mgr Adam KAMIENIECKI
fot. Marcin Wachnik
Baryton. Animator licznych wydarzeń związanych z historycznym wykonawstwem muzyki dawnej. Jest absolwentem Państwowej Szkoły Muzycznej I i II st. im. Karola Szymanowskiego w Zamościu w klasie śpiewu solowego Wiesławy Grabek-Woś oraz Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi (dyplom z wyróżnieniem) w klasie prof. dr hab. Urszuli Kryger oraz dr Anny Wereckiej-Gryć. Obecnie pracuje na stanowisku asystenta w Katedrze Wokalistyki na macierzystej uczelni.
Swoje umiejętności doskonalił pod okiem cenionych śpiewaków i pedagogów, takich jak Olga Pasiecznik, Roberta Invernizzi, Ulrike Sonntag, Friedemann Röhlig, Rainer Trost, Albert Bonnema, Regine Köbler czy Ulrike Hofbauer. Wielokrotnie otrzymywał stypendia artystyczne, m.in. Prezydenta Miasta Zamość, Marszałka Województwa Lubelskiego czy Rotary Club. Odniósł liczne sukcesy na międzynarodowych konkursach wokalnych, występując w krajach takich jak Niemcy, Belgia, Rosja, Serbia, Słowacja, Łotwa czy Chorwacja. Miał przyjemność gościć na scenie Serbskiej Opery Narodowej oraz Filharmonii Belgradzkiej.
Prowadzi regularną działalność koncertową występując podczas licznych cykli oraz festiwali, takich jak Wędrowny Festiwal Filharmonii Łódzkiej „Kolory Polski”, Mid Europe Early Music Festival, BACH 200 UW, Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej w Pelplinie, Mid Europe Early Music Festival w Kielcach, Tarnogórskie Wieczory Muzyki Organowej i Kameralnej, Międzynarodowy Festiwal Twórczości Religijnej „Fide et Amore”, Muzyka Dawna w Kościele Ewangelickim w Nowym Sączu, Kolegiackie Spotkania Muzyczne w Opocznie, Muzyka na Politechnice, Musica Moderna, Barokowa Łódź czy AŻ Festiwal. Na swojej drodze artystycznej współpracował z cenionymi muzykami, zespołami oraz orkiestrami (m.in. Łódzka Orkiestra Barokowa Altberg Ensemble, Capella Cracoviensis, Collegium Musicum Riga, Zamojska Orkiestra Barokowa).
Szczególnym zamiłowaniem darzy wykonawstwo historyczne oraz twórczość mniej znanych kompozytorów. Jest dyrektorem artystycznym zespołu muzyki dawnej „Alba del Mondo” – obecnie jednego z najprężniej działających kameralnych zespołów barokowych w Polsce. Jako solista bierze udział w polskich premierach dzieł muzyki dawnej (m.in. debiut w operze „Platée” Jeana-Philippe’a Rameau w roli Cithérona). Spełnia się także w roli organizatora wydarzeń związanych z kulturą – jest dyrektorem artystycznym corocznego Wschodniego Festiwalu Muzyki Barokowej MUSICA DELL’ANIMA w Zamościu.
Ważne osiągnięcia
2022
- Wziął udział w wykonaniu i rejestracji muzykaliów gidelskich z Łódzką Orkiestrą Barokową Altberg Ensemble w ramach Wędrownego Festiwalu Filharmonii Łódzkiej „Kolory Polski” [drzwidokultury.pl].
- Wystąpił jako solista na koncercie finałowym Mid Europe Early Music Festival, wykonując partie basowe w dziełach Marca-Antoine’a Charpentiera (Te Deum H. 146 oraz Messe de minuit pour Noël H.9) z towarzyszeniem Capelli Cracoviensis [earlymusicfestival.pl].
- Powołał także Zamojską Orkiestrę Barokową pod kierunkiem Leszka Firka, z którą zrealizował pierwsze w Polsce kompletne wykonanie kantat basowych Georga Philippa Telemanna z cyklu Moralische Kantaten TWV 20:17-22 [easternbaroquefestival.com].
2023
- Został współtwórcą zespołu muzyki dawnej „Riscoprire”, wraz z którym zrealizował międzyfestiwalową trasę koncertową z programem prezentującym rozwój twórczości motetowej Andrégo Campry [wieczory.tarnowskiegory.pl].