Rytmika w kształceniu muzyków, aktorów, tancerzy i w rehabilitacji
Zeszyt Naukowy Akademii Muzycznej w Łodzi nr XXIX
Łódź 2000
objętość: 168 stron
ZAWARTOŚĆ
- Wstęp
- Tadeusz Natanson (Wrocław)
Rytmika – próba poszerzonego spojrzenia - Zofia Konaszkiewicz (Warszawa)
Nauczyciel muzyki – między rutyną a twórczością - Bogusława Opolska-Targosz (Kraków)
Czy metoda Emila Jaques-Dalcroze’a jest wszechstronną? - Ewa Kowalska-Zając (Łódź)
Organizacja zjawisk rytmicznych w sekcjach ad libitum kompozycji aleatorycznych Witolda Lutosławskiego - Barbara Ostrowska, Magdalena Owczarek (Łódź)
Improwizacja fortepianowa w technikach polifonicznych - Elżbieta Aleksandrowicz (Łódź)
Muzyczne obrazki ilustracyjne w procesie nauczania improwizacji fortepianowej - Barbara Ostrowska, Dorota Anna Chiberska (Łódź, Łuków)
Improwizacja fortepianowa oparta na materiale dźwiękowym skali arabsko-perskiej - Barbara Ostrowska (Łódź)
Elementy improwizacji w kształceniu słuchu prowadzonym wg metody Jaques-Dalcroze’a - Eugenia Daroch (Łódź)
Tworzenie akompaniamentów do piosenek - Alicja Gronau-Osińska (Warszawa)
Muzyczne kształtowanie ruchu - Anna Grajpel (Częstochowa)
Specyficzne problemy zastosowania rytmiki w szkolnictwie ogólnokształcącym - Maria Szarlej (Gdańsk)
Rola rytmiki w procesie kształcenia tancerza - Mirosław Janiszewski (Łódź)
Muzykoterapia i rytmikoterapia w rehabilitacji - Anna Metera (Wrocław)
Zastosowanie technik muzykoterapii w procesie edukacji - Maciej Kierył (Warszawa)
Wykorzystanie muzyki jednoznacznej wyrazowo i emocjonalnie w profilaktyce i terapii muzycznej - Paweł Cylulko (Wrocław)
Wybrane elementy rytmiki w muzykoterapii niepełnosprawnych wzrokowo dzieci - Anna Walencik-Topiłko (Gdańsk)
Wykorzystanie elementów rytmiki w terapii logopedycznej - Zofia Aleszko (Legionowo)
Choreografia w psychiatrii - Ewa Szatan (Gdańsk)
Rytmika w kształtowaniu podstawowych form ruchu u dziecka z wadą postawy - Program IV Ogólnopolskiej Sesji Naukowej na temat: „Rytmika w kształceniu muzyków, aktorów, tancerzy i w rehabilitacji”
- Wcześniejsze sesje naukowe oraz ważniejsze seminaria i warsztaty organizowane przez Sekcję Rytmiki i Katedrę Rytmiki i Improwizacji w Łodzi
FRAGMENT WSTĘPU
[...] Pomysł organizowania sesji naukowych dotyczących metody Emila Jacques-Dalcroze’a sięga początku lat 80-tych. W roku 1983 w murach łódzkiej Akademii Muzycznej miała miejsce pierwsza sesja, której główne referaty koncentrowały się wokół tematyki dotyczącej kształcenia zdolności twórczych na zajęciach rytmiki. [...]
W myśl idei Dalcroze’a i zgodnie z obszarem badań Katedry temat IV Sesji Naukowej był bardzo szeroki dający możliwość poznania aktualnego stanu badań i trendów w dyscyplinie Rytmiki, rozumianej jako całość metody, wymiany doświadczeń artystycznych i pedagogicznych, konfrontacji i wytyczenia celów, które winny być realizowane w dalszej pracy. [...]
Niniejszy tom zawiera wybór referatów wygłoszonych w ramach IV Ogólnopolskiej Sesji Naukowej nt.: „Rytmika w kształceniu muzyków, aktorów, tancerzy i w rehabilitacji” (16-18 grudnia 1999 r.) oraz stanowiący istotne uzupełnienie referat Tadeusza Natansona, wygłoszony w ramach III Ogólnopolskiej Sesji Naukowej nt.: „Rytmika w wychowaniu muzycznym, fizycznym i w rehabilitacji”(18-20 maja 1989 r.). [...] Jest to drugi zeszyt naukowy poruszający problematykę metody Emila Jaques-Dalcroze’a wydany przez AM w Łodzi. Poprzedni zawiera referaty z drugiej sesji naukowej, która odbyła się w roku 1985.