Szczegóły
Informacja o finansowaniu projektów
ze środków Wydawnictwa Akademii Muzycznej
im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi POBIERZ
ZAKUP I FORMA PŁATNOŚCI
mgr inż. Anna Kula
telefon: 42 662 17 03
telefon: 42 662 17 10
email:
telefon: 42 662 17 50
czynna od wtorku do piątku w godzinach 14.00-18.00
oraz na godzinę przed każdym koncertem (ul. Żubardzka 2a)
Oferta wynajmu POBIERZ
Z początkiem października 2013 roku Akademia Muzyczna w Łodzi oddała do użytku nową Salę Koncertową, wybudowaną w ramach projektu współfinansowanego przez Unię Europejską.
Uczelnia zyskała dla swoich studentów i pedagogów pięć i pół tysiąca metrów kwadratowych nowoczesnej i komfortowej przestrzeni do pracy i nauki, Łódź i region – nowe przyjazne miejsce dla muzyki. To tutaj odbywają się największe i najbardziej spektakularne wydarzenia artystyczne łódzkiej Akademii: od koncertów symfonicznych i jazzowych po musicale i produkcje operowe. Z Salą Koncertową związany jest również AŻ Festiwal. Jego nazwa zawiera w sobie jednocześnie adres imprezy: A-Ż – Akademia na Żubardzkiej. Organizowany od 2013 roku stanowi znakomitą okazję do prezentacji nowych projektów artystycznych Akademii, realizowanych często z udziałem zaproszonych gości. W ramach AŻ Festiwalu wystąpili m.in. Kevin Kenner (fortepian), Siergiej Leiferkus (baryton), Adam Makowicz (fortepian), Piotr Pławner (skrzypce), Rex Richardson (trąbka), Andrea Tofanelli (trąbka), Agata Szymczewska (skrzypce), Emmanuel Sejourne (perkusja), Belgian Brass, Polish Cello Quartet i Telemark Chamber Orchestra.
Sercem nowego budynku jest nowocześnie wyposażona Sala koncertowa, która dzięki znakomitej akustyce i wysokiej klasy nagłośnieniu stwarza komfortowe warunki do koncertów symfonicznych, oratoryjnych i kameralnych oraz nagrań różnych gatunków muzyki, szczególnie muzyki klasycznej i jazzowej. Na widowni znajduje się blisko 300 miejsc dla słuchaczy, a rozległa scena pomieści jednocześnie wielki aparat wykonawczy – 160 muzyków, w tym 80-osobową orkiestrę symfoniczną i 80-osobowy chór. Przed sceną usytuowana jest fosa dla orkiestry z zapadnią, niezbędna w realizacjach planowanych spektakli operowych i tanecznych. Ponad 300 m2 estrady i zamieszczona ponad nią kurtyna umożliwiają realizację przedstawień teatralnych. Istotną rolę odgrywa oświetlenie: w pełni zautomatyzowane i zdalnie sterowane z pomieszczenia nad widownią daje możliwość bardzo precyzyjnego operowania światłem, współdziałania z dźwiękiem oraz tworzenia interaktywnych spektakli. Multimedialne prezentacje będą realizowane m.in. w oparciu o nowoczesny system kamer, ekrany i wysokiej klasy rzutniki, umożliwiające projekcje filmów w jakości Full HD, porównywalnej z prezentacjami kinowymi.
Na techniczne zaplecze sali koncertowej składają się m.in. zascenie, magazyny instrumentów oraz funkcjonalne garderoby, wszystkie wyposażone w węzeł sanitarny i monitory systemu digital signage. System ten ułatwia koordynację przedsięwzięć artystycznych poprzez możliwość transmitowania zróżnicowanych informacji na ponad 20 monitorach znajdujących się w całym budynku.
