dr hab. Tomasz SZCZEPANIK

Wykształcenie:
- 2005 – magister sztuki w zakresie edukacji artystycznej w Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi na podstawie pracy magisterskiej: Problemy kompozytorskie i wykonawcze w religijnych utworach chóralnych a cappella współczesnych kompozytorów łódzkich, promotor: prof. dr hab. Krystyna Juszyńska
- 2009 – magister sztuki w zakresie kompozycji w klasie prof. dr hab. Sławomira Kaczorowskiego w Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi na podstawie pracy magisterskiej: Technika polichóralna jako element inspiracji w utworze „Verbum” na mezzosopran, baryton, recytatora, dwa chóry mieszane i orkiestrę: analiza odautorska, promotor: prof. dr hab. Sławomir Kaczorowski
- 2009 – ukończenie Studium Pedagogicznego w Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi
- 2010 – magister sztuki w zakresie teorii muzyki w Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi na podstawie pracy magisterskiej: Tematyka religijna w twórczości Krzysztofa Meyera, promotor: prof. dr hab. Ewa Kowalska-Zając
- 2011 – ukończenie Podyplomowych Studiów Muzyki Filmowej, Komputerowej i Twórczości Audiowizualnej w Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi oraz Państwowej Wyższej Szkole Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej im. Leona Schillera w Łodzi
- 2017 – doktor sztuk muzycznych w dyscyplinie artystycznej: kompozycja i teoria muzyki – Uchwałą Rady Wydziału Kompozycji, Teorii Muzyki, Dyrygentury, Rytmiki i Edukacji Artystycznej Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi, na podstawie pracy doktorskiej: Abyss na perkusję i orkiestrę. Środki techniki kompozytorskiej w kontekście inspiracji pozamuzycznych. Analiza odautorska, promotor: prof. dr hab. Sławomir Kaczorowski
- 2025 – doktor habilitowany sztuki w dziedzinie sztuki, w dyscyplinie sztuki muzyczne: kompozycja – Uchwałą Komisji do spraw nadawania stopni doktora i doktora habilitowanego w zakresie sztuki Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi, recenzenci: prof. dr hab. Alicja Gronau-Osińska, prof. dr hab. Marcin Łukaszewski, prof. dr hab. Janusz Stalmierski, prof. dr hab. Wojciech Widłak
- 2025-2027 – laureat Stypendium Ministra Nauki dla Wybitnych Młodych Naukowców 2024 – 19. edycja
Zatrudnienie:
- Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi, Wydział Twórczości, Interpretacji, Edukacji i Produkcji Muzycznej: 2009-2017 – na stanowisku asystenta; 2017-2025 – na stanowisku adiunkta; od 2025 do chwili obecnej – na stanowisku adiunkta doktora habilitowanego
- Samorządowa Szkoła Muzyczna II stopnia w Skierniewicach: 2010-2018 – na stanowisku nauczyciela kontraktowego; 2018-2024 – na stanowisku nauczyciela mianowanego, od 2025 do chwili obecnej – na stanowisku nauczyciela dyplomowanego
Działalność artystyczna:
Kompozytor, aranżer, dyrygent i pedagog. Urodził się 5 czerwca 1981 r. w Łodzi. Absolwent Salezjańskiego Liceum Muzycznego w Lutomiersku (2000) oraz magister sztuki w trzech specjalnościach: w zakresie edukacji artystycznej pod kierunkiem prof. dr hab. Krystyny Juszyńskiej (2005, dyplom z wyróżnieniem), w zakresie kompozycji w klasie prof. dr hab. Sławomira Kaczorowskiego (2009, dyplom z wyróżnieniem) oraz w zakresie teorii muzyki pod kierunkiem prof. dr hab. Ewy Kowalskiej-Zając (2010), wszystkich zrealizowanych w Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi. Tam ukończył również Podyplomowe Studia Muzyki Filmowej, Komputerowej i Twórczości Audiowizualnej (2011) oraz Studium Pedagogiczne (2009). W latach 2009-2024 ponad dwudziestokrotnie uczestniczył w warsztatach twórczych z zakresu kompozycji oraz kompozycji muzyki filmowej, pracując m.in. pod kierunkiem: Zygmunta Krauze, Krzysztofa Knittla, Marka Chołoniewskiego, Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil, Philla Niblocka, Pawła Mykietyna, Stanisława Syrewicza, Cezarego Duchnowskiego, Andreia Smirnova, Macieja Strzembosza, Andrzeja Titkowa czy Piotra Dumały. W macierzystej uczelni uzyskał stopień doktora (2017, promotor prof. dr hab. Sławomir Kaczorowski) oraz stopień doktora habilitowanego (2025, recenzenci: prof. dr hab. Alicja Gronau-Osińska, prof. dr hab. Marcin Łukaszewski, prof. dr hab. Janusz Stalmierski, prof. dr hab. Wojciech Widłak).
