dr Tomasz DAROCH
Urodził się 15 czerwca 1989 roku w Łodzi, w rodzinie o artystycznych tradycjach. Naukę gry na wiolonczeli rozpoczął w wieku 7 lat. Kształcił się pod kierunkiem wybitnych wiolonczelistów, prof. Michaela Flaksmana, prof. Juliusa Bergera, prof. Stanisława Firleja oraz prof. Jeleny Ocic. Brał również udział w wielu mistrzowskich kursach wiolonczelowych u światowej sławy profesorów takich jak: Bernard Greenhouse, Miklos Perenyi, Heinrich Schiff, Frans Helmerson, Gary Hoffman, David Geringas. Ukończył studia z wyróżnieniem w Staatliche Hochschule für Musik und Darstellende Kunst Mannheim w Niemczech oraz w Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi, w której to w roku 2018 uzyskał stopień doktora sztuk muzycznych i obecnie pracuje na stanowisku adiunkta. Od 2019 roku jest także liderem grupy wiolonczel NFM Orkiestry Leopoldinum.
Artysta jest laureatem wielu międzynarodowych konkursów wiolonczelowych, m.in.: otrzymał I nagrodę oraz tytuł Grand Prix podczas VIII Międzynarodowego Konkursu Wiolonczelowego im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie. Zdobył również II nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Wiolonczelowym im. Pablo Casalsa w Budapeszcie. Wspólnie z siostrą Marią Daroch w kategorii duetów otrzymał I nagrodę na XVIII Międzynarodowym Konkursie Muzyki Kameralnej im. Kiejstuta Bacewicza w Łodzi. Podczas V Międzynarodowego Konkursu Wiolonczelowego im. Antonio Janigro w Zagrzebiu w Chorwacji zdobył III nagrodę oraz nagrodę publiczności. Zwyciężył 44 Międzynarodowy Konkurs Instrumentalny w kategorii - wiolonczela w Markneukirchen w Niemczech. Otrzymał również I nagrodę na IV Międzynarodowym Konkursie Muzycznym im. Michała Spisaka w Dąbrowie Górniczej, II nagrodę na V Międzynarodowym Konkursie Indywidualności Muzycznych im. Aleksandra Tansmana w Łodzi oraz I nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Indywidualności Muzycznych w Niemczech w Oldenburgu.
Tomasz Daroch otrzymał także wiele specjalnych wyróżnień, m.in. dyplom „Primus in artibus” dla najlepszego absolwenta roku akademickiego 2012/2013 w Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi, nagrodę Marszałka Województwa Łódzkiego w kategorii „Osobowość Roku”, honorowe wyróżnienie „Łódzkie Eureka” przyznawane przez Radę ds. Szkolnictwa Wyższego i Nauki przy Prezydencie Miasta Łodzi czy nagrodę specjalną podczas międzynarodowego kursu mistrzowskiego „Internationale Sommerakademie Mozarteum Salzburg”. Był również wielokrotnym stypendystą Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Ministerstwa Edukacji i Nauki, Marszałka Województwa Łódzkiego, fundacji „Krajowego Funduszu Na Rzecz Dzieci”, a także Lions Club, Kunststiftung Baden-Württemberg oraz Menuhin Live Music w Niemczech.
Jako solista zadebiutował w wieku 14 lat z orkiestrą Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina w Łodzi. Od tamtej pory występował z takimi orkiestrami jak: Orkiestra Filharmonii Narodowej w Warszawie, Polska Orkiestra Radiowa, Orkiestra Kameralna AMADEUS, NFM Orkiestra Symfoniczna, NFM Orkiestra Leopoldinum, Sinfonia Varsovia, Sinfonietta Cracovia, Heidelberger Philharmoniker, Morphing Chamber Orchestra, Chursächsische Philharmonie, Varazdin Chamber Orchestra, Zagreb Soloists, Zagreb Philharmonic, Moscow Virtuosi, Dohnányi Orchestra, Magyar Radio Symphony Orchestra, Debrecen Philharmonic Orchestra oraz orkiestrami symfonicznymi Filharmonii w Poznaniu, Katowicach, Bydgoszczy, Opolu, Kielcach, Koszalinie, Zabrzu, Zielonej Górze czy Wałbrzychu. Współpracował z wybitnymi dyrygentami, m.in. z Vladimirem Spivakovem, Jonathanem Darlingtonem, Giancarlo Guerrero, Corneliusem Meisterem, Frédéricem Chaslin, Jánosem Kovácsem, Jackiem Kaspszykiem, Jerzym Maksymiukiem, Markiem Pijarowskim, Wojciechem Rajskim, Agnieszką Duczmal, Jerzym Salwarowskim, Tadeuszem Strugałą, Pawłem Przytockim, Łukaszem Borowiczem czy Krzysztofem Urbańskim. Występował także jako solista i kameralista na międzynarodowych festiwalach w takich krajach jak: Niemcy, Austria, Czechy, Szwajcaria, Holandia, Włochy, Belgia, Francja, Finlandia, Szwecja, Dania, Chorwacja, Węgry, Rosja, Meksyk, Brazylia oraz Stany Zjednoczone. Od 2011 roku współtworzy kwartet wiolonczelowy „Polish Cello Quartet”, z którym stale koncertuje, a także rokrocznie organizuje Międzynarodową Akademię Wiolonczelową zrzeszającą wiolonczelistów z całego świata.
Tomasz Daroch dokonał wielu nagrań radiowych oraz telewizyjnych. Do jego płytowych dokonań należą m.in. solowy album pt. “Monologue” (DUX) złożony z polskich dzieł wiolonczelowych, nagrodzony Fryderykiem 2023 w kategorii Album Roku-Recital Solowy, Koncert Wiolonczelowy W. Lutosławskiego nagrany z NFM Filharmonią Wrocławską pod batutą Jacka Kaspszyka (CD Accord), a także płyty z muzyką kameralną - tria fortepianowe C. Debussy’ego, M. Ravela oraz A. Dvoraka w zespole „Daroch Trio” (DUX), kwartety wiolonczelowe zarejestrowane na debiutanckim albumie Polish Cello Quartet pt. Discoveries” oraz dzieła F. Chopina w aranżacjach na cztery wiolonczele uwiecznione na płycie pt. “Chopin Project” (CD Accord).
Artysta gra na wiolonczeli Ursa W. Mächlera z 2011 roku.
Najważniejsze osiągnięcia artystyczne w okresie 01.01.2022-31.12.2023
- 30.06.2023 – otrzymanie Stypendium Ministra Edukacji i Nauki dla wybitnych młodych naukowców 2023. Spośród 1828 złożonych wniosków o przyznanie stypendium dla wybitnych młodych naukowców wyłoniono 230 stypendystów z 51 dyscyplin naukowych i artystycznych, którzy wykazali się znaczącymi osiągnięciami w swojej działalności. Stypendium zostało przyznane na okres 3 lat.
www.gov.pl
- 27.04.2023 – Nagroda Muzyczna Fryderyk w kategorii Album Roku Recital Solowy za płytę CD pt. „MONOLOGUE - Polskie utwory na wiolonczelę solo”.
Wydarzenie organizowane przez Związek Producentów Audio-Video Akademia Fonograficzna. Ogłoszenie wyników i wręczenie nagród odbyło się w Mediatece w Tychach.
Album CD „Monologue – Polish Cello Solo Works”
Wykonawca: Tomasz Daroch- Jerzy Fitelberg – Sonata na wiolonczelę solo (1945)*
- Grażyna Bacewicz – Kaprys Polski (1949) (w opr. na wiolonczelę solo - Andrzej Orkisz)*
- Witold Lutosławski – Wariacja Sacherowska na wiolonczelę solo (1976)
- Piotr Moss – Récit na wiolonczelę solo (1991)*
- Jan Krenz – Impromptu pour violoncelle (1997)
- Krzysztof Penderecki – Divertimento na wiolonczelę solo (1994–2006)
- Krzysztof Meyer – Monologue na wiolonczelę solo (1990)
Wydawca: DUX Recording Producers
www.fryderyki.pl
- 26.10.2022 – Recital kameralny Polish Cello Quartet w ramach jubileuszowej 50 edycji międzynarodowego festiwalu Festival Internacional Cervantino w Guanajuato w Meksyku.
Program:- J. S. Bach – Die Kunst der Fuge BWV 1080: Contrapunctus I, Contrapunctus III, Contrapunctus V, Contrapunctus X
- G. Bacewicz – Kwartet wiolonczelowy
- F. Chopin – Mazurek F-dur op. 68 nr 3, Walc h-moll op. 69 nr 2, Preludium e-moll op. 28 nr 4, Nokturn Es-dur op. 9 nr 2, Preludium Des-dur op. 28 nr 15, Preludium gis-moll op. 28 nr 12, Etiuda cis-moll op. 25 nr 7, Nokturn cis-moll op. posth., Walc cis-moll op. 64 nr 2, Walc Des-dur op.64 nr 1
Miejsce wydarzenia: Templo del Señor Santiago Apóstol en Marfil, Guanajuato (Meksyk)
www.contigoenladistancia.cultura.gob.mx
- 13.05.2022 – Koncert symfoniczny NFM Filharmonii Wrocławskiej pt. „Historie wiolonczelowe” z udziałem solistów: Tomasz Strahl, Tomasz Daroch, Wojciech Fudala, Krzysztof Karpeta, Adam Krzeszowiec. Prawykonanie dzieła Mikołaja Góreckiego pt. „Sinfonia concertante na pięć wiolonczel i orkiestrę” (zamówienie Narodowego Forum Muzyki i Polskiej Filharmonii Bałtyckiej). Koncert jubileuszowy z okazji 10-lecia zespołu Polish Cello Quartet.
Program wydarzenia:- W.A. Mozart – Symfonia G-dur nr 32, KV 318
- M. Górecki – Sinfonia concertante na pięć wiolonczel i orkiestrę (prawykonanie)
- K. Meyer – Caro Luigi na 4 wiolonczele i orkiestrę kameralną op. 73
- R. Strauss – Suita z opery Kawaler srebrnej róży op. 59, TrV 227
- George Tchitchinadze – dyrygent
- Tomasz Strahl – wiolonczela
- Polish Cello Quartet: Tomasz Daroch, Wojciech Fudala, Krzysztof Karpeta, Adam Krzeszowiec – wiolonczele
- NFM Filharmonia Wrocławska
www.nfm.wroclaw.pl