Rytmika w kształceniu muzyków, aktorów, tancerzy i w rehabilitacji
Materiały z V i VI ogólnopolskiej sesji naukowej
Łódź, 12-14 grudnia 2000 r., 21-23 listopada 2002 r.
redakcja – Barbara Ostrowska
Łódź 2002
objętość: 328 stron
ZAWARTOŚĆ
- Wstęp
- Zofia Konaszkiewicz (Warszawa(
Zawód i powołanie pedagoga w tradycji polskiej - Barbara Ostrowska (Łódź(
Interpretacja ruchowa dzieła muzycznego w metodzie Emila Jaques-Dalcroze’a - Magdalena Stępień (Warszawa(
Analiza utworów muzycznych dla potrzeb interpretacji ruchowej wg zasad Dalcroze’a - Katarzyna Krasoń (Katowice(
Rytmika – interpretacja ruchowa jako wizualizacja - Aneta Skrzypczak (Łódź(
Ćwiczenia z techniki ruchu Rosalii Chladek jako inspiracja do tworzenia interpretacji ruchowych utworów muzycznych - Barbara Ostrowska, Aldona Merta (Łódź, Zduńska Wola(
Zastosowanie symetrii punktowej w tworzeniu interpretacji ruchowych kanonów - Barbara Ostrowska, Aldona Merta (Łódź, Zduńska Wola(
Zastosowanie symetrii liniowej w tworzeniu interpretacji ruchowych kanonów - Ewa Wojtyga (Łódź(
Kompozycje przestrzenno-ruchowe utworów muzycznych jako istotne zadania w procesie poznawania problemów metrorytmiki XX w. - Anna Grajpel (Częstochowa(
Działanie i przeżycie muzyczne w systemie Dalcroze’a - Ewa Szatan (Gdańsk(
Stymulowanie muzyką komunikacji pozawerbalnej dziecka jako przygotowanie do kształcenia muzycznego - Barbara Ostrowska, Marcelina Paniuta (Łódź(
Zadania interpretacji ruchowych miniatur muzycznych – drogą do zrozumienia muzyki przez dzieci - Barbara Ostrowska, Elżbieta Aleksandrowicz (Łódź(
Interpretacje ruchowe piosenek dla dzieci - Barbara Ostrowska, Elżbieta Aleksandrowicz (Łódź(
Improwizacje ruchowe ewokowane muzyką improwizowaną na fortepianie - Ewa Wojtyga, Magdalena Owczarek (Łódź(
„Przechodź spokojnie przez hałas i pośpiech” – relaks i koncentracja na zajęciach rytmiki - Barbara Ostrowska, Elżbieta Aleksandrowicz (Łódź(
Improwizacje rytmiczno-aktorskie - Ewa Wycichowska (Poznań(
Teatr tańca – przestrzeń dialogu - Alicja Tupieka-Buszmak (Olsztyn(
Dydaktyczno-wychowawcze funkcje zajęć muzyczno-ruchowych w metodzie dramy - Barbara Bernacka (Warszawa(
Trening twórczości – omówienie zasad prowadzenia treningu i przedstawienie wybranych technik jako materiałów do wykorzystania w improwizacji muzyczno-ruchowej - Barbara Ostrowska, Magdalena Owczarek (Łódź(
„Przyszłość należy do ludzi twórczych” – wspólne działania twórcze drogą do kształtowania kreatywnej osobowości - Alicja Tupieka-Buszmak (Olsztyn(
Znaczenie ruchu dla rozwoju wyobraźni muzyczno-literackiej dziecka - Renata Polony, Teresa Arendt (Kraków(
Poezja jako inspiracja dziecięcych zadań twórczych - Anna Metera (Leszno(
Rytm i muzyka podstawowym elementem w nauce języków obcych - Barbara Ostrowska, Marcelina Paniuta (Łódź(
W poszukiwaniu nowych środków nauczania języka obcego opartych na korelacji słowa, rytmu, muzyki - Barbara Ostrowska, Aneta Skrzypczak (Łódź(
