Oblicza awangardy. Roman Haubenstock-Ramati
Ewa Kowalska-Zając
Łódź 2000
objętość: 190 stron
ZAWARTOŚĆ
- Wstęp
- W Krakowie, Tel-Awiwie, Paryżu i Wiedniu
- Na tle europejskiej i amerykańskiej awangardy
- W kierunku serializacji
- Poszukiwania nowej formy
- „Variable Musik”
- W kręgu wielkiej literatury
- Pomiędzy dźwiękiem a obrazem
- „Tableaux” i „Nokturny”
- Postcriptum
- Aneksy:
– Kalendarium życia Romana Haubenstocka-Ramatiego
– Katalog twórczości Romana Haubenstocka-Ramatiego
– Bibliografia
– Indeks nazwisk – Summary
FRAGMENT WSTĘPU
[...] Celem niniejszej pracy jest przedstawienie sylwetki Romana Haubenstocka-Ramatiego – twórcy, którego artystyczną dewizą było nowatorstwo: odkrywanie nowych światów dźwiękowych, tworzenie wyrafinowanych konfiguracji sonorystycznych, eksperymentowanie w zakresie otwartej formy i technik notacyjnych. Był on kompozytorem mało znanym w Polsce w latach sześćdziesiątych i siedemdziesiątych, a zmierzch awangardy i dominacja postmodernizmu u progu nowego stulecia nie sprzyjały obecności jego muzyki w życiu koncertowym kraju.
Twórczość Romana Haubenstocka-Ramatiego ogniskuje się wokół problematyki formalnej – eksperymentowanie z form mobilną dla osiągnięcia ideału variable Musik niemal bez reszty wypełnia dziedzinę muzyki kameralnej. Duży wpływ na rozwój jego artystycznego temperamentu miała fascynacja muzyką Weberna – wyraźne jej ślady dostrzegamy we wczesnych kompozycjach symfonicznych, natomiast dzieła późniejsze – tryptyk „Tableaux”, jak i bogata twórczość reprezentująca gatunek muzycznej grafiki – to owoc inspiracji plastyką, głównie architekturalnym okresem twórczości Wasyla Kandyńskiego. Roman Haubenstock-Ramati nie pozostawał również obojętny wobec wybitnych dzieł literackich – na motywach powieści Kafki oparł swą operę Ameryka, w Ulissesie i Comédie nawiązywał do prozy Joyce’a i dramatów Becketta. Te cztery wątki, przewijające się przez wszystkie etapy twórczej aktywności kompozytora w tak znaczący sposób determinowały swą obecnością jego dzieło, że za celowe uznałam ich wyeksponowanie i podporządkowanie im układu niniejszej pracy. [...]
Ewa Kowalska-Zając