Taniec w muzyce baroku
Z prac Katedry Organów, Klawesynu i Muzyki Dawnej
Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi
redakcja – Ewa Piasecka
Łódź 2005
objętość: 56 stron
ZAWARTOŚĆ
- Ewa Piasecka
Wprowadzenie - Franciszek Wesołowski
Barokowe tańce francuskie – charakterystyka - Szymon Paczkowski
O funkcjach poloneza i stylu polskiego na przykładzie arii „Glück und Segen sind bereit” z Kantaty „Erwünschtes Freudenlicht” BWV 184 Johanna Sebastiana Bacha
FRAGMENT WPROWADZENIA
Taniec w epoce baroku – to temat sesji naukowej, która odbyła się 3-4 marca 2005 roku w Akademii Muzycznej w Łodzi. Artykuły zamieszczone w publikacji traktują taniec jako ważny składnik życia XVII- i XVIII-wiecznego społeczeństwa.
Forma taneczna należy do najstarszych przejawów sztuki i towarzyszy człowiekowi w różnych okresach rozwoju jego kultury. Posiada cechy narodowe, które wyraźnie się zaznaczają. Cechy te wyrażają się między innymi w specyficznej rytmice pozwalającej odróżnić tańce różnych narodów.
W repertuarze muzycznym związanym bezpośrednio z tańcami rozróżniamy dwa rodzaje utworów – tańce użytkowe, służące do zabawy towarzyskiej i tańce artystyczne związane z widowiskiem tanecznym takim jak balet. Brak bezpośredniego związku z tańcem pozwalał na pewną swobodę w traktowaniu czynnika rytmicznego. Wzbogacanie środków fakturalnych, melodycznych, harmonicznych, prowadziło do powstania tzw. tańców stylizowanych. Krzyżowały się w nich różne rodzaje tańców użytkowych. […]
Ewa Piasecka