Wszystkie elementy wyposażenia sali, umiejscowionej centralnie wewnątrz budynku, dla wytłumienia wszelkich zakłóceń dobiegających z zewnątrz, są podporządkowane akustyce. Wielowarstwowe, grube ściany i podłogi, konstrukcja i pokrycie foteli, liczne ustroje akustyczne, w tym efektowne kuliste soczewki widoczne nad sceną, tysiące ukrytych w ścianach rezonatorów pozwoliły osiągnąć znakomitą akustykę dostosowaną do wykonywania muzyki klasycznej: z dużym pogłosem, szlachetnym wybrzmieniem dźwięku, który równomiernie wypełnia salę. Dzięki temu wszystkie miejsca na sali – od pierwszego do ostatniego rzędu – są komfortowe pod względem odbioru muzyki.
Zastosowany w sali wysokiej klasy system nagłośnieniowy o audiofilskich parametrach daje możliwość kwadrofonicznego odtwarzania i interaktywnego dysponowania dźwiękiem, co jest szczególnie istotne we współczesnej muzyce, gdzie operowanie panoramą dźwięku ma duże znaczenie. Doskonałej jakości mikrofony pozwalają uzyskać naturalny efekt dzięki wielorakim systemom realizacji, które można dostosowywać do wykonywanego gatunku muzycznego czy obsady. Zaawansowane rozwiązanie technologiczne w zakresie nagłośnienia oraz instalacji teleinformatycznych i elektroakustycznych otwierają nieograniczone możliwości realizacji koncertów, spektakli, nagrań oraz transmisji do telewizji, radia i internetu. System umożliwia nagłośnienie sali przy równoczesnej niezależnej realizacji transmisji na żywo, rejestracji 48-śladowej oraz wyświetlanie na telebimie bieżących realizacji ze zdalnie sterowanych kamer i rejestrację wideo.
Nowoczesne wyposażenie Sali koncertowej oraz znajdującego się w budynku studia nagrań stanowi znaczącą bazę umożliwiającą badania naukowe, m.in. w zakresie fizyki dźwięku i wpływu warunków akustycznych na percepcję muzyki.
Nowy obiekt z czterema kondygnacjami ma bogate zaplecze dydaktyczne w postaci sal ćwiczeniowych i sal prób. Mieszczą się w nim pomieszczenia przeznaczone na próby orkiestr i chórów, sale wykładowe, sale akustycznie przystosowane do zajęć dla studentów klas perkusji czy instrumentów dętych blaszanych. Dla studentek rytmiki oraz tancerzy specjalności choreografia i techniki tańca zostały zaprojektowane sale przeznaczone do zajęć ruchowych.
Budynek tworzy jeden zespół przestrzenny z istniejącym wcześniej Domem Studenckim uczelni. Powstał w ten sposób funkcjonalny kompleks, który znacznie zwiększa komfort i atrakcyjność studiowania w Akademii Muzycznej w Łodzi.
Gmach Sali koncertowej jest przystosowany dla osób niepełnosprawnych i daje możliwość poruszania się po wszystkich kondygnacjach bez przeszkód, przy wykorzystaniu szybkobieżnych wind. Na widowni znajdują się specjalnie zaprojektowane miejsca przeznaczone dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich. Przy budynku znajduje się parking liczący 70 miejsc.
Projekt architektoniczny budynku, autorstwa Włodzimierza Nowakowskiego, pochodzi z 2005 r. Autorką projektu akustyki sali jest wysoko ceniona w świecie muzycznym Ewa Więckowska-Kosmala. Pierwszy etap prac budowlanych rozpoczął się jesienią 2008 r., drugi – wiosną 2010 r. i obejmował m.in. prace związane z budową sali koncertowej, prace instalacyjne, wyposażenie obiektu, w tym technologię sceny, i zagospodarowanie otoczenia obiektu. Od maja 2009 r. budowa była realizowana jako projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Nakłady inwestycyjne na realizację projektu to około 44 mln zł.
Nowy budynek Akademii powstał w ramach projektu „Utworzenie Regionalnego Ośrodka Kultury, Edukacji i Dokumentacji Muzycznej przez Akademię Muzyczną im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi” współfinansowanego ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego na lata 2007–2013, Priorytet V „Infrastruktura Społeczna”, Działanie V.4 „Infrastruktura Kultury”, oraz ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
W październiku 2014 roku, rok po inauguracji nowej Sali Koncertowej, Akademia Muzyczna w Łodzi otworzyła kolejny nowoczesny budynek przeznaczony dla działalności edukacyjnej i kulturalnej Uczelni.
