dr hab. Agnieszka PRZYBYLSKA
Pianistka, kameralistka. Absolwentka łódzkiej Akademii Muzycznej w klasie fortepianu prof. Anny Wesołowskiej–Firlej oraz w klasie kameralistyki prof. Bogusława Pikały (dyplomy z wyróżnieniem w 1999 r.). Uczestniczka międzynarodowych mistrzowskich kursów pianistycznych we Wrocławiu (Aleksej Orlovetsky, 1994), w Dusznikach Zdroju (Tatiana Shebanova, 1995-1996), w Krynicy (Kevin Kenner, 1997-1999) oraz w Genewie (1996). Od 2000 roku zatrudniona w łódzkiej uczelni. Równolegle, w latach 1999-2007, pracowała w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej I i II stopnia im. Henryka Wieniawskiego w Łodzi. W roku 2011 uzyskała stopień doktora sztuki na Wydziale Instrumentalnym Akademii Muzycznej w Krakowie, a w 2020 stopień doktora habilitowanego w swojej Alma Mater.
Jako solistka i kameralistka występowała w Polsce (Łódź, Wrocław, Gdańsk, Poznań, Kraków, Duszniki Zdrój, Piotrków Trybunalski, Pabianice) oraz w Niemczech, Szwajcarii (Stuttgart, Genewa) i na Słowacji (Bańska Bystrzyca). Współpracowała z wieloma artystami, m.in.: Beatą Zawadzką-Kłos, Agatą Jarecką, Małgorzatą Smyczyńską-Szulc, Agnieszką Kołodziej, Sylwią Strugińską-Wochowską, Agatą Lichoś, Eweliną Zawiślak, Mirosławem Kłysem, a także koncertowała z klarnecistami Antonio Saiote i Giovanni Punzi. Prowadząc działalność artystyczną uczestniczy w cyklach koncertowych Wieczory muzyczne i sesjach Musica Moderna w macierzystej uczelni oraz w Sali Lustrzanej Politechniki Łódzkiej i Muzeum Miasta Łodzi. Współpracowała też z Letnim Międzynarodowym Kursem Mistrzowskim Ventus Optimus w Łodzi.
W swoim dorobku posiada kilka nagrań dla Radio Łódź, w ramach cyklu audycji Akademia Muzyczna i jej goście (2002–2006), nagranie płytowe dla OSM I i II st. im. H. Wieniawskiego w Łodzi (2005) oraz udział w publikacjach płytowych Sesji Artystyczno-Naukowych w łódzkiej uczelni, poświęconych twórczości kameralnej Grażyny Bacewicz (2006) i Johannesa Brahmsa (2007), a także Katedry Kompozycji vol. 11 (2011). W jej dorobku naukowym znajduje się monografia z płytą CD: Kameralistyka fortepianowa Samuela Barbera. Indywidualizm stylistyczny i oryginalność komunikatu emocjonalnego w wybranych utworach kompozytora (Polihymnia, Lublin 2018). Wśród osiągnięć fonograficznych znajduje się płyta CD nagrana wspólnie z wiolonczelistką Agnieszką Kołodziej Saint–Saëns, Fauré, Debussy. Kameralistyka francuska. Sonaty (Ars Sonora, ARSO–CD–136, 2019) będąca dziełem artystycznym w przewodzie habilitacyjnym.
Otrzymała liczne wyróżnienia występując jako pianista w przesłuchaniach konkursowych z klarnecistami, oboistami i wiolonczelistami, m.in.: w XII i XIII Akademickim Konkursie Klarnetowym we Włoszakowicach (2003, 2006), II i III Akademickim Międzynarodowym Konkursie Oboistów i Fagocistów w Łodzi (2005, 2008), VIII Festiwalu Klarnetowym w Piotrkowie Trybunalskim (2009) oraz VI Młodzieżowym Konkursie Wiolonczelowym im. Kazimierza Wiłkomirskiego w Poznaniu (2002). Dwukrotnie otrzymała Nagrodę Rektora III stopnia za zaangażowanie w prace uczelni, Katedry Kameralistyki, udział w konkursach jako pianista–kameralista oraz działalność artystyczną (2009, 2011).
Wśród osiągnięć pedagogicznych można wymienić nagrody studentów jej klasy kameralnej: duet Aleksandra Pazdyga – fortepian/Daniel Kobielski – saksofon – I nagroda na VIII Międzynarodowym Konkursie Muzycznym w Filadelfii (Włochy) oraz w II nagroda na XVI Międzynarodowym Konkursie Muzycznym im. Juliusza Zarębskiego w Łomiankach (2016); trio w składzie Aleksander Duniec – fortepian/Jan Wójcicki – klarnet/Natalia Kropidłowska–wiolonczela – II miejsce na III Międzynarodowym Konkursie Muzycznym Power Sunrise w kategorii VI zespoły kameralne „ad libitum”.
