red. Ewa Kowalska-Zając, Marta Szoka, Ryszard Daniel Golianek
Łódź 2023
ISBN 978-83-60929-86-5
objętość: 382 strony
cena: 55 zł
ZAWARTOŚĆ
- WSTĘP
- Introduction
LOSY
- Maciej Janik
Paweł Klecki i jego rodzina w świetle archiwaliów - Danuta Gwizdalanka
Meandry europejskiej i światowej kariery Pawła Kleckiego - Jolanta Szulakowska
Paweł Klecki – antykwariusz dawnych manifestów. Formacja estetyczna artysty na tle obrazu muzyki polskiej i niemieckiej przełomu wieków KARIERA
- Cédric Güggi
Paweł Klecki – „dyrygent wyjątkowego formatu” - Łukasz Borowicz
Analiza interpretacji dyrygenckich Pawła Kleckiego - Miłosz Bazelak
By ocalić to, czego już nie ma – o Pawła Kleckiego romantycznym pojmowaniu muzyki w świetle jego interpretacji Ein Deutsches Requiem Johannesa Brahmsa DZIEŁO
- Ryszard Daniel Golianek
Idea i styl symfonii Pawła Kleckiego - Timothy L. Jackson
Zakazana muzyka żydowskiego kompozytora – Capriccio Pawła Kleckiego - Marek Nahajowski
Koncerty Pawła Kleckiego w kontekście tradycji gatunku - Marta Szoka
Przyczynek do analizy stylu kompozytorskiego Pawła Kleckiego. Wariacje orkiestrowe op. 20 i op. 33 - Ewa Kowalska-Zając
Kwartety smyczkowe Pawła Kleckiego wobec europejskiej twórczości I połowy XX wieku - Adam Manijak
Introdukcja i Rondo na skrzypce i fortepian op. 21 Pawła Kleckiego jako przykład jego twórczości kameralnej z fortepianem - Małgorzata Grajter
Pawła Kleckiego pieśni na głos i fortepian: relacje słowa i muzyki - KATALOG TWÓRCZOŚCI PAWŁA KLECKIEGO
- Bibliografia PRZEDMIOTOWA
- Indeks nazwisk
- Biogramy AUTORÓW
ZE WSTĘPU
Od kilkudziesięciu lat w badaniach nad muzyką polską zaznacza się tendencja do uzupełniania białych plam w historii rodzimej kultury muzycznej oraz przypominania i badania faktów dotyczących zapomnianych postaci artystów i ich dzieł. Niejednokrotnie dodatkowym czynnikiem inspirującym badaczy do podjęcia takich działań stają się okazjonalne jubileusze, takie jak okrągłe rocznice urodzin czy śmierci jakiegoś twórcy lub wykonawcy. Wtedy też zwykle pojawiają się rozmaite inicjatywy związane z promocją danego artysty czy też służące głębszemu zapoznaniu się z jego dorobkiem. Tak właśnie stało się i w przypadku niniejszej pracy, poświęconej osobie i dziełu Pawła Kleckiego (1900–1973), wybitnego dyrygenta o światowej sławie i interesującego kompozytora. Przypadająca w 2023 roku pięćdziesiąta rocznica jego śmierci stworzyła możliwość realizacji rozmaitych projektów wykonawczych, takich jak nagrania, koncerty czy wystawy, przede wszystkim jednak sprowokowała do zainteresowania tą postacią badaczy, którzy albo już wcześniej mieli okazję podjąć studia nad osobą i dziełem artysty, albo z okazji zbliżającej się rocznicy wyrazili chęć pochylenia się nad problematyką jego życia i twórczości. Badania zostały zainicjowane przez teoretyków muzyki reprezentujących łódzkie środowisko i działających w kręgu Katedry Teorii Muzyki Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi. Chęć udziału w realizacji tego przedsięwzięcia zgłosili jednak także teoretycy, muzykolodzy, historycy i dyrygenci z różnych ośrodków akademickich w kraju (Akademia Muzyczna im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, Akademia Muzyczna im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie) i za granicą (University of North Texas – College of Music, Swiss National Library – RISM Digital Center). Ten kilkunastoosobowy zespół doprowadził do stworzenia niniejszej książki, która z pewnością wypełnia istniejącą lukę w wiedzy na temat Pawła Kleckiego, a także stanowi pierwsze tak szerokie i wielowymiarowe naukowe ujęcie aspektów jego biografii oraz działalności dyrygenckiej i kompozytorskiej.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego, w ramach programu „Muzyczny ślad”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.