prof. dr hab. Elżbieta ALEKSANDROWICZ
Absolwentka Akademii Muzycznej w Łodzi w specjalności Rytmika.
Wykształcenie:
- 1983–1989 – Akademia Muzyczna w Łodzi. Studia na Wydziale Kompozycji, Teorii Muzyki i Rytmiki, kierunek Kompozycja i Teoria Muzyki, specjalność Rytmika,
- 1983–1989 – Studium Pedagogiczne (Akademia Muzyczna w Łodzi),
- 1987–1989 – Kwalifikacje instruktora tańca, kategoria druga,
Organizator kursu – Wydział Kultury i Sztuki Urzędu Miasta Łodzi. Kwalifikacje nadane na podstawie zarządzenia nr 32 Ministra Kultury i Sztuki, - 1998 – uzyskanie kwalifikacji I stopnia sztuki muzycznej, w zakresie dyscypliny artystycznej rytmika,
- 2002 – uzyskanie kwalifikacji II stopnia sztuki muzycznej, w zakresie dyscypliny artystycznej rytmika,
- 2023 – uzyskanie tytułu profesora sztuki w dyscyplinie sztuki muzyczne.
Zatrudnienie:
- 1988 – do chwili obecnej – Państwowa Wyższa Szkoła, Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi, Wydział Aktorski.
- 1990 – do chwili obecnej – Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi, Wydział Twórczości, Interpretacji, Edukacji i Produkcji Muzycznej oraz Wydział Sztuk Scenicznych.
Pełnione funkcje:
- 2005–2012 – Prodziekan Wydziału Kompozycji, Teorii Muzyki, Rytmiki i Edukacji Artystycznej,
- 2007–2012 – Kierownik niestacjonarnych studiów Choreografii i Technik Tańca,
- 2012–2019 – Prorektor ds. dydaktyki Akademii Muzycznej w Łodzi,
- 2013–2015 – Członek Rady ds. Szkolnictwa Wyższego przy Prezydencje Miasta Łodzi,
- 2017–2019 – Kierownik Katedry Rytmiki i Improwizacji Fortepianowej,
- 2016–2020 – ekspert Polskiej Komisji Akredytacyjnej,
- 2019–2020 – Prorektor ds. nauki i dydaktyki,
- 2019–2020 – przewodnicząca Komisji ds. stopni Akademii Muzycznej w Łodzi,
- 2019– do chwili obecnej – konsultant Centrum Edukacji Artystycznej w zakresie rytmiki,
- 2020–2024 – członek Komisji ds. sportu akademickiego działającej przy Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich,
- 2022– do chwili obecnej – członek zwyczajny Łódzkiego Towarzystwa Naukowego,
- 2020–2024 – Rektor Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi.
Nagrody:
- 2001 – Nagroda Rektora II st. (AM w Łodzi), za aktywną działalność artystyczną i organizacyjną związaną z sesjami naukowymi i warsztatami międzynarodowymi Katedry Rytmiki i Improwizacji Fortepianowej,
- 2007 – Nagroda Rektora I st. (AM w Łodzi) za twórczą i organizacyjną działalność w Katedrze Rytmiki i Improwizacji Fortepianowej w postaci wielu sesji artystycznych w kraju i poza jego granicami a przede wszystkim opracowanie koncepcji unikatowego programu studiów Choreografia i Techniki Tańca oraz przygotowanie i przeprowadzenie rekrutacji na studia,
- 2012 – Srebrny Krzyż Zasługi, odznaczenie nadane przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej,
- 2022 – Nagroda Rektora II st. (PWSFTViT w Łodzi) za oryginalne, twórcze i wysoko oceniane przez studentów wykorzystanie metod dydaktycznych.