Budynek Regionalnego Ośrodka Kultury, Edukacji i Dokumentacji Muzycznej (ROKEiDM) jest usytuowany przy al. 1 Maja 4, w bezpośrednim sąsiedztwie głównej siedziby Uczelni – zabytkowego Pałacu Karola Poznańskiego. Obiekt powstał z połączenia dawnej kamienicy mieszkalnej, przebudowanej i zaadaptowanej do nowych celów, oraz zaprojektowanego od podstaw nowoczesnego budynku. Obydwie części łączy pokryte szklanym dachem patio (dawne podwórze), pełniące funkcją foyer, z przeszklonym szybem windowym otoczonym otwartą klatką schodową. Całość od strony przypałacowego dziedzińca została zamknięta szklaną elewacją, w której jak w lustrze odbija się zabytkowy pałac i otaczający go park.
Na czterech kondygnacjach nowego budynku znajdują się: biblioteka i fonoteka, archiwum, sala kameralna dla 180 osób, studio nagrań i laboratorium dźwiękowe, pracownie językowe, pracownie komputerowe, nowoczesna pracownia kształcenia słuchu i badań nad percepcją słuchową dzieła muzycznego, pracownie przeznaczone na realizację inicjatyw kulturalnych.
Powierzchnia użytkowa nowego obiektu to ponad 3,5 tysiąca m2. Ośrodek został zaprojektowany przez Pracownię Architektury Formart, a jego wykonawcą jest firma Mostostal Warszawa SA.
O Ośrodku mówi Rektor Akademii Muzycznej w Łodzi prof. dr hab. Cezary Sanecki
„Utworzenie Ośrodka ma ogromne znaczenie dla rozwoju Uczelni, ponieważ zyskaliśmy nowoczesną przestrzeń do nauki. Trzeba jednak zaznaczyć, że powstaje Ośrodek otwarty nie tylko dla naszych studentów i pedagogów, ale również dla szerszego grona odbiorców”.
O budynku opowiada architekt Maciej Musiał z Pracowni Architektury FormArt:
„Projekt Ośrodka był wymagający ze względu na bliskie sąsiedztwo pałacu – głównej siedziby Akademii. Rolą architekta było zaistnieć z nowym budynkiem, ale nie konkurować z pałacem – zatem koncepcja skoncentrowała się wokół przeszklonego dziedzińca rewitalizowanej kamienicy, czyli obecnego patio, którego centralnym elementem stały się rozwinięte w przestrzeni schody z zawartym w nich trzonem windy. Powstało wielkokubaturowe wnętrze z licznymi aneksami rozmieszczonymi na różnych poziomach, z których otwarcia i wglądy pozwalają kreować niejednoznaczne obrazy tego wnętrza. Tę niejednoznaczność podkreśla lustrzana czerń nowej części budynku. W ten sposób udało się zbudować klimat »nieoczywistości« oraz wiele kameralnych miejsc do wypoczynku. Zachodnie galerie komunikacyjne zostały w całości otwarte na park i pałac, tak że te ostatnie można oglądać z różnych perspektyw”.
„W związku z kontekstem nowego obiektu, jakim jest XIX-wieczny, rozdetalowany pałac, kordegarda i otaczająca je zieleń, zachodnia elewacja miała być możliwie prosta, ale znów nie tak skrajna w środkach jak uproszczony język dzisiejszego minimalizmu architektonicznego. Przejawy zniuansowania widoczne są w jej kurtynowym układzie dwóch planów refleksyjnych płaszczyzn – przezroczystej i czarnej oraz w detalowaniu balustrady. W elewacji można zobaczyć zdwojone odbicie refleksów parku i budynków. W ten sposób, jak myślę, udało się domknąć park od wschodu, w sposób bardziej niejednoznaczny. Jeśli odczucia użytkowników obiektu potwierdzą moje założenia architektoniczne, będę wielce zbudowany. Z niecierpliwością czekam na premierę budynku”.
