KONTEKSTY KSZTAŁCENIA MUZYCZNEGO 2024
  
  VIII OGÓLNOPOLSKA KONFERENCJA NAUKOWA
  z cyklu
KONTEKSTY KSZTAŁCENIA MUZYCZNEGO
Transgresja w edukacji muzycznej
 
 14-15 marca 2024, czwartek i piątek
Sala Kameralna Akademii Muzycznej w Łodzi, al. 1 Maja 4
 
  Konferencji towarzyszyć będzie wystawa malarstwa Waldemara Tłuczka „Waldziora”
  Muzyka w obrazach
 
  PATRONAT HONOROWY
  JM Rektor Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi
  prof. dr hab. Elżbieta Aleksandrowicz
 
  PATRONAT MEDIALNY
  
 
  KOMITET HONOROWY KONFERENCJI
- prof. dr hab. Elżbieta Aleksandrowicz ( AM Łódź)
 - prof. dr hab. Zofia Konaszkiewicz (UMFC Warszawa)
 
 
  KOMITET NAUKOWY KONFERENCJI
- prof. dr hab. Agata Jarecka (AM Łódź)
 - prof. dr hab. Rafał Majzner (UBB Bielsko-Biała)
 - prof. dr hab. Joanna Glenc (UŚ Katowice)
 - dr hab. Mirosław Grusiewicz, prof. UMCS (UMCS Lublin)
 - dr hab. Małgorzata Kaniowska, prof. UŚ (UŚ Katowice)
 - dr hab. Lidia Kataryńczuk-Mania, prof. UZ (UZ Zielona Góra)
 - dr hab. Ewa Kochanowska, prof. UBB (UBB Bielsko-Biała)
 - dr hab. Jadwiga Uchyła-Zroski, prof. WSA (WSA Bielsko-Biała)
 - dr hab. Aleksandra Zeman, prof. UŚ (UŚ Katowice)
 - dr hab. Grzegorz Mania, prof. AM (AM Bydgoszcz)
 - dr Ewa Kumik, prof. AM (AM Łódź)
 - dr Dominika Lenska (AM Katowice)
 - dr Marcin Michalak (UWM Olsztyn)
 - dr Magdalena Micherda (WSPS Dąbrowa Górnicza)
 
 
  KOMITET ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWY KONFERENCJI
- prof. dr hab. Marcin Wolniewski, Dziekan Wydziału I
 - dr hab. Dawid Ber, prof. AM, Kierownik Katedry Edukacji Muzycznej
 - dr hab. Barbara Sobolczyk, prof. AM
 - dr Ewa Kumik, prof. AM – przewodnicząca
 - mgr Aleksandra Bęben
 - mgr Katarzyna Kłys
 - mgr Aleksandra Pawłowska
 
HARMONOGRAM KONFERENCJI
 
  14 marca 2024 | czwartek
10.00 | OTWARCIE KONFERENCJI
- JM Rektor Akademii Muzycznej w Łodzi prof. dr hab. Elżbieta Aleksandrowicz
 - Dziekan Wydziału I prof. dr hab. Marcin Wolniewski
 - Kierownik Katedry Edukacji Muzycznej dr hab. Dawid Ber, prof. AM
 
10.15-11.15 | WYKŁAD
- Transgresja jako motyw refleksji nad współczesną edukacją. Między teorią a praktyką.
dr hab. Ewa Kochanowska, prof. UBB 
- Transgresja jako motyw refleksji nad współczesną edukacją. Między teorią a praktyką.
 11.15-12.00 | DYSKUSJA, PRZERWA KAWOWA
12.00-14.00 | PANEL I
moderatorzy:
dr hab. Ewa Kochanowska, prof. UBB
dr Ewa Kumik, prof. AM- Muzyka jako środek terapii w formach receptywnych i odtwórczych
dr hab. Jadwiga Uchyła-Zroski, prof. WSA - Znaczenie etiud w kształceniu instrumentalisty
prof. dr hab. Agata Jarecka - Technologia AI w edukacji muzycznej – szanse i zagrożenia
dr hab. Małgorzata Maria Kaniowska, prof. UŚ - Współczynnik niepełnosprawności głosowej nauczycieli. Doniesienia z badań
prof. dr hab. Rafał Majzner - Pomiędzy obrazem i dźwiękiem. Muzealne partytury – inspiracje, realizacja. Projekt edukacyjny Muzeum im. L. Wyczółkowskiego i Państwowego Zespołu Szkół Muzycznych im. A. Rubinsteina w Bydgoszczy
dr hab. Anna Szarapka 
- Muzyka jako środek terapii w formach receptywnych i odtwórczych
 14.00-15.30 | PRZERWA OBIADOWA
- Zwiedzanie zabytkowego Pałacu Karola Poznańskiego – siedziby Akademii Muzycznej w Łodzi (ul. Gdańska 32)
 