Od 2009 pracuje w Akademii Muzycznej w Łodzi, zaś od 2010 wykłada również przedmioty teoretyczne w Samorządowej Szkole Muzycznej II st. w Skierniewicach. Obok działalności kompozytorskiej i dydaktycznej, w latach 2002-2017 podejmował aktywność jako animator i dyrygent amatorskich zespołów chóralnych (m.in. dyrygent chóru działającego przy parafii Świętych Archaniołów Michała i Rafała w Aleksandrowie Łódzkim). W latach 2009-2018 członek Koła Młodych Związku Kompozytorów Polskich, od 2014 członek Polskiego Stowarzyszenia Muzyki Elektroakustycznej (PSeME), od 2019 członek zwyczajny Związku Kompozytorów Polskich, natomiast od 2022 sekretarz Łódzkiego Oddziału Związku Kompozytorów Polskich.
Kompozytor 120 utworów z gatunku muzyki zarówno solowej (13), kameralnej (29), jak i chóralnej (20), orkiestrowej (11), elektronicznej (20) i filmowej (5) oraz utworów pedagogicznych (22), z których zdecydowana większość była wykonana w kraju (273 prezentacji) oraz za granicą (52 wykonania). Szesnastokrotnie otrzymał zamówienia kompozytorskie, ośmiokrotnie uczestniczył w projektach artystyczno-badawczych, a jego kompozycje pojawiły się na dwudziestu płytach audio. Obok oryginalnej twórczości kompozytorskiej jego działalność twórcza obejmuje również 61 opracowań pieśni na czterogłosowy chór mieszany a cappella oraz 55 aranżacji na różnorodne składy wykonawcze, których lista publicznych realizacji zawiera ponad 400 pozycji. Ponadto, na arenie ogólnopolskiej i międzynarodowej ośmiokrotnie wygłaszał referaty.
Jego utwory były prezentowane m.in. podczas takich wydarzeń, jak: 60. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień” (2017); 4. Międzynarodowe Sympozjum Nowej Muzyki (Brazylia, 2018); 50. Międzynarodowy Festiwal Poznańska Wiosna Muzyczna (2021); Międzynarodowy Konkurs Artystyczny „Interstellar” (Ukraina, 2021); 56. Międzynarodowy Festiwal Pieśni Chóralnej im. prof. Jana Szyrockiego w Międzyzdrojach (2021), 32. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Religijnej im. ks. Stanisława Ormińskiego (Rumia, 2021); 11. Europejski Kongres Klarnetowy (Kraków, 2022); 11. Międzynarodowy Konkurs Muzyki Kameralnej „Franciszek Schubert i Muzyka Współczesna” (Graz, Austria, 2022).
