Image
Image

Biblioteka i Fonoteka

KONTEKSTY KSZTAŁCENIA MUZYCZNEGO 2024

Konteksty Kształcenia Muzycznego

 

VIII OGÓLNOPOLSKA KONFERENCJA NAUKOWA
z cyklu

KONTEKSTY KSZTAŁCENIA MUZYCZNEGO

Transgresja w edukacji muzycznej

 
14-15 marca 2024, czwartek i piątek
Sala Kameralna Akademii Muzycznej w Łodzi, al. 1 Maja 4

 
Konferencji towarzyszyć będzie wystawa malarstwa Waldemara Tłuczka „Waldziora”
Muzyka w obrazach

 

 

 
PATRONAT HONOROWY

JM Rektor Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi
prof. dr hab. Elżbieta Aleksandrowicz

 
PATRONAT MEDIALNY

Wychowanie Muzyczne

 
KOMITET HONOROWY KONFERENCJI
  • prof. dr hab. Elżbieta Aleksandrowicz ( AM Łódź)
  • prof. dr hab. Zofia Konaszkiewicz (UMFC Warszawa)
 
KOMITET NAUKOWY KONFERENCJI
  • prof. dr hab. Agata Jarecka (AM Łódź)
  • prof. dr hab. Rafał Majzner (UBB Bielsko-Biała)
  • prof. dr hab. Joanna Glenc (UŚ Katowice)
  • dr hab. Mirosław Grusiewicz, prof. UMCS (UMCS Lublin)
  • dr hab. Małgorzata Kaniowska, prof. UŚ (UŚ Katowice)
  • dr hab. Lidia Kataryńczuk-Mania, prof. UZ (UZ Zielona Góra)
  • dr hab. Ewa Kochanowska, prof. UBB (UBB Bielsko-Biała)
  • dr hab. Jadwiga Uchyła-Zroski, prof. WSA (WSA Bielsko-Biała)
  • dr hab. Aleksandra Zeman, prof. UŚ (UŚ Katowice)
  • dr hab. Grzegorz Mania, prof. AM (AM Bydgoszcz)
  • dr Ewa Kumik, prof. AM (AM Łódź)
  • dr Dominika Lenska (AM Katowice)
  • dr Marcin Michalak (UWM Olsztyn)
  • dr Magdalena Micherda (WSPS Dąbrowa Górnicza)
 
KOMITET ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWY KONFERENCJI
  • prof. dr hab. Marcin Wolniewski, Dziekan Wydziału I
  • dr hab. Dawid Ber, prof. AM, Kierownik Katedry Edukacji Muzycznej
  • dr hab. Barbara Sobolczyk, prof. AM
  • dr Ewa Kumik, prof. AM – przewodnicząca
  • mgr Aleksandra Bęben
  • mgr Katarzyna Kłys
  • mgr Aleksandra Pawłowska

 

HARMONOGRAM KONFERENCJI

 
14 marca 2024 | czwartek
  • 10.00 | OTWARCIE KONFERENCJI
    • JM Rektor Akademii Muzycznej w Łodzi prof. dr hab. Elżbieta Aleksandrowicz
    • Dziekan Wydziału I prof. dr hab. Marcin Wolniewski
    • Kierownik Katedry Edukacji Muzycznej dr hab. Dawid Ber, prof. AM
  • 10.15-11.15 | WYKŁAD
    • Transgresja jako motyw refleksji nad współczesną edukacją. Między teorią a praktyką.
      dr hab. Ewa Kochanowska, prof. UBB
  • 11.15-12.00 | DYSKUSJA, PRZERWA KAWOWA
  • 12.00-14.00 | PANEL I
    moderatorzy:
    dr hab. Ewa Kochanowska, prof. UBB
    dr Ewa Kumik, prof. AM
    • Muzyka jako środek terapii w formach receptywnych i odtwórczych
      dr hab. Jadwiga Uchyła-Zroski, prof. WSA
    • Znaczenie etiud w kształceniu instrumentalisty
      prof. dr hab. Agata Jarecka
    • Technologia AI w edukacji muzycznej – szanse i zagrożenia
      dr hab. Małgorzata Maria Kaniowska, prof. UŚ
    • Współczynnik niepełnosprawności głosowej nauczycieli. Doniesienia z badań
      prof. dr hab. Rafał Majzner
    • Pomiędzy obrazem i dźwiękiem. Muzealne partytury – inspiracje, realizacja. Projekt edukacyjny Muzeum im. L. Wyczółkowskiego i Państwowego Zespołu Szkół Muzycznych im. A. Rubinsteina w Bydgoszczy
      dr hab. Anna Szarapka
  • 14.00-15.30 | PRZERWA OBIADOWA
    • Zwiedzanie zabytkowego Pałacu Karola Poznańskiego – siedziby Akademii Muzycznej w Łodzi (ul. Gdańska 32)
  • 15.30-17.30 | PANEL II
    moderatorzy:
    prof. dr hab. Rafał Majzner
    dr hab. Aleksandra Zeman, prof. UŚ
    • Sylwetka absolwenta kierunku Edukacja muzyczna w zakresie sztuki muzycznej – efekt kompilacji metod kształcenia na studiach
      prof. dr hab. Joanna Glenc
    • Interdyscyplinarne działania studentów wspomagające rozwój dziecka poprzez słuchowiska słowno-muzyczne na podstawie książki Bogusława Zemana „Przygody słonika Bombika”
      dr hab. Aleksandra Zeman, prof. UŚ
    • Muzyka we współczesnej, ogólnokształcącej przestrzeni edukacyjnej
      dr hab. Mirosław Kisiel
    • W kręgu problemów czy w kręgu rozwiązań? Możliwości zastosowania podejścia skoncentrowanego na rozwiązaniach w pracy z uczniem
      mgr Aleksandra Pawłowska
    • Karol Mroszczyk - przed pięćdziesiątą rocznicą śmierci
      dr Rafał Gzella
  • 18.00 | KONCERT
    wykonawcy:
    • Klaudia Kosik, Michał Słowikowski, Natalia Darkowska, Wioletta Liber, Julia Anuszewska, Kinga Czech, Marta Lasecka, Monika Piecka, Hubert Stachura – śpiew
    • Michał Bolkowski – klarnet
    • Anna Nocuń – fortepian
    • Rafał Gzella – fortepian
    program:
    • utwory fortepianowe i wokalne Karola Mroszczyka
    • Bajka Pani Tramwajarzowa według opowiadania Ireneusza Iredyńskiego autorstwa Rafała Gzelli, w reżyserii Beaty Redo-Dobber i współpracy Michała Kocimskiego

