INSTRUMENTALISTYKA
Wydział Wykonawstwa Instrumentalnego
specjalności: fortepian, organy, klawesyn, skrzypce barokowe, altówka barokowa, wiolonczela barokowa, viola da gamba, flet traverso, flet podłużny, obój barokowy, lutnia, akordeon, gitara, harfa, skrzypce, altówka, wiolonczela, kontrabas, flet, klarnet, obój, fagot, saksofon, róg, trąbka, puzon, tuba, perkusja
studia stacjonarne pierwszego stopnia (3-letnie)
kierunek: INSTRUMENTALISTYKA
Studia adresowane są do muzycznie uzdolnionych kandydatów, posiadających świadectwo dojrzałości, którzy chcą kontynuować edukację muzyczną, a przede wszystkim doskonalić umiejętności w zakresie gry na wybranym instrumencie. Osoby te muszą wykazać się zarówno umiejętnością gry na instrumencie, jak i ogólną wiedzą muzyczną na poziomie szkoły muzycznej II stopnia.
EGZAMINY WSTĘPNE
EGZAMINY PODSTAWOWE
- SAMODZIELNE PRZYGOTOWANIE UTWORU (w ciągu jednej godziny).
- CZYTANIE A VISTA
- BADANIE UMIEJĘTNOŚCI Z KSZTAŁCENIA SŁUCHU
EGZAMIN KIERUNKOWY
- INSTRUMENT GŁÓWNY
Wykonanie programu w zakresie dyplomu szkoły muzycznej II stopnia.- FORTEPIAN
- J. S. Bach – Preludium i fuga („Das wohltemperierte Klavier“).
- Sonata klasyczna w całości (wskazana sonata L. van Beethovena – Komisja zastrzega sobie wybór dowolnych części).
- Etiuda F. Chopina z op. 10 lub op. 25 (z wyłączeniem E–dur op. 10 nr 3, es-moll op. 10 nr 6, cis-moll op. 25 nr 7).
- Utwór F. Chopina.
- ORGANY
- Utwór z okresu przedbachowskiego.
- Utwór Jana Sebastiana Bacha [preludium (fantazja, toccata) i fuga].
- Utwór z okresu XIX–XXI wieku.
- KLAWESYN
- J. S. Bach – Preludium i fuga lub Fantazja i fuga lub utwór zawierający fugę.
- Sonata przedklasyczna lub klasyczna (np. J. Ch. Bach, W. F. Bach, C. Ph. E. Bach, J. Haydn, W. A. Mozart, L. van Beethoven).
- Utwór wirtuozowski.
- Utwór dowolny.
- SKRZYPCE BAROKOWE
Wszystkie utwory mogą być wykonane na instrumencie współczesnym lub historycznym (skrzypce lub altówka) w stroju a’ 415 Hz lub 440 Hz z towarzyszeniem klawesynu lub fortepianu. Program może być wykonany z nut.- Dwie kontrastujące części z Sonaty lub Partity na skrzypce solo J. S. Bacha albo cała Fantazja na skrzypce solo G. Ph. Telemanna.
- Dowolna sonata XVIII-wieczna z basso continuo (całość).
- ALTÓWKA BAROKOWA
Wszystkie utwory mogą być wykonane na instrumencie współczesnym lub historycznym (altówka lub skrzypce) w stroju a’ 415 Hz lub 440 Hz z towarzyszeniem klawesynu lub fortepianu. Program może być wykonany z nut.- Dwie kontrastujące części ze Suity na wiolonczelę solo albo z Partity lub Sonaty na skrzypce solo J. S. Bacha lub cała Fantazja G. Ph. Telemanna na skrzypce solo.
- XVIII-wieczna sonata lub suita z basso continuo (całość)
- WIOLONCZELA BAROKOWA
Wszystkie utwory mogą być wykonywane na instrumencie współczesnym lub historycznym, w stroju a’ 415 lub 440, z towarzyszeniem klawesynu lub fortepianu.- J. S. Bach – Preludium oraz jedna dowolnie wybrana część z Suity na wiolonczelę solo (BWV 1007-1011).
- Barokowa sonata na wiolonczelę i basso continuo w stylu włoskim.
- Dowolny utwór XVII- lub XVIII-wieczny (solowy, z basso continuo, kontrastujący w stylu i epoce z pozycją nr 2).
- VIOLA DA GAMBA
Dopuszczalne wykonanie programu na instrumencie współczesnym (wiolonczeli, kontrabasie, skrzypcach, altówce, gitarze) lub historycznym (wiolonczeli barokowej, violone, kontrabasie historycznym, skrzypcach barokowych, altówce barokowej, lutni, teorbie), w stroju a’ 415 lub 440, z towarzyszeniem klawesynu, fortepianu historycznego lub fortepianu (w przypadku instrumentów szarpanych – solo). Dopuszczalne jest także wykonanie części programu na jednym z wymienionych wyżej instrumentów, a części na violi da gamba. Utwory mogą być wykonywane z nut.- Dwie kontrastujące części barokowej suity, partity, sonaty lub fantazji (solo).
