dr hab. Marek NAHAJOWSKI, prof. AM
Urodzony W 1979 r. w Krośnie, teoretyk muzyki i muzyk specjalizujący się w grze na historycznych instrumentach dętych drewnianych, przede wszystkich różnych odmianach średniowiecznych, renesansowych i barokowych fletów podłużnych (w tym fletach podwójnych i piszczałkach jednoręcznych) oraz szałamajach.
Wykształcenie
- 2019 – stopień doktora habilitowanego w dyscyplinie kompozycja-teoria muzyki (na podstawie rozprawy Od Printza do Forkela. Wizje dziejów muzyki europejskiej w historiografii XVIII wieku)
- 2010 – stopień doktora w dyscyplinie kompozycja-teoria muzyki (na podstawie rozprawy Stylistyka sonat fletowych Johanna Joachima Quantza w kontekście jego traktatu Versuch einer Anweisung die Flöte traversiere zu spielen; promotor: dr hab. Ryszard Daniel Golianek)
- 2007 – Akademia Muzyczna im. K. Lipińskiego, tytuł magistra w dyscyplinie instrumentalistyka, specjalność flet podłużny (klasa mgra Tomasza Dobrzańskiego); dyplom z wyróżnieniem
- 2003 – Akademia Muzyczna im. G. I K. Bacewiczów w Łodzi, tytuł magistra w dyscyplinie kompozycja-teoria muzyki, specjalność teoria muzyki na podstawie pracy Syndrom melancholii w pieśniach Johna Dowlanda (promotor dr hab. Ryszard Daniel Golianek); dyplom z wyróżnieniem
- 1992-1998 - nauka w Liceum Muzyczne im. I. Paderewskiego w Krośnie w klasach skrzypiec Doroty Pelczar oraz fletu podłużnego Jarosława Seredy
Zatrudnienie
Akademia Muzyczna im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi
- 2003-2010 na stanowisku asystenta
- 2010-2022 na stanowisku adiunkta
- od 2022 na stanowisku profesora uczelni
Działalność artystyczna
Niezależny muzyk-instrumentalista (solista, kameralista), współzałożyciel i kierownik artystyczny zespołów Filatura di Musica (od 2017 r.) i Musica Perennis (od 2022 r.), regularnie współpracuje wrocławskim zespołem Ars Cantus (kier. art. Tomasz Dobrzański). Występował z wieloma polskimi zespołami muzyki dawnej (m.in. Il Tempo, Concerto Polacco, Royal Baroque Ensemble, Musarion, Klub św. Ludwika). Nagrał 7 płyt z różnymi zespołami, a także 2 płyty solowe poświęcone fantazjom fletowym Georga Philippa Telemanna (RecArt 0009) oraz Suitom op. 35. Josepha Bodina de Boismortiera (RecArt 0026). Płyta Canzony znane i nieznane poświęcona muzyce z Tabulatury Pelplińskiej prowadzonego przezeń zespołu Filatura di Musica otrzymała w 2021 roku nominację do nagrody Fryderyk w kategorii muzyka dawna. Obecnie w pracy artystycznej koncentruje się przede wszystkim na wykonawstwie muzyki świeckiej średniowiecza i renesansu.
Działalność naukowa
Zainteresowania naukowe koncertują się na problematyce estetyki oraz praktyki kompozytorskiej i wykonawczej okresu od XVI do XVIII wieku. Opublikował 3 monografie - Syndrom melancholii w pieśniach Johna Dowlanda (Łódź 2005), Sonaty fletowe Johanna Joachima Quanzta, Między teorią a praktyką (Łódź 2012), Od Printza do Forkela. Wizje dziejów muzyki europejskiej w historiografii XVIII wieku (Łódź 2019 - oraz kilkadziesiąt artykułów naukowych w językach polskim, angielskim i esperanto. Tłumacz i redaktor polskich wydań XVIII-wiecznych traktatów poświęconych praktyce wykonawczej. Obecnie pracuje nad zagadnieniami dotyczącymi historii i rozwoju szeroko pojętej esperanckiej kultury muzycznej (w tym także terminologii z zakresu teorii muzyki), a także podejmuje działania na rzecz promowania tego języka jako efektywnego, ekonomicznego, a zarazem sprawiedliwego środka komunikacji w obrębie nauk humanistycznych. Od 2020 roku redaktor czasopisma „Notes Muzyczny”, wydawanego przez łódzką Akademię Muzyczną.