Od 2019 roku wraz z flecistką Eweliną Zawiślak i wiolonczelistką Agnieszką Kołodziej tworzy zespół Empiria Trio, który ma w swym dorobku koncerty m.in. w Dusznikach Zdroju, Teatrze Wielkim w Łodzi, studio koncertowym im. Henryka Debicha w Radio Łódź oraz monograficzną płytę Jolanta Smolska. The New Steps – Incubation (DUX 1724, 2020), która otrzymała Srebrny Medal w konkursie Global Music Awards w Kaliforni (USA).
Współpracuje z łódzkim wydawnictwem MERAKEL, zajmując się redakcją merytoryczną partii fortepianu najnowszych utworów łódzkiej kompozytorki, Jolanty Smolskiej. Obecnie jest adiunktem w Instytucie Muzyki Kameralnej, wykłada przedmioty Podstawy kameralistyki, Nauka akompaniamentu i Kameralistyka oraz współpracuje z klasą wiolonczeli.
Osiągnięcia za okres 1.01.2022 r. – 30.09.2023 r.
7.05.2022 r.
Recital muzyczny pt. Ballady i romanse w ramach cyklu koncertów kameralnych Nie tylko opera na scenie kameralnej Teatru Wielkiego w Łodzi, program: Ignacy Jan Paderewski – Sonata a-moll op. 13 w transkrypcji na wiolonczelę i fortepian autorstwa p. Agnieszki Kołodziej, rola: pianista – kameralista
Opis:
Koncert cieszył się dużym zainteresowaniem publiczności, upowszechniał muzykę polską i stanowił znaczący wkład w kulturę polską. Istotną rolę stanowiła premiera transkrypcji na wiolonczelę i fortepian skrzypcowej Sonaty a-moll op. 13 I. J. Paderewskiego. Partię wiolonczeli wykonała autorka transkrypcji p. Agnieszka Kołodziej, koncertmistrz grupy wiolonczel Teatru Wielkiego w Łodzi i wybitna łódzka wiolonczelistka. Wydarzenie zostało zarejestrowane przez realizatorów dźwięku, stanowiących obsługę Teatru Wielkiego w Łodzi.
www.operalodz.com
31.07.2022 r.
Recital kameralny z cyklu „Muzyka Łodzi” podczas 599 Dni Łodzi. Wykonano utwory na wiolonczelę i fortepian: August de Boeck – Cantilene, Mazurka (1924) prawykonanie, I. J. Paderewski – „Cracovienne Fantastique” op. 14 nr 6 (transkr. A. Kołodziej) – premiera, J. Smolska – „Concept” (2020), A. de Boeck – Sonata (1894) Sala Lustrzana Muzeum Miasta Łodzi
Opis:
Recital zorganizowała Fundacja im. Stanisława Liszewskiego w ramach cyklu koncertowego „Muzyka Łodzi”, w czasie 599 obchodów Dni Łodzi. Wraz z wiolonczelistką Agnieszką Kołodziej dokonałam prawykonania „Mazurki” (1924) A. de Boecka i polskiej premiery jego Sonaty na fortepian i wiolonczelę (1894) oraz premiery transkrypcji fortepianowego „Cracovienne Fantastique” op. 14 nr 6 I. J. Paderewskiego. Utwór łódzkiej kompozytorki Jolanty Smolskiej wchodzi w skład nagrodzonej Srebrnym medalem na Konkursie Global Music Awards 2021 płyty CD „Jolanta Smolska. The New Steps – Incubation” (DUX 1724)
Mazurka Agusta de Boecka została wykonana na podstawie rękopisu, w tytule oraz stylistyce nawiązuje do polskiej formy mazurka. W budowie formalnej zawiera segmenty zróżnicowane pod względem fakturalny oraz ciekawe rozwiązania instrumentalne. Dzieło belgijskiego kompozytora stanowi znaczący wkład w upowszechnianie literatury kameralnej na wiolonczelę i fortepian. Utwór wchodzi w skład dzieła artystycznego w przewodzie doktorskim wiolonczelistki.
www.liszewskifoundation.com
5–6.11.2022 r.
Koncerty kameralne
- Międzynarodowy Kongres Instrumentów Dętych „NOWE PRYZMATY”, Robert Schumann – „Fantasiestucke” op. 73 na klarnet i fortepian oraz „Adagio i Allegro” op. 70 na klarnet i fortepian
Występ odbył się podczas jednego z trzech koncertów międzynarodowego kongresu, który połączony był z Jubileuszem 40–lecia Katedry Instrumentów Dętych łódzkiej uczelni. Zostałam zaproszona do udziału w koncercie w wyniku kilkunastoletniej pracy w klasach klarnetu. Wydarzenie było streamingowane online. Wykonanie wraz ze światowej sławy klarnecistą, dyrygentem i wykładowcą ESMEA w Portugalii Panem Antonio Saiote było jednym z wyróżniających się punktów programu. Miało charakter międzynarodowy i w znaczący sposób wpłynęło na wkład w zakres kanonów interpretacyjnych romantycznej muzyki kameralnej.old.amuz.lodz.pl
- Międzynarodowy Kongres Instrumentów Dętych „NOWE PRYZMATY”, Russel Peterson – Trio#2 na flet/flet altowy, saksofon altowy i fortepian
Występ wraz z wybitnymi instrumentalistami: flecistką Eweliną Zawiślak i saksofonistą Pawłem Gusnarem był owacyjnie przyjęty podczas koncertu finałowego międzynarodowego kongresu. Interpretacja mało znanego utworu miała znaczący wkład w tworzenie kanonów wykonawczych muzyki XX wieku oraz w upowszechnianie nowej literatury kameralnej. Rzadko spotykany skład zespołu umożliwił prezentację możliwości wszystkich instrumentów oraz umiejętności wykonawców i wpłynął na wzbogacenie różnorodności muzycznej wydarzenia oraz podniósł jego wartość i poziom wykonawczy. Koncert był streamingowany online.old.amuz.lodz.pl
13.11.2022 r.
