Mozart i współcześni. Muzyka w Europie środkowej w XVIII wieku
Książka z płytą CD
redakcja – Ryszard D. Golianek, Beata Stróżyńska
Łódź 2007
objętość: 222 strony
ZAWARTOŚĆ
- Wstęp
- I. Mozart i jego muzyka
- Mieczysław Tomaszewski – W poszukiwaniu idiomu muzyki Mozarta
- Marcin Trzesiok – Klasycyzm Mozarta a estetyka Kanta i Schillera
- Ireneusz Dembowski – Proces Mozarta
- Remigiusz Pośpiech – Recepcja muzyki religijne Mozarta na Śląsku w XIX wieku
- II. Religijność muzyki Mozarta
- Remigiusz Pośpiech – Muzyka religijna Mozarta w refleksji teologów
- Irena Poniatowska – Mozart: między katolicyzmem a masonerią
- Małgorzata Grajter – „La Betulia liberata” Mozarta i „Christus am Ölberge” Beethovena – dwa oblicza tradycji religijnego oratorium austriackiego
- Ryszard Daniel Golianek – Religijność Wielkiej Mszy c-moll KV 427 Mozarta
- III. Muzyka czasów Mozarta w Europie środkowej
- Jarosław Mianowski – Operowy nie – Mozart. Styl i wartość
- Alina Mądry – Carl Philipp Emanuel Bach - Osjan muzyki II połowy XVIII wieku w Niemczech
- Marek Nahajowski – Quantz i Galeazzi - uwagi o rozwoju formy sonatowej w XVIII wieku
- Anna Ryszka-Komarnicka – Elementy formy sonatowej w ariach trzyczęściowych w opisie Francesco Galeazziego (1796)
- Mikołaj Rykowski – Dziedzictwo „Gran Partity” Mozarta. O ewolucji obsady Harmoniemusik na przełomie XVIII i XIX wieku
- IV. Muzyka czasów Mozarta w Polsce
- Alina Żórawska-Witkowska – Mozart a „sprawa polska” czyli o muzycznych koneksjach Warszawy i Wiednia w drugiej połowie XVIII wieku
- Irena Bieńkowska – Epizod litewski w działalności Johannesa Baptisty Hochbruckera (1732-1812)
- Joanna Zawilska – Opera polska w XVIII wieku: klasycyzm a oświecenie
- Izabela Nahajowska – Koncepcja opery w pismach Karola Kurpińskiego i jej muzyczna realizacja
- Beata Stróżyńska – W mrokach niepamięci czyli jak zapomniano o XVIII-wiecznej polskiej muzyce instrumentalnej. Przegląd polskiego piśmiennictwa muzycznego do roku 1950
- Wykaz przykładów dźwiękowych zawartych na płycie CD
- Skróty bibliograficzne wykorzystane w pracy
- Indeks nazwisk
- Summary
FRAGMENT WSTĘPU
[…] Choć pojawiają się spore trudności z określeniem istoty tego, co decyduje o miejscu Mozarta w historii muzyki, to przecież nie można rezygnować z prób poznania tego zagadnienia. W roku mozartowskim niewiele pojawiło się w Polsce inicjatyw badawczych, które wiązałyby się z podjęciem refleksji naukowej dotyczącej wiedeńskiego artysty i jego twórczości. Pomysł stworzenia forum służącego przedstawieniu współczesnej wiedzy na temat Mozarta w polskiej refleksji o muzyce zrodził się w Katedrze Teorii Muzyki Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi niejako z poczucia owej pustki badawczej. Początkowo idea dotyczyła wyłącznie sylwetki twórczej Mozarta, jednak wkrótce doszliśmy do przekonania, że znacznie ciekawsze i pełniejsze poznawczo byłoby pokazanie Mozarta i jego dzieła w pewnym kontekście związanym z czasami, w jakich rodziła się, rozwijała i rezonowała muzyka wiedeńczyka. Uwzględnienie twórczości innych kompozytorów współczesnych Mozartowi oraz estetyki muzycznej i życia muzycznego w krajach sąsiadujących z monarchią Habsburgów umożliwiło rozszerzenie spektrum podejmowanych zagadnień. Szczególnie zależało nam, by zostały także podjęte rozważania dotyczące polskiej kultury muzycznej owego czasu. Ten zakres problematyki pozostaje wciąż jedynie wycinkowo poznany, a możliwość zainspirowania badaczy do zajęcia się tą kwestią wydała się nam inicjatywą ważną i potrzebną. […]
Ryszard Daniel Golianek