15.30-17.30 | PANEL II
moderatorzy:
prof. dr hab. Rafał Majzner
dr hab. Aleksandra Zeman, prof. UŚ- Sylwetka absolwenta kierunku Edukacja muzyczna w zakresie sztuki muzycznej – efekt kompilacji metod kształcenia na studiach
prof. dr hab. Joanna Glenc - Interdyscyplinarne działania studentów wspomagające rozwój dziecka poprzez słuchowiska słowno-muzyczne na podstawie książki Bogusława Zemana „Przygody słonika Bombika”
dr hab. Aleksandra Zeman, prof. UŚ - Muzyka we współczesnej, ogólnokształcącej przestrzeni edukacyjnej
dr hab. Mirosław Kisiel - W kręgu problemów czy w kręgu rozwiązań? Możliwości zastosowania podejścia skoncentrowanego na rozwiązaniach w pracy z uczniem
mgr Aleksandra Pawłowska - Karol Mroszczyk - przed pięćdziesiątą rocznicą śmierci
dr Rafał Gzella 
- Sylwetka absolwenta kierunku Edukacja muzyczna w zakresie sztuki muzycznej – efekt kompilacji metod kształcenia na studiach
 18.00 | KONCERT
wykonawcy:- Klaudia Kosik, Michał Słowikowski, Natalia Darkowska, Wioletta Liber, Julia Anuszewska, Kinga Czech, Marta Lasecka, Monika Piecka, Hubert Stachura – śpiew
 - Michał Bolkowski – klarnet
 - Anna Nocuń – fortepian
 - Rafał Gzella – fortepian
 
- utwory fortepianowe i wokalne Karola Mroszczyka
 - Bajka Pani Tramwajarzowa według opowiadania Ireneusza Iredyńskiego autorstwa Rafała Gzelli, w reżyserii Beaty Redo-Dobber i współpracy Michała Kocimskiego
 
PROGRAM KONCERTU
 
  15 marca 2024 | piątek
9.30-11.30 | PANEL III
moderatorzy:
dr hab. Małgorzata Maria Kaniowska, prof. UŚ
dr hab. Anna Szarapka- Szkolnictwo muzyczne w Polsce – reforma czy stagnacja?
dr hab. Jarosław Domagała - Szkolnictwo artystyczne na zakręcie? Refleksje o (braku) korelacji przedmiotów teoretycznych i praktycznych
dr hab. Grzegorz Mania, prof. AM - Wartości indywidualizacji metod nauczania instrumentu w kontekście współczesnych problemów edukacyjnych
mgr Zofia Dynak-Chwałko - Uczniowie szkół muzycznych I stopnia o indywidualnej nauce śpiewu, na podstawie badań własnych
mgr Paulina Wójcik-Ilnytska - Narzędzia dydaktyczne w nauczaniu teorii muzyki w warunkach globalizacji i mobilności: projekt HarMA HUB
mgr Agata Krawczyk - Ogólnopolski Konkurs dla szkół podstawowych DO HYMNU, jako istotny element wielokierunkowego wzbudzania aktywności szerokiej grupy dzieci
mgr Krzysztof Kozłowski 
- Szkolnictwo muzyczne w Polsce – reforma czy stagnacja?
 11.30-12.00 | DYSKUSJA, PRZERWA KAWOWA
12.00-14.00 | PANEL IV
moderatorzy:
dr hab. Lidia Kataryńczuk-Mania, prof. UZ
dr Stella Kaczmarek- Terapeutyczna funkcja muzyki a specjalne potrzeby edukacyjne
dr hab. Lidia Kataryńczuk-Mania, prof. UZ - Kształcenie muzyczno-matematyczne jako stymulator w rozwoju dzieci
dr Anna Łuczak - Specyfika pracy muzykoterapeutycznej z pacjentem onkologicznym
dr Małgorzata Stańczyk - Wartości terapeutyczne w nauczaniu muzyki
mgr Jolanta Szewczyk-Kwitkowska - Specjalne potrzeby edukacyjne dziecka a terapia muzyką
mgr Tomasz Dobrowolski - Aktywność muzyczna uczniów w szkole podstawowej
mgr Anita Dolata 
- Terapeutyczna funkcja muzyki a specjalne potrzeby edukacyjne
 14.00-15.00 | PRZERWA OBIADOWA
15.00-16.30 | PANEL V
moderatorzy:
dr Marcin Michalak
dr Dominika Lenska- Muzyczne spotkania Orientu i Okcydentu w piśmiennictwie Joganandy jako przykład interkulturowej transgresji
dr Marcin Michalak - Różne aspekty kreatywności w zmieniającym się świecie edukacji
dr Dominka Lenska - Rola pamięci ruchowej w kształtowaniu sfery poznawczej, emocjonalnej i społecznej dziecka w wieku przedszkolnym
mgr Katarzyna Kierzkowska - Wielka księga rytmiki (2023) Mariana Kani jako przykład funkcjonalnego wykorzystania zasad transgresji w umuzykalnianiu dzieci w wieku przedszkolnym
mgr Marian Kania - Socjalizacja muzyczna a uczestnictwo w kulturze wysokiej. Wartość i przyszłość edukacji muzycznej
dr Stella Kaczmarek 
- Muzyczne spotkania Orientu i Okcydentu w piśmiennictwie Joganandy jako przykład interkulturowej transgresji
 16.30 | DYSKUSJA
17.00 | ZAMKNIĘCIE OBRAD
18.00 | KONCERT Absolwenci z batutą
Sala Koncertowa Akademii Muzycznej w Łodzi, ul. Żubardzka 2a
dyrygenci:- Maria Hubluk-Kaszuba
 - Kamil Gruszczyński
 - Mariusz Lewy
 - Natalia Kaźmierczak
 
