dr Mateusz PIECHNAT
fot. Ewa Ryszkowska
Pianista urodzony w 1984 roku w Łodzi. Ukończył z wyróżnieniem Ogólnokształcącą Szkołę Muzyczną im. Henryka Wieniawskiego w Łodzi (2003), gdzie kształcił się pod kierunkiem Anny Liszewskiej oraz Barbary Talmy-Sutt. Był wielokrotnym uczestnikiem Międzynarodowych Kursów Interpretacji Muzycznej w Nowym Sączu w klasie prof. Barbary Halskiej. Ukończył z wyróżnieniem studia w Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi (2008), w klasie fortepianu prof. Bogusława Wódki, kameralistyki prof. Bogusława Pikały i nauki akompaniamentu prof. Elżbiety Różyckiej-Przybylak. Swoje umiejętności pianistyczne doskonalił na kursach mistrzowskich m.in. takich profesorów, jak: Andrzej Jasiński, Grzegorz Kurzyński, Yossi Reshef, Kurt Seibert, Waldemar Wojtal.
Zainteresowania naukowe i artystyczne pianisty koncentrują się wokół muzyki rosyjskiej przełomu XIX i XX wieku. Jego praca magisterska i recital dyplomowy poświęcone były wykonawstwu III Koncertu fortepianowego d-moll op. 30 Sergiusza Rachmaninowa. W związku z przewodem doktorskim zafascynował się życiem i twórczością Aleksandra Skriabina. Na podstawie dysertacji pt. „Ideologia twórcza kompozytora jako podstawa kształtowania interpretacji wykonawczej w wybranych miniaturach i sonatach fortepianowych Aleksandra Skriabina” uzyskał w 2016 roku stopień doktora sztuk muzycznych w dyscyplinie artystycznej instrumentalistyka. Fragmenty rozprawy zostały opublikowane w formie cyklu artykułów w półroczniku naukowo-artystycznym „Notes Muzyczny”.
Działalność artystyczna pianisty skupia się głównie na muzyce kameralnej ze szczególnym uwzględnieniem literatury wokalnej. Jako pianista towarzyszący był wielokrotnie nagradzany za wyróżniający akompaniament na festiwalach i konkursach o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Uczestniczył w licznych kursach mistrzowskich, podczas których współpracował z wybitnymi pedagogami śpiewu, m.in. Jerzym Artyszem, Raffaele Cortesim, Tomaszem Herbutem, Siergiejem Leiferkusem, Jard van Nes, Udo Reinemannem, Teresą Żylis-Garą. Koncertował jako solista i kameralista, m.in. w Filharmonii im. A. Rubinsteina w Łodzi, w Auli Nova Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu, w Żelazowej Woli, na Uniwersytecie Muzycznym im. Fryderyka Chopina i Zamku Królewskim w Warszawie, w Akademii Muzycznej w Rheinsbergu (Niemcy).
W pracy zawodowej od 2008 roku związany jest nieprzerwanie z Państwową Szkołą Muzyczną im. Karola Kurpińskiego w Kutnie oraz łódzką Akademią Muzyczną, gdzie do 2016 roku był asystentem w klasie fortepianu prof. Bogusława Wódki, a obecnie pracuje jako adiunkt na Wydziale Wykonawstwa Instrumentalnego, akompaniując w klasie wokalnej prof. Ziemowita Wojtczaka oraz w klasie skrzypiec prof. Łukasza Błaszczyka. Pianista współpracował także z łódzkimi instytucjami muzycznymi, m.in. ZSM im. Stanisława Moniuszki oraz Teatrem Muzycznym w Łodzi w ramach spektaklu słowno-muzycznego „Chopin i jego zaczarowany fortepian” (2010). Koncertował z orkiestrą Polish Camerata w związku z projektem „Arcydzieła muzyki fortepianowej W. A. Mozarta” (2021). Uhonorowany odznaką ministerialną „Zasłużony dla Kultury Polskiej”.