Kompleksowe kierunki prowadzonej działalności artystycznej:
- twórczość w zakresie tworzenia ruchu i kompozycji przestrzenno-ruchowych, w tym interpretacje ruchowe oraz choreografie autonomiczne, koncepcje ruchu i założenia do improwizacji ruchowych,
- realizacje projektów artystycznych, w tym międzynarodowych i interdyscyplinarnych,
- twórczość w zakresie improwizacji fortepianowej,
- twórczość w zakresie kompozycji i opracowań muzycznych,
- współpraca z teatrami lalkowymi i dramatycznymi.
Twórczość artystyczna to kilkadziesiąt autorskich prac choreograficznych, interpretacji ruchowych, założeń do improwizacji ruchowych, ruch sceniczny, a także autorskie i współautorskie scenariusze projektów artystycznych. Oprócz prac twórczych, do ważnych dokonań z zakresu metody Emila Jaques-Dalcroze’a należy zaliczyć opracowane scenicznie zadania muzyczno-ruchowe, wielokrotnie ilustrowane autorską improwizacją fortepianową. Prace artystyczne prezentowane były w ramach spektakli, koncertów, konferencji, seminariów i kursów dedykowanych muzykom, aktorom, tancerzom, terapeutom, pedagogom, psychologom oraz szerokiej publiczności. Miejsca prezentacji to uczelnie partnerskie, szkoły muzyczne I i II st., teatry, placówki edukacyjne i kulturalne w Polsce (w Warszawie, Katowicach, Rzeszowie, Kaliszu, Krakowie, Piotrkowie Trybunalskim, Zduńskiej Woli, Międzyrzecu Podlaskim, Olsztynie, Koszalinie, Białymstoku, Łodzi), a także za granicą (w Hellerau, Quebecu, Trossingen, Genewie, Wiedniu, Lubece).
Choreografie a także kompozycje przestrzenno-ruchowe powstały do muzyki zróżnicowanej stylistycznie i formalnie m.in.: Antonio Vivaldiego, Johanna Sebastiana Bacha, Wolfganga Amadeusa Mozarta, Ludwiga van Beethovena, Fryderyka Chopina. Siergieja Rachmaninowa, Piotra Czajkowskiego, Antonína Dvořáka, Karola Szymanowskiego, Siergieja Prokofiewa, George’a Gershwina, Feliksa Nowowiejskiego, Aleksandra Tansmana, Bogusława Schaeffera, Wojciecha Kilara, Zbigniewa Preisnera, Steva’a Reicha, Claude’a Bollinga, Bronisława Kazimierza Przybylskiego, Pawła Łukaszewskiego, Krzysztofa Pendereckiego.
Elżbieta Aleksandrowicz prowadzi kursy i warsztaty koncentrujące się wokół zagadnień dotyczących metody Dalcroze’a oraz tańca. Najczęściej podejmuje zagadnienia z zakresu rytmiki, improwizacji ruchowej, improwizacji fortepianowej, zasad ruchu scenicznego oraz kompozycji przestrzenno-ruchowych, a także rytmikoterapii.
Wielokrotnie uczestniczyła w kongresach, seminariach i konferencjach. Wśród ważnych dla środowiska spotkań na arenie międzynarodowej i krajowej można wymienić:
- Europäischer Rhythmik-Kongress
Organizator: Staatliche Hochschule für Musik Trossingen, 2006, - 34ème Congrès International de la Rythmique DALCROZE 2007
Organizator: Institut Jaques-Dalcroze Genève, 2007, - European Rhythmics-Congress: Time in motion
Organizator: University of Music and Performing Arts Vienna, 2009, - The First International Conference of Dalcroze Studies – Movement in music education
Organizator: Coventry University (UK), 2013, - I, II, III, IV Międzynarodowa Konferencja Naukowa nt. Rytmika w kształceniu muzyków, aktorów, tancerzy i w rehabilitacji
Organizator: Katedra Rytmiki i Improwizacji Fortepianowej Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi, 2013, 2016, 2018, 2022, - The 2nd International Conference of Dalcroze Studies
Organizator: University of Music and Performing Arts Vienna, 2015, - V Ogólnopolskie Spotkania Zespołów Rytmiki. Międzynarodowe Triennale Choreografii Muzyki
Organizator: Katedra Rytmiki i Improwizacji Fortepianowej Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu, 2017, - 3rd International Conference of Dalcroze Studies
Organizator: Université Laval Québec City, Canada, 2017, - Konferencja naukowo-artystyczna Cunnigham/Cage: Idea tworzenia w czasie realnym
Organizatorzy: Zakład Tańca, Katedra Edukacji Muzycznej, Pracownia Kompozycji, Instrumentacji i Czytania Partytur Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, 2019, - III Ogólnopolska Konferencja Artystyczno-Naukowa: Pedagogiczne, artystyczne i terapeutyczne aspekty metody Rytmiki – od przeszłości do teraźniejszości
Organizator: Katedra Rytmiki i Improwizacji Fortepianowej Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, 2021, - III Kongres Tańca
Organizator: Narodowy Instytut Muzyki i Tańca, Katowice, 2023.
