
MUZYKA – MEDIA – PRAWO – MARKETING, tom III
redakcja – Beata Stróżyńska
Łódź 2024
ISBN 978-83-60929-96-4
objętość: 304 stron
cena: 40 zł
ZAWARTOŚĆ
- Wstęp
- Aleksandra Bęben
Pięć lat działalności Instytutu Mediów i Produkcji Muzycznej - Ewa Staszewska‑Kozłowska
Zatrudnienie dyrektora instytucji kultury w świetle ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej - Małgorzata Kaczmarek
Zarządzanie instytucjami muzycznymi w dobie transformacji cyfrowej - Małgorzata Sułek
Słuchowisko „Legenda o Walgierzu Wdałym” Stanisława Nadzina i Witolda Lutosławskiego. Konteksty literackie i problemy źródłowe - Nina Kubasiak
Konkursy wykonawcze na antenie Programu 2 Polskiego Radia. Omówienie i porównanie XVIII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina i 16. Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego - Arleta Nawrocka‑Wysocka
Legendy dalekiej północy. Muzyka tradycyjna Islandii i Wysp Owczych z perspektywy wypraw terenowych i nagrań archiwalnych - Alicja Janowska
Zwrot ku przeszłości. O nordyckości muzyki w grze „Assassin’s Creed: Valhalla” - Beata Stróżyńska
Antara Ibn Shaddad, CZĘŚĆ I: Czarny Rycerz z Arabii jako postać historyczna oraz symbol walki z niewolą, rasizmem i dyskryminacją - Beata Stróżyńska
Antara Ibn Shaddad, CZĘŚĆ II: W służbie walki ze stereotypami kulturowymi, wojnami i zniewoleniem. Czarny Rycerz jako bohater wybranych oper arabskich - Tomasz Mońko (AM Łódź)
Demoscena – ezoteryczna twórczość niszowa czy najwyższa forma integracji sztuki i multimediów? - Biogramy autorów
ZE WSTĘPU
W niniejszym tomie, podobnie jak w poprzednich, Autorzy artykułów dołożyli wszelkich starań, by lektura tej książki z jednej strony skłaniała do refleksji i stanowiła inspirację do poznawania świata w jego różnorodności, ale – z drugiej – aby była też rodzajem naukowego poradnika, przewodnika po świecie instytucji kultury, mediów czy prawa. Zostały omówione zarówno wybrane problemy dotyczące mediów określanych jako tradycyjne (tym razem w centrum zainteresowania znalazło się radio), jak i te związane z grami komputerowymi czy demosceną. Kilka artykułów poświęcono tematyce organizacyjno‑prawnej, ale nie zabrakło też miejsca dla ukazania działalności dziennikarzy muzycznych. Czytelnicy zostali zaproszeni do odbycia podróży w czasie i przestrzeni, których celem jest zaprezentowanie wybranych elementów zarówno kultury Północy, jak i Południa, przy czym także i w tym tomie nie zabrakło najbardziej aktualnej tematyki, związanej z problemami rasizmu, braku tolerancji, przemocy; można też odnaleźć nawiązania do toczącego się obecnie konfliktu na Bliskim Wschodzie.
Zapraszając po raz trzeci do świata naszych – jak zawsze, bardzo różnorodnych – zainteresowań naukowych, prezentując wyniki naszych badań, mamy nadzieję, że kolejny tom książki Muzyka – Media – Prawo – Marketing spełni Państwa oczekiwania.
Beata Stróżyńska