Działalność organizacyjna
- członek zwyczajny Związku Kompozytorów Polskich (sekcja muzykologów), Universala Esperanto-Asocio oraz Polskiego Związków Esperantystów
- od 2021 – zastępca Kierownika Wydawnictwa Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi
Inne zainteresowania
filozofia antyczna (stoicyzm, neoplatonizm), socjolingwistyka, literatura esperancka
Wybrane osiągnięcia naukowe i artystyczne w latach 2022-2023
-
Koncerty Pawła Kleckiego w kontekście tradycji gatunku - rozdział w monografii wieloautorskiej Paweł Klecki. Portret artysty w z historią w tle (Łódź 2023, red. Ewa Kowalska-Zając, Marta Szoka, Ryszard Daniel Golianek), stanowiącej wynik pionierskich badań na temat twórczości Pawła Kleckiego, pochodzącego z Łodzi światowej sławy kompozytora i dyrygenta. Tekst przedstawia pierwszą pogłębioną analizę koncertów instrumentalnych tego artysty na tle polskiej i europejskiej twórczości muzycznej lat 20. i 30. XX wieku. Monografia ukazała się jednocześnie w dwóch wersjach językowych: polskiej i angielskiej (w tłumaczeniu Tomasza Zymera jako: Paul Klecki. A Portrait of the Artist in a Historical Perspective), co gwarantuje jej możliwość dotarcia do szerokiego kręgu odbiorców.
Wydanie polskie
Wydanie angielskie
-
Problemo de tempo en verkoj de Jacob van Eyck bazitaj sur melodioj de profanaj kantoj. Studo de ekzemploj - recenzowany artykuł naukowy prezentujący nową metodę odczytania tempa utworów (a w zasadzie zapisanych improwizacji) Jacoba van Eycka, ślepego flecisty z Utrechtu, wydanych w latach 40. i 50. XVII wieku w kolekcji Der Fluyten Lusthof. Podstawą rekonstrukcji stała się analiza zagadnień omawianych szczątkowo lub zupełnie pomijanych przez wcześniejszych badaczy tej twórczości (Ruth van Baak Griffioen, Thiemo Wind), takich jak: konwencje notacyjne, także w porównaniu do różnych przekazów pieśni, w oparciu o które van Eyck tworzył improwizacje, styl ornamentacyjny czy elementy retoryki muzycznej i malarstwa dźwiękowego. Artykuł ukazał się czasopiśmie „Notes Muzyczny” (2022 nr 2) wydawanym w wersji papierowej jak i elektronicznej. Oryginalna wersja tekstu opublikowana została w języku esperanto, co umożliwia mu dotarcie do szerszego grona odbiorców, a zarazem stanowi część prowadzonych przez autora badań nad praktycznym wykorzystaniem tego języka dla celów komunikacji międzynarodowej na obszarze nauk o muzyce. Jednocześnie w czasopiśmie zamieszczono tłumaczenie artykułu na język polski (Zagadnienie doboru tempa w utworach Jacoba Van Eycka opartych na melodiach pieśni świeckich. Studium przypadków)
Wersja oryginalna w języku esperanto
Tłumaczenie na język polski
-
Tra l’Italia e la Confederazione polacco-lituana - koncert zespołu Filatura di Musica (kier. art. Marek Nahajowski) z muzyką polską i włoską początku XVII wieku podczas prestiżowej Early Music Summer Academy oraz Entroterre Festival w Bertinoro (Włochy). Koncert odbył się 6 sierpnia 2023 r. w budynku Teatro Ex Seminario i stanowił część większego projektu poświęconego polsko-włoskim związkom muzycznym w epoce baroku oraz promocji kultury polskiej we Włoszech. Organizatorami projektu byli: orkiestra La Risonanza, Associazione Hendel oraz Fundacja Krośnieńską im. Ignacego Paderewskiego, we współpracy z Ministerstwem Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Fondo per la Promozione Culturale e dal Ministero della Cultura italiano.
www.cheventi.it
-
Humanismus Carpathicus – współorganizacja i kierownictwo artystyczne pierwszego dużego festiwalu muzyki dawnej w południowym pasie Podkarpacia, który odbył się w dniach 15-18 czerwca 2023 r. Jego nazwa stanowi odwołanie do dziedzictwa renesansowego humanizmu z tego terenu (Paweł z Krosna, Grzegorz z Sanoka czy Walenty z Brzozowa). Obecna, pierwsza edycja koncentrowała się na muzyce XVI i początku XVII w. Całość składała się z 3 koncertów z różnymi programami (zob. link), wykonanych przez zespół Filatura di Musica (kier. art. Marek Nahajowski). Celem inicjatywy była także aktywizacja lokalnego środowiska muzycznego, poprzez współpracę z chórami amatorskimi (kurs i wspólny koncert z profesjonalnymi muzykami).
www.tvkrosno.pl