dr Jakub KOŚCIUKIEWICZ
Jakub Kościukiewicz urodzony w 1979 r. we Wrocławiu. Wiolonczelista specjalizujący się w grze na instrumentach historycznych. Pedagog i aktywny animator inicjatyw i wydarzeń związanych z historycznym wykonawstwem muzyki dawnej. Absolwent Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie wiolonczeli ad. T. Kamińskiej oraz GSMD w Londynie w klasie wiolonczeli barokowej A. McGillivray. Studiował także na Dresdner Akademie für Alte Musik w klasie wiolonczeli barokowej u Ch. Kyprianides. Pobierał również lekcje u R. Zipperlinga, J. ter Lindena, J. Ward-Clarke’a, M. Möllenbecka, B. Cocseta, P. Carrai i B. Málè.
Od wielu lat z pasją zajmuje się historycznym wykonawstwem muzyki baroku. Współczesne realia wymagają jednak poszerzania o repertuar klasycystyczny, a nawet romantyczny. Jako kameralista, solista i muzyk orkiestrowy występował i nagrywał z większością polskich zespołów grających na instrumentach historycznych, m. in. z Collegio di Musica Sacra A. Kosendiaka Dolnośląską Orkiestrą Barokową, Orkiestrą Liryczną, Harmonologią i Kapelą Jasnogórską prowadzonymi przez J. T. Adamusa, Concerto Polacco, Harmonia Sacra, La Tempesta, Hyacinthus Ensemble, Violin Consort, orkiestrą FAMD.PL, Goldberg Baroque Ensemble, Orkiestrą I Rzeczypospolitej, Polską Orkiestrą XVIII wieku, Capella Regia Polonia, Warsaw Harmony, Starck Compagnay, Il Piacere, Silva Rerum, Cantores Minores Wratislavienses, Cameratą Podlaską, Fiori Pari, Nova Silesia, Cappella dell’Ospedale della Pietà, Il Giardino d’Amore, Capella 1547, Maresiénne Consort a także z belgijskimi zespołami Collegium Vocale i Les Muffatti oraz włoskim Sezione Aurea. Współpracował m. in. z takimi artystami jak W. Kłosiewicz, L. Stawarz, M. Toporowski, M. Szelest, Z. Pilch, O. Pasiecznik, J. Orliński, M.E. Cenčić, J. Kasprzyk, S.L. Kaakinen, J. Olejniczak, H. Rutkowski, M. Masecki, V. Sofronitzki, T. Ritter, J. Semerádová, K. Junghänel, J.A. Bőtticher, O. Centurioni, A. Spering, R. Dubrovski, F. Haider, D. Sepec, R. Dieltens, A. Steier, G. Antonini, A. Bernardini, R. Alessandrini, R. Trainini, L. Giardini, E. Gatti, V. Genaux, M. Steger, C. Cavina, A. de Carlo, B. de Sa, A. Kossenko, D. Visse, K. Verhelst, P. van Heyghen, J. Rhorer, T.L. de Swarte, S. Sempé, J. Schröder, K. Mertens, D. Vermuellen, J. ter Linden, P. Goodwin, B. Bayl, P. Beznosiuk, N. Parle, I. Bolton, L. Cummings, S. Standage i C. Curnyn, a także P. McCreesh i Gabrielli Players, H.Ch. Rademann i Dresdner Kammerchor, Windsbach Knaben Chor, M. Štryncl i Musica Florea oraz P. Herreweghe i Collegium Vocale Gent. Występował również w Niemczech, Belgii, Szwajcarii, Francji, Holandii, Austrii, Hiszpanii, Słowenii, Chorwacji, Czarnogórze, Macedonii, Czechach, Rosji, Wielkiej Brytanii, na Ukrainie i Litwie, Słowacji, w Chinach, Japonii i USA. Brał udział w nagraniach ponad 30 płyt CD dla takich wytwórni jak CD Accord, Dux, Sarton, Cypres, LionRecords, Musicon, ProMusica Camerata.
Od 2005 roku współpracuje z zespołem Musicae Antique Collegiae Varsoviense przy Warszawskiej Operze Kameralnej (obecnie pełni tam funkcje koncertmistrza) oraz prowadzi klasy wiolonczeli barokowej i zespołów muzyki dawnej w ZPSM im F. Chopina przy ul. Bednarskiej (od 2007 roku). W stołecznym Teatrze Narodowym w latach 2008-2015 Jakub otaczał muzyczną opieką aktorkę D. Stenkę, przygotowując ją i występując wspólnie w spektaklu Iwanow A. Czechowa w reżyserii J. Englerta. Jest wiolonczelistą Wrocławskiej Orkiestry Barokowej prowadzonej przez J. Thiela (od 2008 roku) oraz zespołu Royal Baroque Ensemble (L. Stawarz) od początku jego istnienia (2014). W łódzkiej Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów od 2011 roku wykłada (obecnie jako adiunkt) wiolonczelę barokową oraz prowadzi zespoły kameralne muzyki dawnej i akademicką orkiestrę barokową. W 2017 roku Jakub obronił doktorat na temat XVII wiecznej literatury wiolonczelowej. Założyciel i kierownik artystyczny łódzkiej orkiestry barokowej Altberg Ensemble. Zespół ten uhonorowany został wieloma nagrodami: Armatka Kultury (2017), Muzyczny Orzeł – dyplom złoty (2022) w kategorii Wydarzenie Muzyczne Roku, nominacja do nagrody Fryderyk 2022 w kategorii Muzyka Dawna za płytę Telemann – Suites&Concerto (wydawnictwo DUX) oraz Muzyczny Orzeł – dyplom złoty (2023) w kategorii Płyta Fonograficzna. W roku 2023 nakładem wydawnictwa Ars Sonora ukazała się jego solowa płyta z sonatami wiolonczelowymi A. Vivaldiego nagranymi wspólnie z brytyjskimi muzykami N. Parlem i S. Chapmanem. Inicjator projektu Międzyuczelnianej Orkiestry Barokowej. Regularnie jest zapraszany jako wykładowca podczas Metodycznych Letnich Kursów Muzyki Dawnej w Warszawie. Prowadził też wielokrotnie kursy wykonawstwa historycznego w Le Treport (Normandia) oraz w wielu placówkach artystycznych w Polsce. Jakub gra m. in. na kopii wiolonczeli M. Goffrillo z 1693 roku zbudowanej przez B. Muthesiusa w Berlinie w 2013 roku, na anonimowym instrumencie meklemburskim z 1780 roku oraz na instrumencie G.S. Liebicha z 1790 roku zbudowanym w Szklarskiej Porębie.