dr hab. Michał ROT
Absolwent Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi, uzyskał dyplom z wyróżnieniem w 2012 roku w klasie fortepianu Prof. Cezarego Saneckiego. Ponadto doskonalił swoje umiejętności w Hochschule für Musik und Darstellende Kunst w Stuttgarcie, klasa fortepianu Prof. Andrzeja Ratusińskiego oraz Hochschule für Musik und Darstellende Kunst w Mannheim, klasa kameralistyki Prof. Michaela Flaksmana i Prof. Jeleny Očić.
Artysta jest laureatem wielu krajowych i międzynarodowych konkursów muzycznych. Najważniejszymi osiągnięciami są: Wyróżnienie na Konkursie Chopinowskim im. Wł. Kędry w Łodzi, II Nagroda oraz Nagroda specjalna za najlepsze wykonanie współczesnego utworu polskiego na XVII Międzynarodowym Konkursie Kameralnym w Łodzi, Nagroda dla najlepszego pianisty na XVIII Międzynarodowym Konkursie im. J. Brahmsa w Pörtschach oraz IV Nagroda oraz Nagroda specjalna na IV Międzynarodowym Konkursie Duetów im. R. Straussa w Sofii.
Duży wpływ na rozwój artystyczny pianisty miały spotkania z wielkimi indywidualnościami świata muzycznego. Pracował pod okiem: Paula Badury – Skody, Andrzeja Jasińskiego, Elzy Kolodin, Dang Thai – Sona, Jonathana Zaka, Jose Gallardo, Eduardo Huberta, Petera Eflera, Paula Guldy, Victora Chestopala i wielu innych.
Michał Rot prowadzi ożywioną działalność koncertową w kraju i zagranicą. Występował na wielu festiwalach muzycznych takich jak: Ascoli Piceno Festival, Gaude Mater, Muzyka na Szczytach, Dni muzyki Karola Szymanowskiego, LEO Festival, Heidelberger Kammermusikfestival, Dni Mieczysława Wajnberga NOSPR, Festiwal Polskiego Radia Chopin, Kolory Polski, Prezentacje – Żelazowa Wola, Dni Muzyki Mendelssohna, Harmonie Starego Miasta, Opus Magnum, Pardes Festiwal, Kwarantanna w Hi-Fi w RDC, Kubinska Hudobna Jesen, Chopin w barwach jesieni, Festiwal Muzyki Wiedeńskiej, Festiwal Pieśni Polskiej, Przemyska Jesień Muzyczna, Śląski Festiwal im. L. van Beethovena. Jako solista współpracował z orkiestrami: NFM Filharmonii Wrocławskiej, Filharmonii Szczecińskiej, Filharmonii Opolskiej, Filharmonii Dolnośląskiej, Filharmonii Częstochowskiej, Filharmonii Kaliskiej, NFM Orkiestrą Leopoldinum, Sinfoniettą Cracovią, Orkiestrą Kameralną Polish Camerata.
Artysta wielokrotnie występował w najważniejszych salach koncertowych Polski: Filharmonii Narodowej, Narodowego Forum Muzyki, siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, Polskiej Filharmonii Bałtyckiej, Filharmoniach: Krakowskiej, Opolskiej, Łódzkiej, Częstochowskiej, Kaliskiej, Dolnośląskiej, Podkarpackiej, Zielonogórskiej oraz innych ważnych instytucjach kulturalnych m.in. w Teatrze Wielkim w Łodzi, Studio S1 Polskiego Radia, ECMKP w Lusławicach, Muzeum “Atma” w Zakopanem, Studio Polskiego Radia im. Wł. Szpilmana a także zagranicą: Eroica-Saal w Wiedniu, Cercle Royal Gaulois w Brukseli, Baal-Saal w Heidelbergu, Ratusz w Wilnie, Matrisse du Notre Dame w Rouen, Filharmonia i Opera we Lwowie. Współpracował z wybitnymi muzykami: Michaelem Flaksmanem, Justusem Grimmem, Ernstem Kovacicem, Josephem Swensenem, Agatą Szymczewską, Volodią Mykytką, Roberto Traininim, Natanem Dondalskim, Mathieu Romano, Lionelem Sow, Jerzym Salwarowskim, Christianem Danowiczem, Robertem Kowalskim, Danielem Raiskinem, Tomaszem Darochem, Barbarą Karaśkiewicz, Jeleną Očić, Krzysztofem Karpetą (Reger Duo), Piotrem Tarcholikiem, Dawidem Lubowiczem, Andrzejem Kosendiakiem, Radosławem Pujankiem, Aleksandrą Szwejkowską – Belicą. Od 2016 roku stale współpracuje z wiolonczelistą Wojciechem Fudalą. FudalaRot Duo prowadzi aktywną działalność koncertową, a także otrzymał stypendium twórcze Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w zakresie upowszechniania kultury.
Liryka wokalna stanowi obszar fascynacji pianisty. Od 2007 roku tworzy duet kameralny z żoną Joanną Rot (mezzosopran), nad którym kilkuletnią opiekę artystyczną sprawowała wybitna polska śpiewaczka Urszula Kryger. Później artyści kształcili się pod okiem pianisty Ulricha Eisenlohr w Mannheim oraz światowej sławy barytona Olafa Bära w Dreźnie (2010-2014). Duet prowadzi aktywną działalność koncertową w kraju i zagranicą.
Artysta współpracował z uznanymi śpiewakami: Olgą Pasiecznik, Hubertem Zapiórem, Jerzym Butrynem, Baruchem Finkelsteinem, Szymonem Komasą, Bartłomiejem Misiudą, Katarzyną Haras, Bernadettą Grabias, Kariną Skrzeszewską, Stanisławem Kiernerem, Anną Lichorowicz, Ziemowitem Wojtczakiem.
Pianista dokonał wielu nagrań płytowych: „Winterreise” Fr. Schuberta (DUX) z barytonem Stanisławem Kiernerem; „Pieśń o ziemi” (Polskie Radio) ze skrzypaczką Aleksandrą Szwejkowską-Belicą; „Reger Duo plays Yagling” (DUX) zawierającą światowe prawykonanie dzieł Victorii Yagling nagrane wraz z wiolonczelistą Krzysztofem Karpetą; “Jan Novák. Chamber music” (DUX) z pianistą Marcinem Kasprzykiem; “Rachmaninov. Suites for two pianos. Works for piano trio” (Divine Art) z pianistką Barbarą Karaśkiewicz; a także trzy płyty nominowane do nagrody Fryderyk: „Paderewski, Koczalski, Szymanowski. Songs” (DUX) wraz z barytonem Stanisławem Kiernerem; a także w formacji FudalaRot Duo: „Mieczysław Wajnberg. Sonatas for cello and piano” (DUX) oraz w roku 2023: “Transfiguration. Szymanowski, Clarke, Bloch” (DUX).
Artysta otrzymał Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za wybitne osiągnięcia w dziedzinie muzyki. W marcu 2021 roku otrzymał tytuł doktora habilitowanego sztuki, pracuje na stanowisku adiunkta w Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi.