
TRANSGRESJA w edukacji muzycznej
redakcja – Ewa Kumik
Łódź 2024
ISBN 978-83-60929-94-0
objętość: 268 stron
cena: 40 zł
ZAWARTOŚĆ
- Ewa Kumik
Wprowadzenie
CZĘŚĆ I
Teoretyczne rozważania nad transgresją w muzyce
- Ewa Kochanowska
Transgresja jako kontekst rozważań nad funkcjami nauczyciela we współczesnej rzeczywistości społecznej i edukacyjnej - Marcin Michalak
Muzyczne spotkania Orientu i Okcydentu w piśmiennictwie Joganandy jako przykład międzykulturowej transgresji - Anna Szarapka
Pomiędzy obrazem i dźwiękiem. Muzealne partytury – inspiracje, realizacja. Projekt edukacyjny Muzeum im. L. Wyczółkowskiego i Państwowego Zespołu Szkół Muzycznych im. A. Rubinsteina w Bydgoszczy - Małgorzata Maria Kaniowska
Praktyczne aspekty wykorzystania AI w edukacji muzycznej - Andrzej Witusik
Rola transgresyjnego doświadczenia muzycznego w psychoterapii systemowej i w psychoedukacji rodzin wielopokoleniowych - Magdalena Micherda
Muzyka w działaniach profilaktycznych przeciwdziałających agresji u dzieci - Aleksandra Pawłowska
W kręgu problemów czy w kręgu rozwiązań? Możliwości zastosowania podejścia skoncentrowanego na rozwiązaniach w pracy z uczniem - Stella Kaczmarek
Edukacja muzyczna, socjalizacja muzyczna a przyszłość muzyki klasycznej
CZĘŚĆ II
Muzyka we współczesnych paradygmatach edukacyjnych
- Jadwiga Uchyła-Zroski
Muzyka jako stymulator terapeutyczny w formach receptywnych i aktywnych - Krzysztof Kozłowski
Ogolnopolski Konkurs dla Szkół Podstawowych „DO HYMNU” jako istotny element wielokierunkowego wzbudzania aktywności szerokiej grupy dzieci - Marian Kania
Wielka Księga Rytmiki jako przykład funkcjonalnego wykorzystania zasad transgresji w umuzykalnianiu dzieci w wieku przedszkolnym - Dominika Lenska
Różne aspekty kreatywności w zmieniającym się świecie edukacji - Katarzyna Kierzkowska
Rola pamięci ruchowej w kształtowaniu sfery poznawczej, emocjonalnej i społecznej dziecka w wieku przedszkolnym - Paulina Wójcik-Ilnytska
Uczniowie szkół muzycznych I stopnia o indywidualnej nauce śpiewu na podstawie badań własnych - Joanna Glenc
Kierunek Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej – propozycja dla tych, którzy nie chcę żyć poza kulturą - Jolanta Szewczyk-Kwitkowska
Terapeutyczna funkcja muzyki a nauczanie muzyki w szkole ogólnokształcącej
INFORMACJA O AUTORACH
WYKAZ PUBLIKACJI
Z RECENZJI WYDAWNICZEJ
„Celem recenzowanej monografii było ukazanie działań muzycznych w aspekcie konstruktywnego przekraczania granic edukacyjnych. autorzy poszczególnych artykułów zwracają uwagę na dokonujące się przemiany w obszarze kulturowym, społecznym oraz edukacyjnym. Naukowe dyskursy zaprezentowane w niniejszej publikacji wpisują się w prace metodologiczne nauk społecznych, humanistycznych i sztuk muzycznych.”
~dr hab. Aleksandra Zeman, prof. UŚ