W latach 2006-2007 opracowała pierwszy w Polsce program kształcenia dla specjalności Choreografia i techniki tańca, studia niestacjonarne pierwszego stopnia, które w rozbudowanej formie funkcjonują do dziś w Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi. W marcu 2023 r. w ramach III Kongresu Tańca w Katowicach reprezentowała wyższe uczelnie artystyczne, w których realizowane są programy studiów w zakresie tańca. Uczestniczyła również w panelu dotyczącym edukacji tancerzy w Polsce.
Konferencje wspierające umiejętność zarządzania uczelnią muzyczną:
- 41st AEC ANNUAL CONGRESS and GENERAL ASSEMBLY
Liszt Academy of Music, Budapeszt, 13-15 listopada 2014
The Future of European Higher Music Education: upholding tradition, promoting diversity and encouraging innovation, - Pop and Jazz Platform (PJP) Meeting 2015, Berklee College of Music, Walencja
- 43rd AEC ANNUAL CONGRESS and GENERAL ASSEMBLY
Academy of Music and Drama, Göteburg, 10-12 listopada 2016
Diversity, Identity and Inclusion, - AEC European Platform for Artistic Research in Music (EPARM) 2018, Porto,
- 45th AEC ANNUAL CONGRESS and GENERAL ASSEMBLY
University of Music and Performing Arts, Graz, 8-10 listopada 2018
Strengthening Music in Society, - 46th AEC ANNUAL CONGRESS and GENERAL ASSEMBLY
Conservatorio di Musica “G. Verdi”, Turyn, 7-9 listopada 2019
Re-imagining Success? AEC – Strengthening Music in Society, - Pop and Jazz Platform (PJP) Meeting 2022
Akademia Muzyczna im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi / online, 10-13 lutego 2022
ROADS LESS TRAVELLED. Directions, connections, deviations, - 50th AEC ANNUAL CONGRESS and GENERAL ASSEMBLY 2023
Royal Conservatoire, Haga, 9-11 listopada 2023
Enhancing Quality Through Sustainable Connections, - Pop and Jazz Platform Meeting 2024
Syddansk Musikkonservatorium – Danish National Academy of Music, Odense, 8-11 lutego 2024
HANDS ON! Methods, Skills and Sustainability for a Future In Music
Wizyty studyjne kursy i szkolenia:
- Wizyta studyjna na Uniwersytecie w Oslo 2015
Organizator: MNiSW - Wizyta studyjna na Uniwersytecie Helsińskim, Centrum Luma, Helsinki Innovation Services oraz w Centralnej Bibliotece Helsińskiej Oodi w ramach projektu Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2019
Organizator: MNiSW - Udział w szkoleniach z zakresu wymiany międzynarodowej w ramach programu Erasmus+, formułowania programów kształcenia oraz efektów uczenia, wspierania jakości kształcenia, zarządzania procesem dydaktycznym
Organizator: MNiSW, później MEiN - Udział w szkoleniach dotyczących akredytacji międzynarodowych
Organizator: MNiSW