Nagrody:
Laureat 29 nagród naukowo-artystycznych:
- III nagroda II Ogólnopolskiego Konkursu Kompozytorskiego na Chóralną Pieśń Pasyjną za Stabat Mater na chór mieszany a cappella (Bydgoszcz, 2006)
- II nagroda I Konkursu Kompozytorskiego im. Jana Pawła II za Bardziej być na chór mieszany a cappella (Warszawa, 2008)
- Wyróżnienie 49. Konkursu Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda za Frazy na obój solo (Warszawa, 2008)
- Wyróżnienie II Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego im. Ignacego Jana Paderewskiego za Toccatę na fortepian (Bydgoszcz, 2008)
- Wyróżnienie Ogólnopolskiego Konkursu Kompozytorskiego na pieśń chóralną a cappella za Oratio Dominica na chór mieszany a cappella (Legnica, 2008)
- Dyplom Uznania Prezydenta Miasta Skierniewic (Skierniewice, 2013)
- Nagroda Dyrektora Samorządowej Szkoły Muzycznej II stopnia w Skierniewicach (Skierniewice, 2013-2016, 2018, 2019)
- I nagroda 55. Konkursu Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda za Gangkhar II na wiolonczelę, akordeon i warstwę elektroniczną (Warszawa, 2014)
- Nagroda Rektora Akademii Muzycznej w Łodzi III stopnia (Łódź, 2014)
- Nagroda główna VIII Konkursu Kompozytorskiego im. Zygmunta Mycielskiego za Io na zespół (Warszawa, 2017)
- Nagroda główna Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego zorganizowanego przez Zespół Wokalny „Rondo” z Wrocławia za Cantate Domino na chór mieszany a cappella (Wrocław, 2018)
- I nagroda 50. Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego Legnica Cantat za utwór Vocerumori na chór mieszany a cappella (Legnica, 2019)
- III nagroda 50. Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego Legnica Cantat za kompozycję Witaj Królowo na chór mieszany a cappella (Legnica, 2019)
- I nagroda Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego im. S. Moniuszki na mikrooperę 12 minut dla Moniuszki za mikrooperę kameralną Imigrant (Warszawa, 2019)
- I nagroda VII Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego Muzyki Kameralnej „Franciszek Schubert i Muzyka Współczesna” za Tessuto na skrzypce, wiolonczelę i fortepian (Graz, Austria, 2020)
- IV nagroda Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego The 9th Rivers Awards Composition Competition (RACC) 2020 za Tessuto 2 na erhu, skrzypce, altówkę, wiolonczelę i fortepian (Szanghaj, Chiny, 2020)
- III nagroda I Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego im. Mieczysława Karłowicza za Rumori na orkiestrę symfoniczną (Szczecin, 2021)
- I nagroda I Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego Fundacji 2Act za Gaslighting na trio fortepianowe (Kraków, 2021)
- Wyróżnienie Łódzkie Eureka 2020 przyznawane przez Radę ds. Szkolnictwa Wyższego i Nauki przy Prezydencie Miasta Łodzi (Łódź, 2021)
- Nagroda Rektora Akademii Muzycznej w Łodzi II stopnia (Łódź, 2021)
- II nagroda II Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego Fundacji 2Act za Inquietudine na flet altowy, perkusję i fortepian (Kraków, 2022)
- Wyróżnienie Łódzkie Eureka 2021 przyznawane przez Radę ds. Szkolnictwa Wyższego i Nauki przy Prezydencie Miasta Łodzi (Łódź, 2022)
- I nagroda III Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego Fundacji 2Act za Intimidazione na klawesyn i komputer (Kraków, 2023)
- Stypendium Ministra Nauki dla Wybitnych Młodych Naukowców 2024 – 19. edycja (Warszawa, 2024)
Ważniejsze kompozycje:
Impresje na flet solo (2005), Considerazioni na flet i organy (2006), Oratio Dominica na chór mieszany a cappella (2006), Stabat Mater na chór mieszany a cappella (2006), Kontrasty na waltornię i fortepian (2007), Toccata na fortepian solo (2007), Bardziej być na chór mieszany a cappella (2007), Vision of an imaginary landscape na obój i komputer (2009), Gangkhar na wiolonczelę i komputer (2011), Multi-spectral view of Titan na klarnet, klarnet basowy i warstwę elektroniczną (2012), Stater na zespół i komputer (2012), ScytHicon na perkusję i orkiestrę smyczkową (2013), r-Lung na flet basowy, flet i komputer (2013), Cantate Domino na chór mieszany a cappella (2013), Gangkhar II na wiolonczelę, akordeon i komputer (2013), Erebus na orkiestrę symfoniczną (2015), Abyss na perkusję i orkiestrę (2015), Io na zespół (2017), Vocerumori na chór mieszany a cappella (2018), (ReLieF) na saksofon i orkiestrę (2019), Imigrant - mikroopera kameralna (2019), Rumori na orkiestrę symfoniczną (2020), Tessuto na skrzypce, wiolonczelę i fortepian (2020), Źródło miłości na chór żeński a cappella (2020), Tessuto 2 na erhu, skrzypce, altówkę, wiolonczelę i fortepian (2020), [fɘ.nɛtɪkus] na flet piccolo, rożek angielski, klarnet basowy, kontrafagot, fortepian i komputer (2020), Sibilatori na flet piccolo solo (2020), Gaslighting na skrzypce, wiolonczelę i fortepian (2021), Inquietudine na flet altowy, perkusję i fortepian (2022), Io 4 na klarnet, saksofon i akordeon (2022), Infiammazioni na erhu, fortepian, skrzypce I, skrzypce II, altówkę, wiolonczelę i kontrabas (2023), Intimidazione na klawesyn i komputer (2023).
Pełnione funkcje:
- 2009-2015 – koordynator ds. planu zajęć dydaktycznych w Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi
- 29-30.03.2019 – Juror VIII Przeglądu Chórów Szkół Muzycznych I Stopnia Regionu Łódzkiego (Łódź)
- od 2019 do chwili obecnej – koordynator ds. kart przedmiotów na kierunku edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej w Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi
Działalność w innych instytucjach:
- 2009-2018 – członek Koła Młodych Związku Kompozytorów Polskich
- od 2014 do chwili obecnej – członek Polskiego Stowarzyszenia Muzyki Elektroakustycznej (PSeME)
- od 2019 do chwili obecnej – członek zwyczajny Związku Kompozytorów Polskich
- od 2022 do chwili obecnej – sekretarz Łódzkiego Oddziału Związku Kompozytorów Polskich
Najważniejsze osiągnięcia naukowo-artystyczne w latach 2022-2025:
- 28.11.2024 – otrzymanie Stypendium Ministra Nauki dla Wybitnych Młodych Naukowców 2024 – 19. edycja.
Spośród 1708 złożonych wniosków o przyznanie stypendium dla wybitnych młodych naukowców wyłoniono 228 stypendystów z 53 dyscyplin naukowych i artystycznych, którzy wykazali się znaczącymi osiągnięciami w swojej działalności. Stypendium zostało przyznane na okres 3 lat.
www.gov.pl/web/nauka/stypendia-dla-mlodych-naukowcow
wpis do e-sprawozdania: ID 34369 - 11.04.2022 – otrzymanie Wyróżnienia Łódzkie Eureka w kategorii Sztuka.
Wyróżnienie honorowe statuetką przyznaje Rada ds. Szkolnictwa Wyższego i Nauki przy Prezydencie Miasta Łodzi za wybitne osiągnięcia naukowe, techniczne i artystyczne wyróżnione na forum międzynarodowym lub krajowym. Celem wyróżnienia jest promocja twórców (lub zespołów), działających na rzecz rozwoju Łodzi jako ośrodka naukowego i akademickiego.
uml.lodz.pl/edukacja/szkoly-wyzsze/lodz-akademicka/lodzkie-eureka/
wpis do e-sprawozdania: ID 25042 - Tessuto na skrzypce, wiolonczelę i fortepian, prawykonanie 22.07.2022 – Uniwersytet Muzyki i Sztuk Performatywnych w Grazu (Austria).
