 
  VIII OGÓLNOPOLSKA KONFERENCJA NAUKOWA
  z cyklu
KONTEKSTY KSZTAŁCENIA MUZYCZNEGO
Transgresja w edukacji muzycznej
 
 14-15 marca 2024, czwartek i piątek
Sala Kameralna Akademii Muzycznej w Łodzi, al. 1 Maja 4
 
  Konferencji towarzyszyć będzie wystawa malarstwa Waldemara Tłuczka „Waldziora”
  Muzyka w obrazach
 
  PATRONAT HONOROWY
  JM Rektor Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi
  prof. dr hab. Elżbieta Aleksandrowicz
 
  PATRONAT MEDIALNY
   
 
  KOMITET HONOROWY KONFERENCJI
- prof. dr hab. Elżbieta Aleksandrowicz ( AM Łódź)
- prof. dr hab. Zofia Konaszkiewicz (UMFC Warszawa)
 
  KOMITET NAUKOWY KONFERENCJI
- prof. dr hab. Agata Jarecka (AM Łódź)
- prof. dr hab. Rafał Majzner (UBB Bielsko-Biała)
- prof. dr hab. Joanna Glenc (UŚ Katowice)
- dr hab. Mirosław Grusiewicz, prof. UMCS (UMCS Lublin)
- dr hab. Małgorzata Kaniowska, prof. UŚ (UŚ Katowice)
- dr hab. Lidia Kataryńczuk-Mania, prof. UZ (UZ Zielona Góra)
- dr hab. Ewa Kochanowska, prof. UBB (UBB Bielsko-Biała)
- dr hab. Jadwiga Uchyła-Zroski, prof. WSA (WSA Bielsko-Biała)
- dr hab. Aleksandra Zeman, prof. UŚ (UŚ Katowice)
- dr hab. Grzegorz Mania, prof. AM (AM Bydgoszcz)
- dr Ewa Kumik, prof. AM (AM Łódź)
- dr Dominika Lenska (AM Katowice)
- dr Marcin Michalak (UWM Olsztyn)
- dr Magdalena Micherda (WSPS Dąbrowa Górnicza)
 
  KOMITET ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWY KONFERENCJI
- prof. dr hab. Marcin Wolniewski, Dziekan Wydziału I
- dr hab. Dawid Ber, prof. AM, Kierownik Katedry Edukacji Muzycznej
- dr hab. Barbara Sobolczyk, prof. AM
- dr Ewa Kumik, prof. AM – przewodnicząca
- mgr Aleksandra Bęben
- mgr Katarzyna Kłys
- mgr Aleksandra Pawłowska
HARMONOGRAM KONFERENCJI
 
  14 marca 2024 | czwartek
- 10.00 | OTWARCIE KONFERENCJI- JM Rektor Akademii Muzycznej w Łodzi prof. dr hab. Elżbieta Aleksandrowicz
- Dziekan Wydziału I prof. dr hab. Marcin Wolniewski
- Kierownik Katedry Edukacji Muzycznej dr hab. Dawid Ber, prof. AM
 
- 10.15-11.15 | WYKŁAD- Transgresja jako motyw refleksji nad współczesną edukacją. Między teorią a praktyką.
 dr hab. Ewa Kochanowska, prof. UBB
 
- Transgresja jako motyw refleksji nad współczesną edukacją. Między teorią a praktyką.
- 11.15-12.00 | DYSKUSJA, PRZERWA KAWOWA
- 12.00-14.00 | PANEL Imoderatorzy:
 dr hab. Ewa Kochanowska, prof. UBB
 dr Ewa Kumik, prof. AM- Muzyka jako środek terapii w formach receptywnych i odtwórczych
 dr hab. Jadwiga Uchyła-Zroski, prof. WSA
- Znaczenie etiud w kształceniu instrumentalisty
 prof. dr hab. Agata Jarecka
- Technologia AI w edukacji muzycznej – szanse i zagrożenia
 dr hab. Małgorzata Maria Kaniowska, prof. UŚ
- Współczynnik niepełnosprawności głosowej nauczycieli. Doniesienia z badań
 prof. dr hab. Rafał Majzner
- Pomiędzy obrazem i dźwiękiem. Muzealne partytury – inspiracje, realizacja. Projekt edukacyjny Muzeum im. L. Wyczółkowskiego i Państwowego Zespołu Szkół Muzycznych im. A. Rubinsteina w Bydgoszczy
 dr hab. Anna Szarapka
 
- Muzyka jako środek terapii w formach receptywnych i odtwórczych
- 14.00-15.30 | PRZERWA OBIADOWA- Zwiedzanie zabytkowego Pałacu Karola Poznańskiego – siedziby Akademii Muzycznej w Łodzi (ul. Gdańska 32)
 
