja chorób psychosomatycznych
1.5. Symptomy i opisy wybranych zaburzeń psychosomatycznych
1.6. Teorie opisujące choroby psychosomatyczne
1.7. Problemy z diagnozą u pacjentów psychosomatycznych
1.8. O medycynie psychosomatycznej i behawioralnej
1.9. Podsumowanie
Rozdział II. Udział czynników psychospołecznych w powstawaniu chorób psychosomatycznych
2.1. rola stresu w powstawaniu i rozwoju chorób psychosomatycznych
2.2. Znaczenie osobowości w powstawaniu chorób psychosomatycznych
2.3. Opis wzoru zachowania A
2.4. Model powstawania chorób psychosomatycznych
2.5. Podsumowanie
Rozdział III. Wpływ choroby psychosomatycznej na funkcjonowanie człowiek
3.1. Bezpośredni wpływ choroby na funkcjonowanie człowieka
3.2. Pośredni wpływ choroby na funkcjonowanie człowieka
3.3. Życie z chorobą przewlekłą
3.4. Adaptacja do choroby
3.5. Choroby psychosomatyczne a lęk i depresja
3.6. Psychologiczne konsekwencje choroby przewlekłej
3.7. Podsumowanie
Rozdział IV. Rola zasobów, emocji i poznania w chorobie psychosomatycznej
4.1. Rola zasobów i wsparcia w chorobie psychosomatycznej
4.1.1. Rola zasobów wewnętrznych w chorobie psychosomatycznej
4.1.2. Rola zasobów zewnętrznych w chorobie psychosomatycznej
4.1.3. Rola kryzysów w chorobie psychosomatycznej
4.2. Rola procesów poznawczych w chorobie psychosomatycznej
4.3. Rola procesów emocjonalnych w chorobie psychosomatycznej
4.3.1. Emocje a choroba psychosomatyczna
4.3.2. Rola aleksytymii w powstaniu chorób psychosomatycznych
4.3.3. Udział emocji w powstawaniu wybranych chorób psychosomatycznych
4.4. Podsumowanie
Rozdział V. Formy leczenia chorób psychosomatycznych
5.1. Modele leczenia chorób psychosomatycznych
5.2. Rola psychologa w leczeniu osób chorych psychosomatycznie
5.3. Pomoc psychologiczna
5.4. Zalecane formy psychoterapii
5.5. Farmakoterapia w leczeniu chorób psychosomatycznych
5.6. Inne metody leczenia chorób psychosomatycznych
5.7. Rola metod arteterapeutycznych w leczeniu chorób psychosomatycznych
5.8. Podsumowanie
Rozdział VI. Sytuacja psychosomatyki w Polsce
6.1. Statystyki dotyczące leczenia pacjentów psychosomatycznych w Polsce
6.2. Cele terapii pacjentów psychosomatycznych
6.3. Problemy pacjentów psychosomatycznych w Polsce
6.4. Podsumowanie
Część II – praktyczno-muzykoterapeutyczna
Rozdział VII. Rola muzykoterapii w leczeniu chorób psychosomatycznych
7.1. Definicje muzykoterapii / podstawy teoretyczne
7.1.1. Wybrane definicje muzykoterapii
7.1.2. Podstawy teoretyczne stosowania muzykoterapii
7.2. Zastosowanie muzykoterapii w leczeniu zaburzeń psychicznych
7.3. Zastosowanie muzykoterapii w leczeniu zaburzeń psychosomatycznych
7.3.1. Podstawy teoretyczne
7.3.2. Dotychczasowe badania
7.3.3. Muzykoterapia w rehabilitacji kardiologicznej
7.3.4. Muzykoterapia w rehabilitacji psychospołecznej
7.4. Podsumowanie
Rozdział VIII. Rodzaje improwizacji wykorzystywanych w muzykoterapii aktywnej
8.1. O improwizacji
8.2. O swobodnej improwizacji
8.3. O różnicy pomiędzy improwizacją a kompozycją
8.4. O roli improwizacji w muzykoterapii
8.5. O elementach dzieła muzycznego w improwizacji
8.6. O elementach improwizacji
8.7. O improwizacji w muzykoterapii aktywnej
8.8. O improwizacjach grupowych
8.9. O problemach związanych z tworzeniem improwizacji
8.10. Podsumowanie
Rozdział IX. Autorski model leczenia chorych psychosomatycznie przy pomocy muzykoterapii
9.1. Zastosowanie improwizacji w leczeniu chorób psychosomatycznych
9.2. Charakterystyka pacjentów psychosomatycznych
9.3. Opis settingu i rodzaju grupy
9.4. Schemat leczenia pacjentów psychosomatycznych
9.5. Podstawy teoretyczne
9.6. Autorski model leczenia pacjentów psychosomatycznych przy pomocy muzykoterapii
