dr Anna WÓJCIKOWSKA
Ukończyła z wyróżnieniem studia magisterskie na specjalności teoria muzyki pod kierunkiem prof. Ryszarda Daniela Golianka w Akademii Muzycznej w Łodzi (2016). Była nominowana do nagrody „Primus in artibus” dla najlepszego absolwenta. W 2023 roku uzyskała stopień doktora, również z wyróżnieniem, broniąc rozprawę „Działalność zespołu Warsztat Muzyczny – fenomen wykonawstwa otwartego” (promotorka prof. dr hab. Marta Szoka). Obecnie zatrudniona w macierzystej uczelni na stanowisku adiunkta, pracuje również jako artystka chóru Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina. Jest członkinią chóru kameralnego „Vivid Singers”.
Autorka książki „Aktualność awangardy. Tendencje modernistyczne w twórczości Marcina Stańczyka i Artura Zagajewskiego” napisanej na podstawie pracy magisterskiej uhonorowanej Nagrodą Marszałka Województwa Łódzkiego za najlepsze rozprawy habilitacyjne i doktorskie oraz prace magisterskie i dyplomowe tematycznie związane z województwem łódzkim. Główny obszar jej zainteresowań naukowych to muzyczna awangarda XX wieku i jej oddziaływanie na współczesną twórczość kompozytorską, a także muzyka awangardowa i eksperymentalna rozpatrywana od strony wykonawczej. Wyniki badań prezentowała podczas 15th International Congress on Musical Signification (Barcelona), Konferencji Muzykologicznej Związku Kompozytorów Polskich (Warszawa), Międzyuczelnianej Konferencji Naukowo-Artystycznej „contraddizioni” (Łódź) czy Ogólnopolskiej Konferencji Harmonicznej (Łódź). Jej artykuły naukowe były publikowane w „Interdisciplinary Studies in Musicology”, „Kontekstach kształcenia muzycznego” i monografiach wieloautorskich „Powracające fale w muzyce polskiej 1918-2018” oraz „Współczesna kultura muzyczna a popkultura: spotkania, dialogi, konfrontacje”.
Zajmuje się także działalnością publicystyczną i popularyzatorską. Uczestniczyła w seminarium krytyki muzycznej przy Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień” prowadzonym przez dra hab. Marcina Trzęsioka. Publikuje na łamach „Ruchu Muzycznego”, „Glissanda”, „Kalejdoskopu” i „Meakultury”. Jako prelegentka współpracowała m.in. z Akademią Muzyczną w Łodzi oraz Filharmonią Łódzką prowadząc koncerty m.in. w ramach sesji „Musica Moderna” czy Wędrownego Festiwalu Filharmonii Łódzkiej „Kolory Polski”. Jest autorką cyklu rozmów z łódzkimi kompozytorami „Posłuchy” zamówionego przez Filharmonię Łódzką.
W latach 2016-2018 pełniła funkcję opiekuna Koła Naukowego Kompozycji i Teorii Muzyki.
Osiągnięcia:
- Referat Composing through performing. The Warsaw Music Workshop and the idea of open performance wygłoszony w ramach 15th International Congress on Musical Signification w Barcelonie, 18.06.2022,
www.esmuc.cat - Publikacja artykułu naukowego Współczesna interpretacja idei futurystycznych w utworach Marcina Stańczyka i Artura Zagajewskiego w czasopiśmie internetowym “Meakultura”, 2.01.2022,
meakultura.pl - Wykład Znaczenie harmoniki w muzyce drugiej połowy XX wieku na przykładzie repertuaru grupy „Warsztat Muzyczny” wygłoszony w ramach VIII Ogólnopolskiej Konferencji Harmonicznej dla Nauczycieli na zaproszenie Zespołu Szkół Muzycznych im. S. Moniuszki w Łodzi