prof. dr hab. Piotr GRAJTER
Organista, teoretyk muzyki, kompozytor, pedagog, ur. w 1955 r. w Łodzi. Ukończył studia w tutejszej Akademii Muzycznej w klasie organów prof. Mirosława Pietkiewicza (dyplom z wyróżnieniem w 1980 r.), a także w specjalnościach: teoria muzyki (dyplom z wyróżnieniem w 1981 r. – praca dyplomowa pod kierunkiem prof. Antoniego Kędry) oraz kompozycja (dyplom w klasie prof. Jerzego Bauera w 1984 r.). Będąc stypendystą fundacji „Rotary-Club” odbył w roku akad. 1981/1982 gościnne studia uzupełniające w klasie organów prof. Ernst-Ulricha von Kameke w Hamburgu. Brał udział w kursach mistrzowskich interpretacji organowej prowadzonych przez wybitnych pedagogów: Johannesa-Ernsta Köhlera (Weimar 1978), Milana Šlechtę (Praga 1979), Flora Peetersa (Mechelen 1982).
Koncertuje od 1980 r. jako solista, kameralista i akompaniator, uczestnicząc w wielu krajowych i zagranicznych festiwalach muzyki organowej. Poza Polską występował z recitalami organowymi: w Belgii, Czechach, Danii, Francji, Mołdawii, Niemczech, Rosji, Słowacji i na Ukrainie. Koncertował w słynnych katedrach (Oliwa, Frombork, Kamień Pomorski, Koszalin, Olsztyn, Katowice, Szczecin, Łódź, Strassbourg) i kościołach (Mariacki i św. Floriana w Krakowie, św. Mikołaja w Gdańsku, św. Anny w Warszawie, św. Mateusza w Łodzi, Farny w Kazimierzu Dolnym, St. Petri w Hamburgu, Matki Bożej Śnieżnej w Ołomuńcu, św. Idziego w Bardejowie, św. Brata Alberta w Puławach, Bazylika Najświętszej Maryi Panny w Licheniu), a także w renomowanych salach koncertowych (Aula A. Mickiewicza w Poznaniu, Filharmonia Pomorska w Bydgoszczy, Filharmonia Łódzka, Narodowy Dom Muzyki Organowej w Kijowie, sale w Kiszyniowie i Karlowych Warach). Dokonał prawykonań utworów organowych polskich kompozytorów: Jerzego Bauera, Krzysztofa Grzeszczaka, Sławomira Kaczorowskiego, Zbigniewa Kozuba, Bernarda Pietrzaka, Bronisława Kazimierza Przybylskiego. Uczestniczył w pracach jury m.in. Międzynarodowych Konkursów Organowych im. Mikaela Tariverdieva w Kaliningradzie w (1999) oraz im. Jana Kucharskiego w Łodzi (2008 i 2014). W latach 1992-2001 był kierownikiem artystycznym Festiwalu Muzyki Organowej w Inowrocławiu. Sprawował też (w latach 1992-2008) opiekę nad cyklem „Koncertów Organowych” w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy.
Jego działalność kompozytorska miała miejsce głównie we wczesnym okresie po ukończeniu studiów. Powstałe w tym czasie utwory orkiestrowe, kameralne i solowe były wykonywane m.in.: na Festiwalu „Młoda Muzyka Polska” w Filharmonii Szczecińskiej (Passacaglia na orkiestrę symfoniczną, Stworzenie świata na zespół perkusyjny), w Filharmonii Łódzkiej (Sygnały na zespół instrumentów dętych blaszanych), wielokrotnie w ramach cyklu „Musica Moderna” w łódzkiej Akademii Muzycznej (utwory solowe i kameralne), a także za granicą (Stworzenie świata, Chorale pro organo). Sporadycznie zajmuje się też działalnością naukową (publikacje w ramach koszalińskich i gdańskich sesji „Organy i muzyka organowa”, redakcje akademickich serii wydawniczych, artykuły w półroczniku „Notes Muzyczny”) i popularyzatorską (opracowanie cyklu audycji radiowych pt. „Historia muzyki organowej”, emitowanych przez Radio Łódź). W latach 2012-2019 był członkiem Rady Redakcyjnej półrocznika „Notes Muzyczny”.
Jako pedagog prowadzi klasy organów w Akademiach Muzycznych w Bydgoszczy (w latach 1982-2022) i w Łodzi (od 1984 r.). W 2002 r. otrzymał tytuł naukowy profesora sztuk muzycznych. W latach 2003-2005 pełnił w łódzkiej uczelni funkcję kierownika Katedry Organów, Klawesynu i Muzyki Dawnej. W obu uczelniach wykształcił dotychczas ponad 70 organistów. Są wśród nich koncertujący wirtuozi, nauczyciele akademiccy, pedagodzy szkół muzycznych i ogólnokształcących, muzycy kościelni oraz instruktorzy, organizatorzy i propagatorzy muzyki.
Został odznaczony Złotym i Srebrnym Krzyżem Zasługi, Odznaką „Zasłużony Działacz Kultury” oraz Medalem 50-lecia Akademii Muzycznej w Łodzi.
Osiagnięcia w ostatnim okresie:
Udział w Wielkanocnym Koncercie Organowym w kościele św. Teresy w Łodzi (23.04.2022)
Udział w jury Konkursu Kameralnego „Partner w Kameralistyce” w Akademii Muzycznej w Łodzi (8-9.11.2022)
Udział w dedykowanym mi Nadzwyczajnym Koncercie Organowym z okazji 40-lecia mojej działalności pedagogicznej
w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy i zakończenia pracy w tej Uczelni (17.11.2022)
Publikacja artykułu Passacaglia c-moll Johanna Sebastiana Bacha – dzieło „enigmatyczne” „Notes Muzyczny” 2023; 2 (20), s. 77-96, ISSN 2353-9593