INSTRUMENTALISTYKA
Wydział Wykonawstwa Instrumentalnego
specjalności: fortepian, organy, klawesyn, skrzypce barokowe, altówka barokowa, wiolonczela barokowa, viola da gamba, flet traverso, flet podłużny, obój barokowy, lutnia, akordeon, gitara, harfa, skrzypce, altówka, wiolonczela, kontrabas, flet, klarnet, obój, fagot, saksofon, róg, trąbka, puzon, tuba, perkusja
studia stacjonarne drugiego stopnia (2-letnie)
kierunek: INSTRUMENTALISTYKA
Studia adresowane są do kandydatów, posiadających dyplom studiów pierwszego stopnia, którzy reprezentują wiedzę muzyczną oraz posiadają umiejętności w grze na instrumencie na poziomie dyplomu licencjackiego akademii muzycznej.
EGZAMINY WSTĘPNE
- ROZMOWA KWALIFIKACYJNA dotycząca:
- motywacji kandydata odnośnie kontynuacji studiów;
- ukierunkowania zainteresowań specjalistycznych kandydata;
- oczekiwań związanych z wybraną przez kandydata specjalizacją;
- planów zawodowych kandydata.
- INSTRUMENT GŁÓWNY
- FORTEPIAN
- Sonata klasyczna w całości.
- Utwór wirtuozowski (wskazana etiuda).
- Dowolny utwór romantyczny.
- ORGANY
- Jedna z dużych form Jana Sebastiana Bacha.
- Jeden z większych utworów z okresu XIX–XXI wieku.
- KLAWESYN
- J. S. Bach – duża forma.
- Utwór z okresu francuskiego baroku.
- Utwór dowolny.
- SKRZYPCE BAROKOWE
Program powinien być wykonany na instrumencie historycznym (skrzypce lub altówka) z towarzyszeniem klawesynu. Utwory mogą być wykonane z nut.- Trzy dowolnie wybrane utwory (sonata, suita lub koncert) w zróżnicowanych stylach, w tym jeden utwór XVII-wieczny.
- ALTÓWKA BAROKOWA
Program powinien być wykonany na instrumencie historycznym (altówka lub skrzypce) z towarzyszeniem klawesynu. Utwory mogą być wykonane z nut.- Trzy dowolnie wybrane utwory (sonata, suita lub koncert) w zróżnicowanych stylach, w tym jeden utwór XVII-wieczny.
- WIOLONCZELA BAROKOWA
Program powinien być wykonany na instrumencie historycznym z towarzyszeniem klawesynu.- J. S. Bach – Preludium oraz dwie kontrastujące dowolnie wybrane części z Suity na wiolonczelę solo (BWV 1007-1011).
- Utwór XVII-wieczny (solo lub z basso continuo).
- XVIII-wieczna sonata w stylu francuskim.
- XVIII-wieczna sonata w stylu włoskim lub niemieckim.
- VIOLA DA GAMBA
Program powinien być wykonany na instrumencie historycznym (violi da gamba, violone, wiolonczeli barokowej lub kontrabasie historycznym) z towarzyszeniem klawesynu lub fortepianu historycznego. Utwory mogą być wykonywane z nut.- Dowolny utwór XVI-, XVII- lub XVIII-wieczny (solo).
- XVII- lub XVIII-wieczna sonata, suita lub koncert (z towarzyszeniem basso continuo lub obligato).
- FLET TRAVERSO
Program powinien być wykonany na instrumencie historycznym z towarzyszeniem klawesynu.- Fantazja solowa G. Ph. Telemanna.
- Suita francuska.
- Sonata włoska lub niemiecka.
- FLET PODŁUŻNY
Preferowane wykonanie programu na flecie podłużnym, dopuszczalne instrumenty współczesne lub inne dawne instrumenty dęte drewniane (flet traverso, obój barokowy, cynk).- Wariacje Jacoba van Eycka ze zbioru Der Fluiten-Lusthof (do wyboru z: Comagain, Daphne, Wat zal man op den Avond doen, Pavaen Lachrimae, Prins Robert Masco) albo solowa ricercata Giovanniego Bassano.