- Kameralny Chór Żeński Rebelové
 - Chór Mieszany Stowarzyszenia Śpiewaczego Harmonia
 - Akademicki Chór Politechniki Łódzkiej
 - Gminna Orkiestra Dęta w Górze św. Małgorzaty
 
PROGRAM KONCERTU
  
Katedra Edukacji Muzycznej Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi zaprasza w dniach 14-15 marca 2024 roku do udziału w VIII Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej z cyklu Konteksty kształcenia muzycznego pt. Transgresja w edukacji muzycznej.
Konferencji towarzyszyć będzie specjalnie przygotowana wystawa malarstwa pt. Muzyka w obrazach wybitnego polskiego artysty plastyka Waldemara Tłuczka „Waldziora”.
Celem konferencji jest dyskusja nad przekraczaniem granic w edukacji muzycznej zarówno w teorii, jak i w praktycznych działaniach. Zmieniająca się rzeczywistość powoduje, że przed edukacją, także muzyczną, pojawiają się nowe wyzwania związane z koniecznością jak najlepszego przygotowania młodych ludzi do życia i pracy w nowych realiach. Konferencja ma być platformą wymiany doświadczeń poglądów, dyskursu naukowego (szczególnie pedagogicznego), a także stanowić formę dokształcania dla słuchaczy środowisk akademickich, nauczycielskich, samorządowców oraz osób zarządzających instytucjami kultury. Zachęcamy do udziału w konferencji osoby zajmujące się zarówno zagadnieniami teoretycznymi, jak również praktycznymi aspektami kształcenia muzycznego.
Proponowane grupy zagadnień:
- Wartości edukacji muzycznej w zmieniającym się świecie
 - Praktyczny wymiar zajęć muzycznych na różnych etapach edukacyjnych
 - Nauczycielskie transgresje w edukacji muzycznej
 - Uwarunkowania interakcji edukacyjnych w przestrzeni szkolnej
 - Terapeutyczna funkcja muzyki a specjalne potrzeby edukacyjne
 - Wykorzystanie multimediów w stymulowaniu aktywności muzycznej dzieci i młodzieży
 
Jesteśmy także otwarci na propozycje tematów wykraczających poza zaprezentowane powyżej zagadnienia.
  Zgłoszenia uczestnictwa wraz z tematem wystąpienia prosimy nadsyłać do dnia 27 stycznia 2024 roku na adres organizatorów:
  Akademia Muzyczna im. G. i K. Bacewiczów
  90-716 Łódź, ul. Gdańska 32
  z dopiskiem: dr Ewa Kumik, prof. AM, VIII OKN Konteksty kształcenia muzycznego
  lub w formie elektronicznej na adres: 
Opłata konferencyjna wynosi 400 zł i obejmuje: udział w konferencji, materiały konferencyjne, koszt druku publikacji pokonferencyjnej z artykułem autora (po uzyskaniu pozytywnej recenzji tekstu) oraz poczęstunek. Opłata konferencyjna nie obejmuje zakwaterowania.
Opłatę uczestnictwa należy przesłać najpóźniej do dnia 22 lutego 2024 roku na konto bankowe:
  Bank PEKAO SA II O/Łódź
  97 1240 3028 1111 0000 2822 1999
  dopiskiem: VIII OKN Konteksty kształcenia muzycznego
Osoby, które chcą otrzymać fakturę proszone są o podanie następujących danych: nazwę, adres oraz NIP instytucji.
 
  HARMONOGRAM PRZYGOTOWAŃ DO VIII OGÓLNOPOLSKIEJ KONFERENCJI NAUKOWEJ
- Wstępne zgłoszenie uczestnictwa oraz tematu wystąpienia – do 27 stycznia 2024 roku
 - Wpłata opłaty konferencyjnej – do 22 lutego 2024 roku
 - Komunikat nr 2 wraz z programem konferencji – do 10 marca 2024 roku
 
KARTA ZGŁOSZENIOWA
KARTA ZGŁOSZENIOWA
                                                            
                                                            