    PROGRAM KONCERTU

 
15 marca 2024 | piątek
  • 9.30-11.30 | PANEL III
    moderatorzy:
    dr hab. Małgorzata Maria Kaniowska, prof. UŚ
    dr hab. Anna Szarapka
    • Szkolnictwo muzyczne w Polsce – reforma czy stagnacja?
      dr hab. Jarosław Domagała
    • Szkolnictwo artystyczne na zakręcie? Refleksje o (braku) korelacji przedmiotów teoretycznych i praktycznych
      dr hab. Grzegorz Mania, prof. AM
    • Wartości indywidualizacji metod nauczania instrumentu w kontekście współczesnych problemów edukacyjnych
      mgr Zofia Dynak-Chwałko
    • Uczniowie szkół muzycznych I stopnia o indywidualnej nauce śpiewu, na podstawie badań własnych
      mgr Paulina Wójcik-Ilnytska
    • Narzędzia dydaktyczne w nauczaniu teorii muzyki w warunkach globalizacji i mobilności: projekt HarMA HUB
      mgr Agata Krawczyk
    • Ogólnopolski Konkurs dla szkół podstawowych DO HYMNU, jako istotny element wielokierunkowego wzbudzania aktywności szerokiej grupy dzieci
      mgr Krzysztof Kozłowski
  • 11.30-12.00 | DYSKUSJA, PRZERWA KAWOWA
  • 12.00-14.00 | PANEL IV
    moderatorzy:
    dr hab. Lidia Kataryńczuk-Mania, prof. UZ
    dr Stella Kaczmarek
    • Terapeutyczna funkcja muzyki a specjalne potrzeby edukacyjne
      dr hab. Lidia Kataryńczuk-Mania, prof. UZ
    • Kształcenie muzyczno-matematyczne jako stymulator w rozwoju dzieci
      dr Anna Łuczak
    • Specyfika pracy muzykoterapeutycznej z pacjentem onkologicznym
      dr Małgorzata Stańczyk
    • Wartości terapeutyczne w nauczaniu muzyki
      mgr Jolanta Szewczyk-Kwitkowska
    • Specjalne potrzeby edukacyjne dziecka a terapia muzyką
      mgr Tomasz Dobrowolski
    • Aktywność muzyczna uczniów w szkole podstawowej
      mgr Anita Dolata
  • 14.00-15.00 | PRZERWA OBIADOWA
  • 15.00-16.30 | PANEL V
    moderatorzy:
    dr Marcin Michalak
    dr Dominika Lenska
    • Muzyczne spotkania Orientu i Okcydentu w piśmiennictwie Joganandy jako przykład interkulturowej transgresji
      dr Marcin Michalak
    • Różne aspekty kreatywności w zmieniającym się świecie edukacji
      dr Dominka Lenska
    • Rola pamięci ruchowej w kształtowaniu sfery poznawczej, emocjonalnej i społecznej dziecka w wieku przedszkolnym
      mgr Katarzyna Kierzkowska
    • Wielka księga rytmiki (2023) Mariana Kani jako przykład funkcjonalnego wykorzystania zasad transgresji w umuzykalnianiu dzieci w wieku przedszkolnym
      mgr Marian Kania
    • Socjalizacja muzyczna a uczestnictwo w kulturze wysokiej. Wartość i przyszłość edukacji muzycznej
      dr Stella Kaczmarek
  • 16.30 | DYSKUSJA
  • 17.00 | ZAMKNIĘCIE OBRAD
  • 18.00 | KONCERT Absolwenci z batutą
    Sala Koncertowa Akademii Muzycznej w Łodzi, ul. Żubardzka 2a
    dyrygenci:
    • Maria Hubluk-Kaszuba
    • Kamil Gruszczyński
    • Mariusz Lewy
    • Natalia Kaźmierczak
    zespoły:
    • Kameralny Chór Żeński Rebelové
    • Chór Mieszany Stowarzyszenia Śpiewaczego Harmonia
    • Akademicki Chór Politechniki Łódzkiej
    • Gminna Orkiestra Dęta w Górze św. Małgorzaty

