dr hab. Beata STRÓŻYŃSKA, prof. AM
Ukończyła z wyróżnieniem teorię muzyki w Akademii Muzycznej w Łodzi. Naukę kontynuowała w klasie kompozycji prof. B. K. Przybylskiego. W ramach studiów doktoranckich na Wydziale Filozoficznym Technische Universität Dresden studiowała trzy kierunki: Musikwissenschaft, Alte Geschichte oraz Deutsch als Fremdsprache. W 2016 roku uzyskała stopień naukowy doktora habilitowanego sztuk muzycznych w dyscyplinie artystycznej kompozycja i teoria muzyki. Była stypendystką Ministra Kultury i Sztuki oraz laureatką Nagrody Prezydenta Miasta Łodzi. Dostała Brązowy Krzyż Zasługi od Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej oraz Nagrody Rektora Akademii Muzycznej w Łodzi; otrzymała też Nagrodę Prezydium Oddziału Polskiej Akademii Nauk oraz Konferencji Rektorów Wyższych Uczelni Łodzi.
Obecnie jest zatrudniona w Instytucie Mediów i Produkcji Muzycznej Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi.
Sprawując funkcję opiekuna kół naukowych, przygotowuje ze studentami liczne koncerty, przedstawienia, konferencje, warsztaty oraz wykłady, np. nagradzane w ostatnich latach widowiska Koła Naukowego Miłośników Opery z cyklu Z opery na…, czy też wystawianą aktualnie w różnych miastach operetkę Księżniczka czardasza. Zainicjowała i zorganizowała cykl konferencji „Muzyka – Media – Marketing” (2018-2022); była też koordynatorem i organizatorem kolejnych edycji „Muzycznego Forum Młodych Artystów i Naukowców” (2017-2019).
Jest autorką oraz redaktorem licznych publikacji naukowych. Zainicjowała cykl wydawniczy książek Muzyka – Media – Prawo - Marketing, pełniąc funkcję redaktora naukowego kolejnych tomów. Specjalizuje się m.in. w muzyce instrumentalnej XVIII wieku, prowadząc badania nad zachowanymi manuskryptami i starodrukami z tego okresu. Odnalazła w Polsce zapomniany już gatunek symfonii kościelnej, opisywanej w XVIII-wiecznych traktatach teoretycznych. Występowała gościnnie jako wykładowca w ramach Międzynarodowej Letniej Akademii Muzyki Dawnej w Wilanowie, była też zapraszana do wygłaszania referatów w Polskiej Akademii Nauk (Oddział w Łodzi). Jest autorką licznych publikacji na temat muzyki XVIII wieku – zarówno książek (Symfonia w XVIII-wiecznej Polsce. Teoria, repertuar i cechy stylistyczne, Łódź 2015; Drezdeńska sonata na instrumenty klawiszowe w II połowie XVIII wieku, Łódź 2002), jak i artykułów (np. Zabytki XVIII-wiecznego niemieckojęzycznego piśmiennictwa muzycznego w zbiorach Juliusa Augusta Philippa Spitty zachowanych w Bibliotece Uniwersytetu Łódzkiego. Historia kolekcji oraz jej krótka charakterystyka, w: Muzyka – Media – Prawo – Marketing, Beata Stróżyńska (red.), t. I, Łódź 2020, s. 87-138; Joseph Riepel jako prekursor nowoczesnej nauki komponowania oraz twórca utworów pro processione, „Liturgia sacra” 20 (2014)). Jest też redaktorem lub współredaktorem naukowym takich książek, jak: Puccini. Rozważania i interpretacje, red. Dorota Brolik-Bekrycht, Beata Stróżyńska, Łódź 2020; Zbigniew Chaniecki, Europejskie teatry lat 1750-1815 w relacjach polskich podróżników, red. Beata Stróżyńska, Łódź 2018; Mozart i współcześni. Muzyka w Europie środkowej w XVIII wieku, red. Ryszard Daniel Golianek, Beata Stróżyńska, Łódź 2007; a także bardzo licznych artykułów naukowych. Obok głównego nurtu badań, zajmowała się też kulturą muzyczną Łodzi. W ostatnich latach głównym obszarem jej zainteresowań stały się archetypy kulturowe i rola mitów w kulturze muzycznej Wschodu oraz Zachodu (np. Pyramus i Thisbe czy Romeo i Julia? Źródła literackie oraz przemiany mitu o młodzieńczej miłości – od „Metamorfoz” Owidiusza do dramatu lirycznego Fredericka Deliusa, „Notes Muzyczny” 2(20)2023, s. 227-260; Wątek beduińskiej legendy z VII w. o szalonym poecie Madżnunie i jego ukochanej Lajli w wybranych muzycznych projektach międzykulturowych XX i XXI w., w: Muzyka - Media - Prawo - Marketing, Beata Stróżyńska (red.), t. II, Łódź 2022, s. 79-111; Historia miłości Lajli i Madżnuna jako źródło inspiracji do stworzenia pierwszej opery w świecie muzułmańskim, „Notes Muzyczny” 2(18)2022, s. 49-78; The concepts of rasa and dosha, and the stage archetypes of women in the classical Indian dance of Odissi, w: The Orient in Music – Music of the Orient, Małgorzata Grajter (red.), Cambridge Scholars Publishing, Newcastle upon Tyne 2017, s. 186-200.
Należy do Rady Redakcyjnej „Notesu Muzycznego”. Brała udział w różnych programach naukowo-badawczych oraz w pracach organizacyjnych w Akademii Muzycznej w Łodzi, np. jako członek Senatu, Rady Wydziału I, Katedry Teorii Muzyki, czy też Rady Instytutu Mediów i Produkcji Muzycznej AM w Łodzi. Pracowała w komitetach organizacyjnych sesji naukowych. Od momentu powołania Instytutu Mediów i Produkcji Muzycznej, współtworzyła nowy kierunek.
Cztery wybrane osiągnięcia w latach 2022-2023:
- Beata Stróżyńska (red.), Muzyka - Media - Prawo - Marketing, t. II, Łódź 2022
www.amuz.lodz.pl - Beata Stróżyńska, Wątek beduińskiej legendy z VII w. o szalonym poecie Madżnunie i jego ukochanej Lajli w wybranych muzycznych projektach międzykulturowych XX i XXI w., w: Muzyka - Media - Prawo - Marketing, Beata Stróżyńska (red.), t. II, Łódź 2022, s. 79-111
www.amuz.lodz.pl - Beata Stróżyńska, Historia miłości Lajli i Madżnuna jako źródło inspiracji do stworzenia pierwszej opery w świecie muzułmańskim, „Notes Muzyczny” 2(18)2022, s. 49-78
notesmuzyczny.pl - Beata Stróżyńska, Pyramus i Thisbe czy Romeo i Julia? Źródła literackie oraz przemiany mitu o młodzieńczej miłości – od „Metamorfoz” Owidiusza do dramatu lirycznego Fredericka Deliusa, „Notes Muzyczny” 2(20)2023, s. 227-260
notesmuzyczny.pl