dr hab. Patrycja KRZESZOWSKA-KUBIT
Sopran. Absolwentka Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi w klasie prof. Grażyny Krajewskiej-Ambroziak. Bezpośrednio po ukończeniu studiów została zatrudniona w macierzystej Uczelni, gdzie pracuje do dziś, prowadząc klasę śpiewu solowego, obecnie na stanowisku adiunkta. W 2011 roku uzyskała stopień doktora sztuki, a w 2019 roku stopień doktora habilitowanego. W kwietniu 2006 roku zadebiutowała partią Romildy z opery G.F. Haendla – Xerxes, w studenckim przedstawieniu wystawionym na deskach Teatru Wielkiego w Łodzi. Od września 2007 roku jest solistką Teatru Wielkiego w Łodzi i z tą sceną jest na stałe związana. Obecnie występuje, między innymi, jako: Hrabina w operze Wesela Figara W. A. Mozarta, Hanna w operze Straszny dwór St. Moniuszki, Micaela w operze Carmen G. Bizeta, Liu w operze Turandot G. Pucciniego, Stella w operze Tramwaj zwany pożądaniem A. Previna, Małgorzata w operze Faust Ch. Gounoda, Małgosia w operze Jaś i Małgosia E. Humperdincka, Eliza z musicalu My fair Lady F. Loewego. Występowała w Teatrze Muzycznym w Gdyni, Operze Nova w Bydgoszczy, Operze Wrocławskiej, czy Operze Bałtyckiej. W 2015 roku zadebiutowała na deskach Teatru Wielkiego Opery Narodowej w ramach trzeciej edycji Projektu „P”, kreując Postać Jackie Kennedy w operze kameralnej „Requiem dla Ikony” K. Głowickiej. W marcu 2018 r. brała udział we wznowieniu opery Goplana W. Żeleńskiego kreując partię Aliny w TWON w Warszawie. W grudniu 2016 roku wystąpiła w Teatrze Wielkim w Łodzi w partii Białej Księżniczki w prapremierze światowej opery A. Tansmana – Złote Runo, w ramach Tansman Fesival. Wydarzenie to zostało nominowane do prestiżowej nagrody Koryfeusz Muzyki Polskiej. W lipcu 2024 r. miała okazję kreować partię Małgosi z opery Jaś i Małgosia E. Humperdincka w Operze Bałtyckiej podczas drugiej edycji Baltic Opera Festival. Swoje umiejętności doskonaliła biorąc udział w licznych kursach interpretacji muzyki wokalnej pod kierunkiem doskonałych pedagogów i artystów, m. in.: prof. J. Artysza, prof. R. Karczykowskiego, prof. I. Kuszplera, prof. I. Kremling, prof. Ch. Elssnera oraz T. Berganzy.
Zagadnienia techniki i sztuki wokalnej były dla niej od zawsze niezwykle interesujące.
3 października 2016 roku została uhonorowana nagrodą Marszałka Województwa Łódzkiego, za całokształt działalności. Była również stypendystką Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Jej repertuar obejmuje nie tylko liczne arie operowe i operetkowe, ale również utwory muzyki oratoryjno-kantatowej oraz lirykę wokalną. Swoją pracę doktorską poświęciła wartościowym pieśniom zapomnianego łódzkiego kompozytora – Karola Mroszczyka. Wynikiem współpracy z pianistą Marcinem Kawczyńskim była redakcja i wydanie nut oraz płyty zawierającej większość liryki wokalnej Karola Mroszczyka.
Współpracowała z takimi dyrygentami jak: T. Wojciechowski, T. Kozłowski, A. Straszyński, J. Pawełczak, A. Wicherek, Ł. Borowicz, K. Kord, W. Michniewski, T. Figas, B. Akiki, P. Wajrak, A. Wit oraz reżyserami: L. Adamik, A. Żarnecki, M. Znaniecki, D. Kustosik, W. Zawodziński, M. Korwin, T. Konina, M. Treliński, M. Borczuk, K. Janda.