prof. dr hab. Piotr MICIŃSKI
Bas. W sezonie artystycznym 23/24 powrócił do Bayerische Staatsoper w Monachium jako Policjant i Dwornik w Nosie D. Szostakowicza. W czerwcu 2024 zagrał rolę Don Pasquale w Don Pasquale G. Donizettiego i Lo speziale w Lo speziale J. Haydna na festiwalu Punto Arte we Włoszech. Sezon 24/25 rozpoczął od spektakli Lo speziale J. Haydna w roli tytułowej na Festiwalu w Brugg w Szwajcarii, z towarzyszeniem Stuttgarter Kammerorchester, a także wziął udział w spektaklach La boheme G. Pucciniego w ramach Tiroler Festspiele w Erl, w partiach Benoit i Alcindoro. W latach poprzednich należy wspomnieć o realizacjach na scenie Opéra de Lyon w rolach: Bartolo w Le nozze di Figaro W.A. Mozarta i Förstera w Irrelohe F. Schrekera. Wystąpił także jako Ojciec Ambrose w niemieckiej wersji Diabłów z Loudun K. Pendereckiego w Bayerische Staatsoper w Monachium oraz w partii Sempronio w Lo speziale J.Haydna z amsterdamskim Punto Arte Ensemble w Duisburgu i Orkiestrą Tonhalle w Zurychu. W poprzednich sezonach artystycznych występował jako Impresario w Viva la Mamma G. Donizettiego w Teatro Real Madrid, Frank w Die Fledermaus J. Straussa w New National Theatre Tokyo, Strahlbusch, Musikant w Irrelohe F. Schrekera w Operze w Bonn, Mamyrov w Czarodziejce P. Czajkowskiego w Opera de Lyon, Mamma Agata w Viva la Mamma G. Donizettiego w Teatrze Wielkim w Łodzi, oraz Bartolomeo Delacqua w Eine Nacht w Venedig J. Straussa, Der Tod w Der Kaiser von Atlantis V. Ullmanna, Masetto w Don Giovannim W.A. Mozarta i Partyzant/Niemiecki żołnierz w GerMANIA A. Raskatova w Opéra de Lyon. Jest doświadczonym interpretatorem muzyki współczesnej brał udział w wystawieniu oper: Akhnaten Phillipa Glassa, The Man Who Mistook His Wife for a Hat M. Nymana oraz A Dog’s Heart A. Raskatova (w Holenderskiej Operze Narodowej). Karierę operową rozpoczął w Teatrze Wielkim w Łodzi gdzie prawie 20 lat był solistą. Równolegle współpracował z wieloma orkiestrami i teatrami operowymi w Polsce i na świecie, między innymi w Niemczech, Danii, Holandii, Belgii, Francji, Austrii, na Węgrzech, w Hiszpanii, w Japonii, w Omanie, Irlandii Północnej, Szwajcarii, Wielkiej Brytanii, Luksemburgu. W Polsce śpiewał w Teatrze Wielkim Operze Narodowej w Warszawie, Operze Poznańskiej, Operze Wrocławskiej, Teatrze Muzycznym w Gliwicach, Teatrze Muzycznym w Łodzi, Teatrze Muzycznym w Lublinie. Specjalizuje się w wykonywaniu partii napisanych na bas buffo. Do jego najczęściej wykonywanych ról należą: Don Magnifico w La Cenerentola G. Rossiniego, Don Bartolo w Il barbiere di Siviglia, Papageno i Sprecher w Die Zauberflöte W. A. Mozarta, Figaro i Bartolo w Le nozze di Figaro W. A. Mozarta, Leporello w Don Giovannim W. A. Mozarta, Don Alfonso w Cosi fan tutte W. A. Mozarta, Dulcamara w L'elisir d'amore G. Donizettiego. Do najczęściej wykonywanych przez niego partii w operach seria należą Raimondo w Lucia di Lammermoor G. Donizettiego, Il Re w Aidzie G. Verdiego i Giorgio w I Puritani V. Belliniego. Brał udział w realizacjach uwiecznionych na płytach DVD z udziałem Combattimento Consort Amsterdam jako Lubano w Der Stein der Weisen W. A. Mozarta i in. oraz Claudius w Agrippinie G. F. Händla. Ma w swoim repertuarze wiele partii oratoryjnych, między innymi wykonywał partie basowe w Requiem W. A. Mozarta, Requiem G. Verdiego i Die Schöpfung J. Haydna.