- Dwie kontrastujące części barokowej lub klasycznej sonaty (z towarzyszeniem basso continuo lub obligato).
- Dowolny utwór XVI-, XVII- lub XVIII-wieczny (solo lub z basso continuo).
- FLET TRAVERSO
Dopuszczalne wykonanie programu na współczesnym instrumencie dętym drewnianym (flecie poprzecznym, oboju, klarnecie, saksofonie, fagocie).- Sonata barokowa włoska lub niemiecka (całość).
- Utwór dowolny – solowy lub z akompaniamentem.
- FLET PODŁUŻNY
Dopuszczalne wykonanie programu na współczesnym instrumencie dętym drewnianym (flecie poprzecznym, oboju, klarnecie, saksofonie, fagocie).- Późnobarokowa sonata w stylu włoskim (Haendel, Telemann, Corelli, Marcello, Valentine, itp.).
- Fantazja fletowa G. Ph. Telemanna (dowolna).
- OBÓJ BAROKOWY
Dopuszczalne wykonanie programu na współczesnym instrumencie dętym drewnianym (flecie poprzecznym, oboju, klarnecie, saksofonie, fagocie).- Sonata barokowa – wszystkie części.
- Koncert barokowy lub klasyczny – część I i II.
- LUTNIA
Program (15-20 minut) może być wykonany na gitarze klasycznej lub lutni (lutnia renesansowa, lutnia barokowa lub teorba).
Program wykonany na gitarze klasycznej:- Utwór swobodny (fantazja, preludium lub intawolacja).
- Dwie kontrastujące części sonaty lub suity.
- Utwór dowolny z okresu XVI-XXI wieku.
- Utwór swobodny (fantazja, preludium lub intawolacja).
- Utwór taneczny z podziałam dwudzielnym (dotyczy lutni renesansowej i teorby).
- Utwór taneczny z podziałem trójdzielnym (dotyczy lutni renesansowej i teorby).
- Dwie kontrastujące części sonaty lub suity (dotyczy lutni barokowej).
- Utwór dowolny z okresu XVI-XXI wieku.
- AKORDEON
- Utwór polifoniczny zawierający minimum 3-głosową fugę.
- Domenico Scarlatti – Sonata (preferowana), bądź inna kompozycja klawesynowa okresu baroku.
- Oryginalny utwór cykliczny. Dopuszcza się wykonanie wybranych części pod warunkiem, że ich prezentacja trwa minimum 12 minut.
- Dwa utwory dowolne, w tym jeden o charakterze wirtuozowskim. Jeden spośród utworów dowolnych musi być kompozycją oryginalną na akordeon.
- GITARA
- Jedna sonata.
- Dwie etiudy o różnych problemach technicznych.
- Utwór z okresu baroku (zalecany J. S. Bach).
- Dwa utwory dowolne.
- HARFA
- Część I koncertu na harfę.
- Etiuda koncertowa.
- Utwór barokowy.
- Sonata, suita lub fantazja do wyboru.
- SKRZYPCE
- J. S. Bach – dwie części dowolnej sonaty lub partity na skrzypce solo.
- Jeden kaprys.
- Koncert (część I lub II i III).
- ALTÓWKA
- 1. J. S. Bach – dwie części z dowolnej suity wiolonczelowej (w transkrypcji na altówkę solo) lub J. S. Bach – dwie części dowolnej sonaty lub partity na skrzypce solo (w transkrypcji na altówkę solo).
- Jeden kaprys.
- Koncert (część I lub II i III).
- WIOLONCZELA
- J. S. Bach – jedna część z suity na wiolonczelę solo.
- Kaprys – A. Piatti lub etiuda dwudźwiękowa.
- Dwie kontrastujące części z sonaty lub koncert (cz. I z kadencją lub II i III).
- KONTRABAS
- Dwie gamy jednoimienne (dur, moll), pasaże.
- Utwór o charakterze wirtuozowskim (etiuda, kaprys, tarantella lub wariacje).
- Dwie części sonaty.
- Koncert (I i II część lub II i III część).
- Utwór o charakterze kantylenowym.
- INSTRUMENTY DĘTE
(flet, klarnet, obój, fagot, saksofon, róg, trąbka, puzon, tuba)- Gamy dur i moll w różnych wariantach.
- Jeden-dwa utwory techniczne (etiuda, kaprys).
- Koncert lub sonata (reprezentujące różne style).
- Utwór dowolny.
- PERKUSJA
- Wibrafon – utwór solowy lub z akompaniamentem z wykorzystaniem techniki czteropałkowej.
- Marimba lub ksylofon – utwór solowy lub z akompaniamentem.
- Kotły – utwór solowy lub z akompaniamentem.
- Werbel – dwa zróżnicowane utwory solowe:
- jeden wykorzystujący technikę rudymentową,
- jeden wykorzystujący technikę klasyczną, zawierający tremolo, przednutki, wartości nieregularne i zmiany dynamiczne.
- Zestaw instrumentów perkusyjnych (multipercussion) – utwór solowy lub z akompaniamentem.
- FORTEPIAN