Utwór obowiązkowy podczas II etapu 11th International Competition Franz Schubert and Modern Music (2022) – jednego z najbardziej prestiżowych konkursów wykonawczych na świecie.- Trio Rigamonti: Miriam Rigamonti – fortepian, Mariella Rigamonti – skrzypce, Emanuele Rigamonti – wiolonczela (Włochy)
- Trio Orelon: Marco Sanna – fortepian (Włochy), Judith Stapf – skrzypce (Niemcy), Arnau Rovira Bascompte – wiolonczela (Hiszpania)
- Trio Bohémo: Jan Vojtek – fortepian, Matouš Pěruška – skrzypce, Kristina Vocetková – wiolonczela (Czechy)
- Jasper Trio: Jung Eun Séverine Kim – fortepian (Korea Południowa), Yuliia Van – skrzypce (Ukraina), Damir Ochaev – wiolonczela (Rosja)
- Albéniz Trio: Javier Rameix – fortepian (Holandia), Luis María Suárez Felipe – skrzypce (Hiszpania), Paula Brizuela Carballo – wiolonczela (Hiszpania)
www.schubert.kug.ac.at wpis do e-sprawozdania: ID 26492 - Inquietudine na flet altowy, perkusję i fortepian, prawykonanie 1.04.2022, Willa Decjusza, Kraków, Koncert finałowy 2. Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego „art&violence”
Spółdzielnia Muzyczna Contemporary Ensemble: Małgorzata Mikulska – flet altowy, Aleksander Wnuk – perkusja, Aleksandra Płaczek – fortepian
Kompozycja Inquietudine otrzymała II nagrodę II Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego Fundacji 2Act. Prestiż konkursu podnosi fakt, iż do komitetu organizacyjnego wpłynęło 27 kompozycji z całego świata, które oceniało Jury: prof. Marcel Chyrzyński, prof. Wojciech Ziemowit Zych oraz dr hab. Maciej Jabłoński. Utwór zinterpretował zespół Spółdzielnia Muzyczna Contemporary Ensemble – jeden z najprężniej działających polskich ansambli wykonujących muzykę nową.
www.willadecjusza.pl
wpis do e-sprawozdania: ID 24631 - Intimidazione na klawesyn i komputer, prawykonanie 23.06.2023, Pałac Potockich, Kraków, Koncert finałowy 3. Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego „art&violence”
Gośka Isphording – klawesyn (Holandia)
Kompozycja Intimidazione otrzymała I nagrodę III Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego Fundacji 2Act. Prestiż konkursu podnosi fakt, iż do komitetu organizacyjnego wpłynęło 50 prac z całego świata, które oceniało międzynarodowe Jury: Marco Stroppa (Włochy), Magdalena Długosz (Polska), Karol Nepelski (Polska/Niemcy). Kompozycję zinterpretowała Gośka Isphording – jedna z najbardziej ekscytujących artystek w swojej dziedzinie, światowej sławy ambasadorka polskiej muzyki klawesynowej.
www.fundacja2act.org
wpis do e-sprawozdania: ID 28395 - Źródło miłości na chór żeński a cappella, premiera fonograficzna 04.12.2024, Album Facta sunt, Białostocki Chór Żeński, Anna Olszewska – dyrygent, Warsaw: Chopin University of Music | Chopin University Press, 2024, płyta CD.
Ujmującą pięknem harmonii oraz emanującą spokojem i medytacyjnym charakterem kompozycję Źródło miłości, zamieszczoną na płycie Facta sunt, interpretuje jeden z najbardziej utytułowanych zespołów swojej specjalności – Białostocki Chór Żeński przy III Liceum Ogólnokształcącym w Białymstoku pod dyrekcją prof. dr hab. Anny Olszewskiej.
www.chopin.edu.pl
wpis do e-sprawozdania: ID 34370