Tworzenie struktur melodyczno-rytmicznych w procesie zdobywania umiejętności posługiwania się słuchem muzycznym - Barbara Ostrowska (Łódź(
Wybrane problemy aleatoryzmu i ich realizacja na zajęciach rytmiki - Elżbieta Aleksandrowicz (Łódź(
Improwizowanie fortepianowych miniatur ilustracyjnych w oparciu o materiał skal czterodźwiękowych - Jolanta Stępień (Łódź(
Z zagadnień kształtowania melodii w improwizacji - Barbara Ostrowska, Magdalena Owczarek (Łódź(
Improwizacja fortepianowa według stałego wzoru metrorytmicznego ewokująca działania ruchowe - Aneta Skrzypczak (Łódź(
„Melodie ludowe” Witolda Lutosławskiego jako źródło inspiracji dla improwizacji fortepianowej - Barbara Ostrowska, Elżbieta Aleksandrowicz, Aneta Skrzypczak, Marcelina Paniuta (Łódź(
Inspiracje plastyczne w nauczaniu improwizacji fortepianowej - Bogusława Opolska-Targosz (Kraków(
Specyfika improwizacji fortepianowej na rytmice dalcroze’owskiej oraz związane z tym problemy nauczania w szkole - Anna Metera (Leszno(
Wpływ muzyki na zmienność wybranych wskaźników psychofizjologicznych u studentów - Wiesława A. Sacher (Katowice(
Elementy rytmiki w szkolnej i przedszkolnej edukacji muzycznej jako forma wspomagania procesów terapeutycznych - Daniela Colonna-Kasjan (Wrocław(
Elementy rytmiki w muzykoterapii w szkole integracyjnej - Małgorzata Sierszeńska-Leraczyk (Poznań(
Specyfika zaburzeń dyslektycznych uczniów szkół muzycznych – rehabilitacja poprzez rytmikę - Paweł Cylulko (Wrocław(
Muzykoterapia jako metoda wspomagająca rehabilitację niepełnosprawnego dziecka - Joanna Gładyszewska-Cylulko (Wrocław(
Znaczenie wizualizacji przy muzyce w rehabilitacji dzieci - Maciej Kierył (Warszawa(
Standardy muzykoterapii aktywnej w szpitalu pediatrycznym - Beata Skawina, Adam Kamiński (Wrocław(
Terapia poprzez ruch twórczy i rytmikę w pracy z dziećmi niepełnosprawnymi umysłowo - Helena Cesarz (Wrocław(
Rola rytmu muzycznego w aktywizacji osób przewlekle chorych na schizofrenię, długotrwale hospitalizowanych - Anna Jędryczka-Hamera (Warszawa(
Budowanie spektaklu w oparciu o choreoterapię psychologiczną - Monika Mazurkiewicz (Jelenia Góra(
Rytm i improwizacja w rehabilitacji psychicznej osób dorosłych
FRAGMENT WSTĘPU
Myśl organizowania Sesji Naukowych poświęconych metodzie Emila Jacques-Dalcroze’a zrodziła się w gmachu Akademii Muzycznej w Łodzi w 1983 roku. [...] Efektem tych przedsięwzięć jest wymiana myśli naukowej w zakresie trzech członów metody E. Jaques-Dalcroze’a – rytmiki, solfeżu, improwizacji oraz w zakresie rytmikoterapii. Istotne uzupelnienie stanowią konfrontacje działalności artystycznej na polu improwizacji fortepianowej, głosowej i ruchowej dzieła muzycznego.
Tom, który oddajemy do rąk czytelników jest pokłosiem V i VI Sesji Naukowych na temat Rytmika w kształceniu muzyków, aktorów, tancerzy i w rehabilitacji, które [...] zorganizowała Katedra Rytmiki i Improwizacji Fortepianowej Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi.[...]