- Wczesnobarokowa sonata włoska (Castello, Fontana, Marini, Uccelini, itp.) lub późnobarokowa suita w stylu francuskim (Hotteterre, Dieupart, Dornel).
- OBÓJ BAROKOWY
Program powinien być wykonany na instrumencie historycznym z towarzyszeniem klawesynu.- Sonata barokowa (włoska lub niemiecka – wszystkie części).
- Dowolny utwór francuski z epoki baroku.
- Jedna część koncertu barokowego.
- LUTNIA
Wykonanie programu solowego (ok. 20 minut) na lutni renesansowej, lutni barokowej lub teorbie.
Lutnia renesansowa- Jakub Polak: Preludium lub Fantazja, Courant, Volta.
- John Dowland: Lacrimae Pavan & Gagliard.
- Dowolna kompozycja oparta na ostinatowym basie lub harmonii.
- Trzy utwory kompozytorów francuskich (style brisé).
- S. L. Weiss – cztery części dowolnej suity (Allemande – Courante – Sarabande – Gigue lub Presto).
- Dowolna kompozycja oparta na ostinatowym basie lub harmonii.
- R. de Visée – dwie kontrastujące ze sobą kompozycje.
- A. Piccinini – dwie kontrastujące ze sobą kompozycje.
- G. Kapsberger – dwie kontrastujące ze sobą kompozycje.
- AKORDEON
- Utwór polifoniczny zawierający minimum 3-głosową fugę.
- Domenico Scarlatti – Sonata (preferowana), bądź inna kompozycja klawesynowa okresu baroku.
- Oryginalny utwór cykliczny. Dopuszcza się wykonanie wybranych części pod warunkiem, że ich prezentacja trwa minimum 12 minut.
- Dwa utwory dowolne, w tym jeden o charakterze wirtuozowskim. Jeden spośród utworów dowolnych musi być kompozycją oryginalną na akordeon.
- GITARA KLASYCZNA
- Wybrana większa forma powstała po 1800 r. (sonata, suita lub wariacje).
- Dowolnie wybrana etiuda.
- Utwór muzyki dawnej.
- Utwór muzyki współczesnej (po 1900 r.).
- Dowolnie wybrana miniatura muzyczna.
- HARFA
- Etiuda wirtuozowska.
- Koncert lub sonata (XIX – XX wiek).
- Kadencja z utworów symfonicznych lub operowych.
- Utwór dowolny.
- SKRZYPCE, ALTÓWKA*, WIOLONCZELA
- Kaprys lub etiuda solo na pamięć.
- Dwie części utworu cyklicznego na instrument solo (sonaty, partity lub suity) na pamięć.
- Pierwsza część koncertu, lub druga i trzecia, z towarzyszeniem fortepianu na pamięć lub pierwsza część sonaty z fortepianem (od klasycyzmu do współczesności) – dopuszcza się wykonanie z nut. Utwory muszą prezentować trzy różne style muzyczne.
- KONTRABAS
- Koncert z towarzyszeniem fortepianu w całości.
- Utwór dowolny z fortepianem.
- INSTRUMENTY DĘTE
(flet, klarnet, obój, fagot, saksofon, róg, trąbka, puzon, tuba)- Trzy utwory w różnych stylach i formach, przy czym jeden utwór obowiązkowo wykonany z pamięci.
- PERKUSJA
Zróżnicowany stylistycznie recital solowy lub z akompaniamentem (30-40 minut) w tym minimum:- jeden utwór na marimbie lub wibrafonie,
- jeden utwór na kotłach,
- jeden utwór na werblu,
- jeden utwór na zestawie instrumentów perkusyjnych (multipercussion) lub teatr instrumentalny.
- FORTEPIAN