
Les Philidors
Anne Danican Philidor, François Danican Philidor, Pierre Danican Philidor
Magdalena Pilch – transverse flute
Justyna Młynarczyk – viola da gamba
Ewa Mrowca – harpsichord
Łódź, 2022
Ars Sonora | ARSO-CD-204
cena: 30 zł
Nagranie poświęcone w całości twórczości trzech kompozytorów z muzycznej „dynastii” Philidorów (Anne Danican Philidor 1681-1728), Pierre Danican Philidor 1681-1731, François Danican Philidor 1689-1717), związanych z królewskim dworem francuskim u schyłku rządów Ludwika XIV i w pierwszych latach panowania Ludwika XV. Zarejestrowanych zostało sześć suit na flet poprzeczny i basso continuo ze zbiorów wydawanych przez wyżej wymienionych twórców w Paryżu w latach 1712-1718. Podczas nagrania, zrealizowanego w tzw. niskim stroju francuskim (a’=392 Hz), w duchu historycznych praktyk wykonawczych, wykorzystane zostało również korespondujące chronologicznie z wykonywanym repertuarem instrumentarium: flet traverso (Jean Hotteterre, Paryż ok. 1700/Rudolf Tutz, Innsbruck 2010), viola da gamba (Nicolas Bertrand, Paryż 1704/Peter Vavrous, Praga 2006) oraz kopia francuskiego dwumanuałowego klawesynu Pascala Taskina zbudowana dla Akademii Muzycznej w Łodzi przez Bruce’a Kennedy’ego w 2015 r.
Artystki, zawodowo związane z łódzką uczelnią, prof. dr. hab. Magdalena Pilch (flet traverso), dr Justyna Młynarczyk (viola da gamba) i dr hab. Ewa Mrowca, prof. AM Łódź (klawesyn), należą do grona uznanych w Polsce i za granicą muzyków specjalizujących się w wykonawstwie historycznym, ze szczególnym uwzględnieniem specyfiki muzyki dojrzałego baroku francuskiego. Jest to pierwsze i jedyne do tej pory polskie nagranie stosunkowo mało znanych i niezwykle rzadko wykonywanych kompozycji P. D. Philidora, A. D. Philidora i F. D. Philidora, unikalne pod względem zastosowanej wysokości stroju i doboru instrumentarium, stanowiące swego rodzaju podsumowanie dotychczasowej współpracy wykonawczyń na polu artystycznym, pedagogicznym i badawczym. Może stanowić punkt odniesienia dla adeptów gry na fletach historycznych, wykonujących francuski repertuar solowy pierwszego dwudziestolecia XVIII wieku, zwłaszcza w odniesieniu do ornamentacji, artykulacji, doboru temp, gry inégal, kształtowania dźwięku.
Zawartość wydawnictwa
Anne Danican Philidor – 3 Suites
[Premier Livre de Pieces pour la flute traversiere, flute a bec, violons et haut-bois avec la Baße continuë, Paryż 1712]
[I]
- Ouverture
- Le Ballet
- Bourée
- Sarabande
- Gavote
- Les Forgerons
[II]
- Allemande
- Courante
- Sarabande
- Fugue
[III]
- Allemande
- Sarabande
- Gigue
- 2e Gigue
- Le Papillon
François Danican Philidor – Suite en e si mi
[Pieces pour la flute traversiere qui peuvent aussi se jouer sur le violon, Paryż 1716]
- Allemande
- La Fidelle. Rondeau
- Le Gratieux
- Les Vents
- Sarabande
- La Sauterelle. Rondeau
- Le Rasilly. Rondeau
- La Danoise
Pierre Danican Philidor – Quatriéme Suitte
[Premier Œuvre contenant III. Suittes a II Flûtes Traversieres seules avec III. autres Suittes Dessus et Basse, pour les Hautbois, Flûtes, Violons etc., Paryż 1717]
- Lentement
- Courante
- Air en Musette. Rondeau. Gracieusement
- Gavotte
- Sicilienne. Tres lentement
- Paysanne. Gayment
Pierre Danican Philidor – Douxiéme Suitte
[Troisiéme Œuvre. Contenant une Suitte a deux Flûtes-Traversieres seules, et une autre Suitte Dessus&Basse, Pour Les Hautbois, Flûtes, Violons etc. Avec une Réduction de la Chaße, Paryż 1718]
- Prelude. Tres lentement
- Allemande. Pas trop viste
- Sarabande. Tres proprement
- La Parisienne. Tres legerement
- Chaconne. Piqué
Wykonawczynie
- Magdalena Pilch – flet traverso (Jean Hotteterre, Paryż ok. 1700/ Rudolf Tutz, Innsbruck 2010)
- Justyna Młynarczyk – viola da gamba (Nicolas Bertrand, Paryż 1704/Peter Vavrous, Praga 2006)
- Ewa Mrowca – klawesyn (Pascal Taskin, Paryż 1769/Bruce Kennedy, Castelmuzio 2015)
wysokość stroju: a’= 392 Hz