- 15.30-17.30 | PANEL IImoderatorzy:
 prof. dr hab. Rafał Majzner
 dr hab. Aleksandra Zeman, prof. UŚ- Sylwetka absolwenta kierunku Edukacja muzyczna w zakresie sztuki muzycznej – efekt kompilacji metod kształcenia na studiach
 prof. dr hab. Joanna Glenc
- Interdyscyplinarne działania studentów wspomagające rozwój dziecka poprzez słuchowiska słowno-muzyczne na podstawie książki Bogusława Zemana „Przygody słonika Bombika”
 dr hab. Aleksandra Zeman, prof. UŚ
- Muzyka we współczesnej, ogólnokształcącej przestrzeni edukacyjnej
 dr hab. Mirosław Kisiel
- W kręgu problemów czy w kręgu rozwiązań? Możliwości zastosowania podejścia skoncentrowanego na rozwiązaniach w pracy z uczniem
 mgr Aleksandra Pawłowska
- Karol Mroszczyk - przed pięćdziesiątą rocznicą śmierci
 dr Rafał Gzella
 
- Sylwetka absolwenta kierunku Edukacja muzyczna w zakresie sztuki muzycznej – efekt kompilacji metod kształcenia na studiach
- 18.00 | KONCERTwykonawcy:- Klaudia Kosik, Michał Słowikowski, Natalia Darkowska, Wioletta Liber, Julia Anuszewska, Kinga Czech, Marta Lasecka, Monika Piecka, Hubert Stachura – śpiew
- Michał Bolkowski – klarnet
- Anna Nocuń – fortepian
- Rafał Gzella – fortepian
 - utwory fortepianowe i wokalne Karola Mroszczyka
- Bajka Pani Tramwajarzowa według opowiadania Ireneusza Iredyńskiego autorstwa Rafała Gzelli, w reżyserii Beaty Redo-Dobber i współpracy Michała Kocimskiego
 - PROGRAM KONCERTU 
 
  15 marca 2024 | piątek
- 9.30-11.30 | PANEL IIImoderatorzy:
 dr hab. Małgorzata Maria Kaniowska, prof. UŚ
 dr hab. Anna Szarapka- Szkolnictwo muzyczne w Polsce – reforma czy stagnacja?
 dr hab. Jarosław Domagała
- Szkolnictwo artystyczne na zakręcie? Refleksje o (braku) korelacji przedmiotów teoretycznych i praktycznych
 dr hab. Grzegorz Mania, prof. AM
- Wartości indywidualizacji metod nauczania instrumentu w kontekście współczesnych problemów edukacyjnych
 mgr Zofia Dynak-Chwałko
- Uczniowie szkół muzycznych I stopnia o indywidualnej nauce śpiewu, na podstawie badań własnych
 mgr Paulina Wójcik-Ilnytska
- Narzędzia dydaktyczne w nauczaniu teorii muzyki w warunkach globalizacji i mobilności: projekt HarMA HUB
 mgr Agata Krawczyk
- Ogólnopolski Konkurs dla szkół podstawowych DO HYMNU, jako istotny element wielokierunkowego wzbudzania aktywności szerokiej grupy dzieci
 mgr Krzysztof Kozłowski
 
- Szkolnictwo muzyczne w Polsce – reforma czy stagnacja?
- 11.30-12.00 | DYSKUSJA, PRZERWA KAWOWA
- 12.00-14.00 | PANEL IVmoderatorzy:
 dr hab. Lidia Kataryńczuk-Mania, prof. UZ
 dr Stella Kaczmarek- Terapeutyczna funkcja muzyki a specjalne potrzeby edukacyjne
 dr hab. Lidia Kataryńczuk-Mania, prof. UZ
- Kształcenie muzyczno-matematyczne jako stymulator w rozwoju dzieci
 dr Anna Łuczak
- Specyfika pracy muzykoterapeutycznej z pacjentem onkologicznym
 dr Małgorzata Stańczyk
- Wartości terapeutyczne w nauczaniu muzyki
 mgr Jolanta Szewczyk-Kwitkowska
- Specjalne potrzeby edukacyjne dziecka a terapia muzyką
 mgr Tomasz Dobrowolski
- Aktywność muzyczna uczniów w szkole podstawowej
 mgr Anita Dolata
 
- Terapeutyczna funkcja muzyki a specjalne potrzeby edukacyjne
- 14.00-15.00 | PRZERWA OBIADOWA
- 15.00-16.30 | PANEL Vmoderatorzy:
 dr Marcin Michalak
 dr Dominika Lenska- Muzyczne spotkania Orientu i Okcydentu w piśmiennictwie Joganandy jako przykład interkulturowej transgresji
 dr Marcin Michalak
- Różne aspekty kreatywności w zmieniającym się świecie edukacji
 dr Dominka Lenska
- Rola pamięci ruchowej w kształtowaniu sfery poznawczej, emocjonalnej i społecznej dziecka w wieku przedszkolnym
 mgr Katarzyna Kierzkowska
- Wielka księga rytmiki (2023) Mariana Kani jako przykład funkcjonalnego wykorzystania zasad transgresji w umuzykalnianiu dzieci w wieku przedszkolnym
 mgr Marian Kania
- Socjalizacja muzyczna a uczestnictwo w kulturze wysokiej. Wartość i przyszłość edukacji muzycznej
 dr Stella Kaczmarek
 