    PROGRAM KONCERTU

 

Konteksty Kształcenia Muzycznego

 

 

 

 

Katedra Edukacji Muzycznej Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi zaprasza w dniach 14-15 marca 2024 roku do udziału w VIII Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej z cyklu Konteksty kształcenia muzycznego pt. Transgresja w edukacji muzycznej.

Konferencji towarzyszyć będzie specjalnie przygotowana wystawa malarstwa pt. Muzyka w obrazach wybitnego polskiego artysty plastyka Waldemara Tłuczka „Waldziora”.

Celem konferencji jest dyskusja nad przekraczaniem granic w edukacji muzycznej zarówno w teorii, jak i w praktycznych działaniach. Zmieniająca się rzeczywistość powoduje, że przed edukacją, także muzyczną, pojawiają się nowe wyzwania związane z koniecznością jak najlepszego przygotowania młodych ludzi do życia i pracy w nowych realiach. Konferencja ma być platformą wymiany doświadczeń poglądów, dyskursu naukowego (szczególnie pedagogicznego), a także stanowić formę dokształcania dla słuchaczy środowisk akademickich, nauczycielskich, samorządowców oraz osób zarządzających instytucjami kultury. Zachęcamy do udziału w konferencji osoby zajmujące się zarówno zagadnieniami teoretycznymi, jak również praktycznymi aspektami kształcenia muzycznego.

Proponowane grupy zagadnień:

  • Wartości edukacji muzycznej w zmieniającym się świecie
  • Praktyczny wymiar zajęć muzycznych na różnych etapach edukacyjnych
  • Nauczycielskie transgresje w edukacji muzycznej
  • Uwarunkowania interakcji edukacyjnych w przestrzeni szkolnej
  • Terapeutyczna funkcja muzyki a specjalne potrzeby edukacyjne
  • Wykorzystanie multimediów w stymulowaniu aktywności muzycznej dzieci i młodzieży

Jesteśmy także otwarci na propozycje tematów wykraczających poza zaprezentowane powyżej zagadnienia.

 

Zgłoszenia uczestnictwa wraz z tematem wystąpienia prosimy nadsyłać do dnia 27 stycznia 2024 roku na adres organizatorów:
Akademia Muzyczna im. G. i K. Bacewiczów
90-716 Łódź, ul. Gdańska 32

z dopiskiem: dr Ewa Kumik, prof. AM, VIII OKN Konteksty kształcenia muzycznego
lub w formie elektronicznej na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Opłata konferencyjna wynosi 400 zł i obejmuje: udział w konferencji, materiały konferencyjne, koszt druku publikacji pokonferencyjnej z artykułem autora (po uzyskaniu pozytywnej recenzji tekstu) oraz poczęstunek. Opłata konferencyjna nie obejmuje zakwaterowania.

Opłatę uczestnictwa należy przesłać najpóźniej do dnia 22 lutego 2024 roku na konto bankowe:
Bank PEKAO SA II O/Łódź
97 1240 3028 1111 0000 2822 1999
dopiskiem: VIII OKN Konteksty kształcenia muzycznego

Osoby, które chcą otrzymać fakturę proszone są o podanie następujących danych: nazwę, adres oraz NIP instytucji.

 
HARMONOGRAM PRZYGOTOWAŃ DO VIII OGÓLNOPOLSKIEJ KONFERENCJI NAUKOWEJ
  • Wstępne zgłoszenie uczestnictwa oraz tematu wystąpienia – do 27 stycznia 2024 roku
  • Wpłata opłaty konferencyjnej – do 22 lutego 2024 roku
  • Komunikat nr 2 wraz z programem konferencji – do 10 marca 2024 roku

 

KARTA ZGŁOSZENIOWA

KARTA ZGŁOSZENIOWA