Główną siedzibą Uczelni jest zabytkowy pałac przy ul. Gdańskiej 32, wzniesiony w latach 1904-08 dla syna słynnego łódzkiego fabrykanta Izraela Kalmanowicza Poznańskiego - Karola Poznańskiego, jednego z dyrektorów spółki akcyjnej wyrobów bawełnianych.
Wybudowana według projektu Adolfa Zelingsona budowla ma charakter eklektyczny: łączy dominujące w jej architekturze elementy włoskiego renesansu i baroku z m.in. motywami secesyjnymi. Pałac został zaprojektowany na planie podkowy jako budynek jednopiętrowy, z wysokimi suterenami i mieszkalnym poddaszem. Składa się z dwóch skrzydeł bocznych i części frontowej, w której na obu kondygnacjach znajdowały się pomieszczenia reprezentacyjne: salony i jadalnie (dziś sale koncertowe i wykładowe), przeszklone halle, gabinety, buduary, pokój bilardowy. Na piętrze mamy także ogród zimowy przykryty efektownym szklanym dachem, widocznym od strony ogrodu.
Pomieszczenia w skrzydle bocznym służyły domownikom, w suterenach mieściły się pomieszczenia gospodarcze i kotłownia centralnego ogrzewania (był to pierwszy budynek w Łodzi posiadający centralne ogrzewanie już w fazie projektu). Poddasze zamieszkiwała służba (dziś znajdują się ćwiczeniówki).
Do budynku prowadzą trzy wejścia: reprezentacyjne z podjazdem i podcieniami od alei 1 Maja, wejście od strony ul. Gdańskiej prowadzące dawniej na parter i do suteren oraz wejście gospodarcze od strony podwórza. Rozpoznawalnym elementem pałacu stał się umieszczony w narożniku półokrągły ryzalit, przykryty spłaszczoną kopułą.
Pałac i otaczający go niewielki park (dawniej ogród, w którym znajdowała się także oranżeria) ze znajdującym się w podwórzu budynkiem kordegardy okala zdobiony parkan z maszkaronami i literą P na tablicach herbowych.
Pełne przepychu wnętrza rezydencji zachowały do dziś wiele ze swej świetności: boazerie z różnogatunkowego drewna, stiukowe sufity, sztukatorskie dekoracje, witraże, marmurowe kominki, żyrandole, kinkiety, meble. Uwagę przyciąga wewnętrzna klatka schodowa wyłożona ciemnym marmurem z wachlarzowymi schodami biegnącymi wzdłuż ściany i zdobną kutą balustradą. Klatkę zdobi witraż z warsztatu Richarda Schleina z Zittau.
Pałac został zaplanowany jako budowla mieszkalna przeznaczona dla jednej rodziny i dla służby. Z czasem zamieszkały w nim również rodziny akcjonariuszy spółki. Podczas okupacji mieściła się tutaj niemiecka Städtische Musikschule, która działała niemal do końca 1944 r. (Na egzemplarzach nut, jakie przejęła po tej szkole uczelniana biblioteka, istnieją pieczątki z jej pełną nazwą: Städtische Musikschule, Litzmanstadt, Danziger Str. 32).
Budynek stał się siedzibą Akademii Muzycznej od pierwszych chwil jej istnienia, czyli od pierwszych tygodni 1945 r. Jak pisał we „Wspomnieniach" Kazimierz Wiłkomirski, pierwszy rektor Uczelni, władze miasta zamierzały pierwotnie przeznaczyć budynek na siedzibę Robotniczego Domu Kultury. Decyzja została zmieniona dzięki usilnym staraniom prof. Heleny Kijeńskiej-Dobkiewiczowej, która piastowała wówczas stanowisko prorektora. W pierwszych latach Akademia dzieliła budynek ze Średnią Szkołą Muzyczną i łódzką Szkołą Filmową.
Obecnie w pałacu mieszczą się sale koncertowe, sale wykładowe i ćwiczeniowe dla studentów (również w budynku kordegardy), Studio Komputerowe Muzyki Elektronicznej, Pracownia Elektroakustyczna. Tutaj urzędują najwyższe Władze Uczelni i administracja.
Oferta uczelni
Aktualności
nadchodzące wydarzenia