Recital muzyczny
Dolnośląski Festiwal Muzyczny/Romantyczna dusza/, program: G. Bizet Intermezzo, Ph. Gaubert Divertissement, Piece romantique, E. Grieg Poranek, duety na flet lub wiolonczelę i fortepian: A. de Boeck Cantilene, F. Chopin Walc h, Preludium e op.28 nr 4 – fortepian solo, I. J. Paderewski (Mazurek)
Opis:
Recital obejmował romantyczną literaturę kameralną na trio w składzie: flet – Ewelina Zawiślak, wiolonczela – Agnieszka Kołodziej, fortepian – Agnieszka Przybylska i stanowił kontynuację stałej współpracy koncertowej EMPIRIA TRIO. Koncert zawierał premierę transkrypcji na wiolonczelę i fortepian Mazurka a–moll op. 9 nr 2 Ignacego Jana Paderewskiego (A. Kołodziej), mało znaną pozycję Cantilene belgijskiego kompozytora oraz jedno z Preludiów Fryderyka Chopina na fortepian solo. Wydarzenie zostało bardzo ciepło przyjęte (organizator i publiczność). Zaowocowało zaproszeniem na kolejny festiwal.
Teatr Zdrojowy im. Fryderyka Chopina w Dusznikach-Zdroju (Dworek Chopina) – miejsce wielu międzynarodowych festiwali i wieloletnich kursów mistrzowskich dla pianistów.
www.24klodzko.pl
9.12.2022 r.
Jubileusz 50-lecia działalności artystycznej i pedagogicznej prof. dr. hab. Bogusława Pikały w Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi, inicjator i organizator oraz wykonawca: S. Barber – The Daisies op. 2 nr 1, Nikołaj Rimski-Korsakow – Dziewczyna i słońce op. 50 nr 1, Nimfa op. 56 nr 1
Opis:
Zainicjowałam i zorganizowałam jedyny w historii Katedry Kameralistyki, obecnie Instytutu Muzyki Kameralnej łódzkiej uczelni jubileusz zasłużonego pedagoga. Wydarzenie obejmowało koncert ze zróżnicowaną muzyką kameralną z udziałem fortepianu, głównie pieśni, duety skrzypce lub flet i fortepian, utwory na fortepian na 4 ręce i 2 fortepiany oraz tria 2 flety i klawesyn lub fortepian. Program zawierał dzieła R. Schumanna, F. Maklakiewicza, E. Griega, P. Czajkowskiego, G. Gershwina, K. Grzeszczaka.
Wydarzenie miało doniosłe znaczenie dla Instytutu Muzyki Kameralnej łódzkiej uczelni – jedyny jubileusz w historii jednostki istniejącej od ponad 60 lat. Impreza spotkała się z bardzo ciepłym przyjęciem władz uczelni oraz gości. Podczas koncertu pianiści związani z Profesorem oraz zaproszeni artyści wykonali zróżnicowany repertuar kameralny z fortepianem. Gościnnie wystąpiło trio z klawesynem. Program obejmował utwory od baroku, poprzez romantyzm i XX wiek, aż po dzieła najnowsze. Imprezę zarejestrowano (audio video) i upubliczniono (fb).
www.facebook.com
www.e–kalejdoskop.pl
old.amuz.lodz.pl
1.04.2023 r.
Recital kameralny
Koncert streamingowany z cyklu Soboty kameralne w Teatrze Wielkim w Łodzi, pianista–kameralista, pieśni amerykańskie: Ned Rorem, Samuel Barber, utwory na fortepian na 6 rąk: Maurice Ravel Pavane pour une infante defunte, G. Bizet Carmen Suite nr 1, opr. mgr Jakub Kowalewski
Scena Kameralna Teatru Wielkiego w Łodzi
Opis:
Recital upublicznił wartościowe i nieznane pieśni Neda Rorema: O, You whom..., Youth, Day, Old age, Night, Sally’s Smile, The Tulip Tree, See How They Love Me, Snake, My Papa’s Waltz oraz Samuela Barbera: The Daisies, With rue my heart is laden, A Nun takes the veil, The Secrets of the Old, Sure on this shining Night oraz utwory w nowatorskim opracowaniu na fortepian na 6 rąk, wykonane premierowo, jak również wzbogacił kulturę muzyczną. Współwykonawczyniami były: dr Sylwia Strugińska–Wochowska – sopran, mgr Joanna Kowalewska – primo, mgr Małgorzata Zajączkowska-Warsza – secondo.
www.operalodz.com