- Muzyczne spotkania Orientu i Okcydentu w piśmiennictwie Joganandy jako przykład interkulturowej transgresji
- 16.30 | DYSKUSJA
- 17.00 | ZAMKNIĘCIE OBRAD
- 18.00 | KONCERT Absolwenci z batutąSala Koncertowa Akademii Muzycznej w Łodzi, ul. Żubardzka 2a
 dyrygenci:- Maria Hubluk-Kaszuba
- Kamil Gruszczyński
- Mariusz Lewy
- Natalia Kaźmierczak
 - Kameralny Chór Żeński Rebelové
- Chór Mieszany Stowarzyszenia Śpiewaczego Harmonia
- Akademicki Chór Politechniki Łódzkiej
- Gminna Orkiestra Dęta w Górze św. Małgorzaty
 - PROGRAM KONCERTU 
   
Katedra Edukacji Muzycznej Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi zaprasza w dniach 14-15 marca 2024 roku do udziału w VIII Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej z cyklu Konteksty kształcenia muzycznego pt. Transgresja w edukacji muzycznej.
Konferencji towarzyszyć będzie specjalnie przygotowana wystawa malarstwa pt. Muzyka w obrazach wybitnego polskiego artysty plastyka Waldemara Tłuczka „Waldziora”.
Celem konferencji jest dyskusja nad przekraczaniem granic w edukacji muzycznej zarówno w teorii, jak i w praktycznych działaniach. Zmieniająca się rzeczywistość powoduje, że przed edukacją, także muzyczną, pojawiają się nowe wyzwania związane z koniecznością jak najlepszego przygotowania młodych ludzi do życia i pracy w nowych realiach. Konferencja ma być platformą wymiany doświadczeń poglądów, dyskursu naukowego (szczególnie pedagogicznego), a także stanowić formę dokształcania dla słuchaczy środowisk akademickich, nauczycielskich, samorządowców oraz osób zarządzających instytucjami kultury. Zachęcamy do udziału w konferencji osoby zajmujące się zarówno zagadnieniami teoretycznymi, jak również praktycznymi aspektami kształcenia muzycznego.
Proponowane grupy zagadnień:
- Wartości edukacji muzycznej w zmieniającym się świecie
- Praktyczny wymiar zajęć muzycznych na różnych etapach edukacyjnych
- Nauczycielskie transgresje w edukacji muzycznej
- Uwarunkowania interakcji edukacyjnych w przestrzeni szkolnej
- Terapeutyczna funkcja muzyki a specjalne potrzeby edukacyjne
- Wykorzystanie multimediów w stymulowaniu aktywności muzycznej dzieci i młodzieży
Jesteśmy także otwarci na propozycje tematów wykraczających poza zaprezentowane powyżej zagadnienia.
  Zgłoszenia uczestnictwa wraz z tematem wystąpienia prosimy nadsyłać do dnia 27 stycznia 2024 roku na adres organizatorów:
  Akademia Muzyczna im. G. i K. Bacewiczów
  90-716 Łódź, ul. Gdańska 32
  z dopiskiem: dr Ewa Kumik, prof. AM, VIII OKN Konteksty kształcenia muzycznego
  lub w formie elektronicznej na adres: 
Opłata konferencyjna wynosi 400 zł i obejmuje: udział w konferencji, materiały konferencyjne, koszt druku publikacji pokonferencyjnej z artykułem autora (po uzyskaniu pozytywnej recenzji tekstu) oraz poczęstunek. Opłata konferencyjna nie obejmuje zakwaterowania.
Opłatę uczestnictwa należy przesłać najpóźniej do dnia 22 lutego 2024 roku na konto bankowe:
  Bank PEKAO SA II O/Łódź
  97 1240 3028 1111 0000 2822 1999
  dopiskiem: VIII OKN Konteksty kształcenia muzycznego
Osoby, które chcą otrzymać fakturę proszone są o podanie następujących danych: nazwę, adres oraz NIP instytucji.
 
  HARMONOGRAM PRZYGOTOWAŃ DO VIII OGÓLNOPOLSKIEJ KONFERENCJI NAUKOWEJ
- Wstępne zgłoszenie uczestnictwa oraz tematu wystąpienia – do 27 stycznia 2024 roku
- Wpłata opłaty konferencyjnej – do 22 lutego 2024 roku
- Komunikat nr 2 wraz z programem konferencji – do 10 marca 2024 roku
KARTA ZGŁOSZENIOWA
KARTA ZGŁOSZENIOWA
 
 
                                                             
                                                            