9.6.1. Przykłady improwizacji na poprawę funkcjonowania poznawczego
9.6.2. Przykłady improwizacji na poprawę funkcjonowania społecznego
9.6.3. Przykłady improwizacji na poprawę funkcjonowania osobistego (samooceny)
9.6.4. Przykłady improwizacji na poprawę funkcjonowania emocjonalnego
9.6.5. Przykłady improwizacji na poprawę funkcjonowania somatycznego
9.6.6. Inne przykłady improwizacji
9.7. Struktura sesji muzykoterapeutycznej
9.8. Rola terapeuty
9.9. Podsumowanie
Rozdział X. Badania jakościowe dotyczące pacjentów psychosomatycznych
10.1. Metodologia badań własnych
10.1.1. Cel i przedmiot badań
10.1.2. Problemy i hipotezy badawcze
10.1.3. Metody, narzędzia i techniki badawcze
10.1.4. Opis badanej grupy
10.1.5. Opis przeprowadzonych badań
10.2. Analiza uzyskanych wyników
10.2.1. Definicje psychosomatyki
10.2.2. Geneza chorób psychosomatycznych
10.2.3. Rodzaje chorób psychosomatycznych
10.2.4. Rola stresu w chorobach psychosomatycznych
10.2.5. Sytuacja pacjentów psychosomatycznych w Polsce
10.2.6. Różnice dotyczące pacjentów psychosomatycznych i psychicznych
10.2.7. Główne cele terapii pacjentów psychosomatycznych
10.2.8. Cechy charakterystyczne pacjentów psychosomatycznych
10.2.9. Sposoby leczenia pacjentów psychosomatycznych
10.2.10. Zastosowanie metod arteterapeutycznych w leczeniu pacjentów psychosomatycznych
10.2.11. Sposoby na poprawę sytuacji pacjentów psychosomatycznych
10.2.12. Stosowanie metod diagnostycznych
10.3. Dyskusja uzyskanych wyników
10.4. Podsumowanie
Rozdział XI. Badania ilościowe przeprowadzone na pacjentach psychosomatycznych
11.1. Podstawy teoretyczne
11.2. Metodologia badań własnych
11.2.1. Cel i przedmiot badań
11.2.2. Problemy i hipotezy badawcze
11.2.3. Metody, techniki i narzędzia badawcze
11.2.4. Opis grupy badanej
11.2.5. Opis przeprowadzonych badań
11.3. Analiza uzyskanych wyników
11.3.1. Znaczenie muzyki w życiu pacjentów
11.3.2. Samoocena własnej muzykalności
11.3.3. Stosunek do muzykoterapii i ocena leczenia muzykoterapii
11.3.4. Osobiste zyski i trudności w muzykoterapii
11.3.5. Różnice między grupami
11.3.6. Związki korelacyjne
11.4. Dyskusja uzyskanych wyników
11.5. Podsumowanie
Zakończenie
Bibliografia
Spis rysunków i tabel
Aneksy
1. Dyspozycja wywiadu dla terapeutów/psychologów/psychiatrów
2. Dyspozycja wywiadu dla muzykoterapeutów/choreoterapeutów
3. Transkrypcje wywiadów
4. Ankieta kwestionariusza
Summary
Z RECENZJI WYDAWNICZYCH
Monografia stanowi udaną inicjatywę pod względem wydawniczym. Może być skuteczną pomocą w naukach medycznych, psychologicznych, muzycznych, pedagogicznych. Autorka zwróciła szczególną uwagę na potrzebę rozpowszechniania wiedzy z zakresu psychosomatyki i pracy z pacjentami psychosomatycznymi przez muzykoterapeutów. Warto podkreślić, iż na polskim rynku wydawniczym praca stanowi pionierskie wydanie, wypełniające lukę w tym zakresie. Rozważania teoretyczne mają charakter interdyscyplinarny, niezbędny i pomocny specjalistom z zakresu muzykoterapii, arteterapii, medycyny psychosomatycznej, pedagogiki specjalnej.
dr hab. Lidia Kataryńczuk-Mania, prof. UZ
Ostatnie dekady pokazują systematyczny wzrost zainteresowania muzykoterapią, a jednocześnie znaczące braki w polskojęzycznych wydawnictwach z tego zakresu. Dotyczy to całego obszaru muzykoterapii, również problematyki terapii muzycznej osób z zaburzeniami o charakterze psychosomatycznym. Ma to także związek ze wzrastającą świadomością holistycznego ujmowania funkcjonowania człowieka, zauważania powiązania psychiki z somatyką, a co za tym idzie z liczbą przypadków pacjentów psychosomatycznych diagnozowanych co roku na świecie.
dr hab. Krzysztof Stachyra