dr Arleta NAWROCKA-WYSOCKA
Muzykolog, doktor nauk humanistycznych. Od roku 2004 prowadzi zajęcia dydaktyczne na Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi. Pracuje w Instytucie Sztuki PAN w zespole przygotowującym do wydania kolejne części serii Polska Pieśń i Muzyka Ludowa. Źródła i materiały.
Jej zainteresowania naukowo-badawcze koncentrują się wokół muzyki tradycyjnej oraz ludowej muzyki religijnej. W latach 2005-2008 realizowała projekt badawczy finansowany przez MNiSW zatytułowany Repertuar religijny społeczności ewangelickich w Polsce. Jednym z efektów projektu było wydanie dwupłytowego albumu Pieśniczki z kancenoła. Pieśni religijne ewangelików ze Śląska Cieszyńskiego. Album ten otrzymał I nagrodę w I edycji konkursu Fonogram źródeł organizowanego przez Polskie Radio Program 2 (2009). Uczestniczyła w konferencjach naukowych w kraju i za granicą (między innymi we Włoszech, Irlandii, Gruzji, Holandii, Niemczech). Publikuje w języku polskim i angielskim artykuły o muzyce tradycyjnej polskiej i europejskiej. Współpracowała z czasopismami z dziedziny Sztuki Muzyczne jako recenzent („Roczniki Humanistyczne”, „Łódzkie Studia Etnograficzne), od 2019 jest członkiem redakcji czasopisma „Etnomuzykologia Polska”. Współpracuje również z instytucjami kultury (m.in. Centrum Kutury i Sztuki w Kaliszu, Centrum Kultury i Sztuki w Koninie). Uczestniczyła w pracach jury przeglądów regionalnych muzyki tradycyjnej (m.in. Festiwal Kultury W stronę tradycji, 2019, Kramsk, Festiwal muzyki tradycyjnej Melodie stamtąd, 2019, Kalisz, XXXIV Kurpiowskie Prezentacje Artystyczne w Ostrołęce, 2017, Ostrołęka, XXIV Międzynarodowy Przegląd Zespołów Regionalnych „Złoty Kłos” Euro-Folklor 2017, Zebrzydowice). W 2018 roku otrzymała I nagrodę konkursu Fonogram źródeł za płytę CD Melodie stamtąd. Nagrania archiwalne pieśni i muzyki regionu kaliskiego ze Zbiorów Fonograficznych Instytutu Sztuki PAN cz. II.
Ważniejsze publikacje. Książki: Śpiewy religijne na Mazurach, Warszawa, Instytut Sztuki PAN 2002. Artykuły w języku polskim: Muzyka i migracje jako przedmiot badań etnomuzykologii w XIX i XXI wieku, w: Muzyka, media, prawo, marketing, t. 2, red. Beata Stróżyńska, Łódź 2022, s. 23-44. Nepalskie saarangi i koreańskie p’ansori. Muzyczna podróż do mniej znanych zakątków Azji, w: Muzyka, Media, Prawo, Marketing, red. Beata Stróżyńska, Ewa Staszewska, Łódź 2020, s. 53-72. Charakterystyka etnomuzykologiczna źródeł fonicznych zachowanych w kolekcji nagraniowej Radia Olsztyn, w: Polska muzyka tradycyjna –dziedzictwo fonograficzne. Stan aktualny – zachowanie – udostępnianie, t. 2, red. Jacek Piotr Jackowski, Warszawa 2019, s. 184-196. Próba rekonstrukcji XIX-wiecznej mapy muzycznych tradycji polskojęzycznych ewangelików, „Muzyka”, 2019, nr 64, s. 70-88. Idee i wzorce muzyczne luteranizmu w zderzeniu z kulturą ludową, „Aspekty muzyki” 2011 nr 1, s. 141-155; Pieśni religijne ewangelików ze Śląska Cieszyńskiego. Ciągłość tradycji, w: Kultura muzyczna na Śląsku, Katowice 2010, s. 57-67; w języku angielskim: Matins and Sheperds - Christmas customs, performed by child actors of Lutheran community in Poland. History, repertoire and functions, “I.A.H. Bulletin” 2020-2021, nr 48, s. 28-38. Cultural and Religious Borderland in Polish Ethnomusicology Before and After 1989 - on the Example of the Areas Inhabited by Lutherans, “Traditiones”, 2020, nr 49/2, s. 53-64. Scholars researching the musical traditions of Polish-speaking Lutherans in the nineteenth and early twentieth century, w: The Kolbergs of Eastern Europe, red. Bożena Muszkalska, Berlin, Bern, Bruxelles, New York, Oxford, Warszawa, Wien, 2018, s. 83-102. Lutheran hymn singing in Masuria: ecclesiastic norms and the local tradition, w Traditional musical cultures in central-eastern Europe. Ecclesiastical and folk transmission, red P. Dahlig, Warsaw 2009, s. 365-379; Protestant Songs in Mazury: The Repertoire of a Borderland, w: Manifold Identities. Studies on Music and Minorities, red. Ursula Hemetek, Gerda Lechleitner, Inna Naroditskaya and Anna Czekanowska, London 2004, s. 246-256.
W ostatnich latach realizowała następujące projekty badawcze:
- 2015-2022 główny wykonawca w projekcie pt. „Opracowanie zapisów muzycznych z Dzieł Wszystkich Oskara Kolberga w trybie Music Information Retrieval i ich udostępnienie do badań naukowych” realizowany w ramach Narodowego Programu Rozwoju Humanistyki. Projekt zrealizowany został przez pracowników i doktorantów Instytutu Sztuki PAN w Warszawie (ISPAN), we współpracy z pracownikami i studentami Wydziału Informatyki Politechniki Poznańskiej oraz studentami Instytutu Muzykologii Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu. Kierownik projektu: dr hab. Ewa Dahlig-Turek, prof. ISPAN.
- 2022-2023 Projekt „Cyfrowa Infrastruktura Badawcza dla Humanistyki i Nauk o Sztuce DARIAH-PL. Projekt finansowany jest w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014-2020. Działania 4.2. Rozwój nowoczesnej infrastruktury badawczej sektora nauki. Realizacja zadań LAB 2 / Laboratorium zautomatyzowanego wzbogacania (we współpracy z Politechniką Poznańską). Specjalista ds. przetwarzania danych muzycznych.
Jest członkiem organizacji międzynarodowych: „Internationale Arbeitsgemeinschaft für Hymnologie” (IAH) – od 2003; Stowarzyszenie etnomuzykologiczne „European Seminar in Ethnomusicology”(ESEM) od 2010. Od roku 2002 należy do Związku Kompozytorów Polskich (sekcja muzykologów) oraz do Polskiego Seminarium Etnomuzykologicznego (od 2013).