Koncert z cyklu KLAWESYN I MUZYKA DAWNA
- 22
- listopada 2023
Od bicinium do sonaty
22 listopada 2023, środa, godz. 18.15
Sala Balowa, Pałac Akademii Muzycznej w Łodzi, ul. Gdańska 32
wstęp wolny
wykonawcy:
- Marek Nahajowski, Magdalena Pilch, Agnieszka Gorajska, Justyna Wójcikowska, Radosław Orawski – flety renesansowe
- Henryk Kasperczak – lutnia renesansowa, teorba
program:
- Giovanni Bassano (ok. 1561-1617) – Ricercata III (1)
- Eustachio Romano (?-1525) – Bicinium I (2) i Bicinium VII (2)
- Vincenzo Ruffo (ok. 1508-1587) – Capriccio „La Brava” (3) i Capriccio „La Gamba” (3)
- Benedict de Drusina (1520-1580) – Per illud ave (4), Fantazja (4) i Tristitia vestra (4)
- Diego Ortiz (ok. 1510-ok. 1570) – Recercata I (5) i Recercata II (5)
- Eustache du Caurroy (1549-1609) – 4 Fantazje na temat „Une jeune fillette” (6) i Fantazja XVI à 4 (6)
- Claude le Jeune (ok. 1528-1600) – Fantazja II à 4 (7)
- Anonim – Preludium (8), Passemezzo (8) i Fantazja (8)
- Anthony Holborne (ok. 1545-1602) – Pavana “Last Will and Testament” (9), Almaine „The Choise” (9) i Gagliarda „Heigh ho Holiday” (9)
- Cesario Gussago (ok. 1579- ok. 1612) – Sonata „La Zonta” (10), Sonata „La Fontata” (10) i Sonata „La Bottana” (10)
- Giovanni Gabrieli (ok. 1554-1612) – Canzon à 5 (11)
źródła:
- (1) Giovanni Bassano – Ricercate, passaggi et cadentie (Wenecja, 1585)
- (2) Eustachio Romano – Musica duorum (Rzym, 1521)
- (3) Vincenzo Ruffo – Capricci in musica a tre voci (Mediolan, 1564)
- (4) Benedict de Drusina – Tabulatura continens insignes et selectissimas quasdam fantasias: cantiones Germanicas, Italicas, ac Gallicas: passemezo: choreas: & mutetas, iam primum in lucem æditas (Frankfurt, 1556)
- (5) Diego Ortiz – Trattado de glosas (Rzym, 1553)
- (6) Eustache du Caurroy – Fantasies à III, IV et VI parties (Paryż, 1610)
- (7) Claude le Jeune – Second livre des Meslanges (Paryż, 1612)
- (8) Rękopis Biblioteki Jagiellońskiej Mus. Ms 40641, Kraków (ex Berlin)
- (9) Anthony Holborne – Pavans, Galliards, Almains and other Short Aeirs (Londyn, 1599)
- (10) Cesario Gussago – 28 Sonate a quattro, sei et otto con alcuni concerti (Wenecja, 1608)
- (11) Giovanni Gabrieli – Canzoni et sonate (Wenecja, 1615)
kierownictwo artystyczne:
- dr hab. Magdalena Pilch, prof. AM
- dr hab. Marek Nahajowski, prof. AM
MAREK NAHAJOWSKI (*1979)
Teoretyk muzyki i muzyk grający na kopiach historycznych instrumentów dętych drewnianych (flet podłużny, szałamaja); ukończył z wyróżnieniem studia w zakresie teorii muzyki pod kierunkiem Ryszarda Daniela Golianka (Łódź 2003) oraz fletu podłużnego w klasie Tomasza Dobrzańskiego (Wrocław 2007); od 2010 roku adiunkt w Katedrze Teorii Muzyki w Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi, gdzie prowadzi przedmioty związane z praktyką wykonawczą muzyki baroku, historią teorii muzyki i praktyki kompozytorskiej, a od 2011 roku także klasę fletu podłużnego. Za pracę poświęconą sonatom fletowym Johanna Joachima Quantza (wyd. Łódź 2013) trzymał nagrodę główną w prestiżowym Konkursie im. Ks. Prof. Hieronima Feichta. W 2019 roku uzyskał stopień doktora habilitowanego (teoria muzyki) na podstawie rozprawy o historiografii muzyki w XVIII wieku.
Zainteresowania naukowe Marka Nahajowskiego koncentrują się na estetyce muzycznej i praktyce wykonawczej renesansu i baroku, hermeneutycznej interpretacji dzieł wokalnych oraz esperanckiej kulturze muzycznej. Jako instrumentalista występował z wieloma zespołami muzyki dawnej, m.in. Il Tempo, Ars Cantus, Concerto Polacco, Royal Baroque Ensemble, Filatura di Musica. W 2014 roku ukazała się jego płyta solowa poświęcona fantazjom fletowym Georga Philippa Telemanna (RecArt 0009), a w 2018 – Suitom op. 35 Josepha Bodina de Boismortiera (RecArt 0026).
MAGDALENA PILCH
W 1997 roku ukończyła studia w klasie fletu Grzegorza Olkiewicza w Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu. W latach 1998 - 2002 odbyła studia podyplomowe w klasie fletu traverso prof. dr Linde Brunmayr – Tutz w Saatliche Hochschule für Musik w Trossingen (Niemcy). Od 2009 roku jest zatrudniona w Akademii Muzycznej im G. i K. Bacewiczów jako pedagog prowadzący klasę fletu traverso, obecnie na stanowisku profesora AM. Współpracuje także z Akademią Muzyczną im. K. Szymanowskiego w Katowicach. W 2013 roku przeprowadziła przewód habilitacyjny, którego tematem była Kompleksowa wizja fletu romantycznego w zakresie budowy, brzmienia, techniki gry i praktyki wykonawczej według „Die Kunst des Flötenspiels in theoretisch – praktischer Beziehung dargestellt von A.B. Fürstenau op. 138”. Efektem fascynacji tematem przewodu habilitacyjnego - repertuarem kameralnym z I połowy XIX wieku i fletami romantycznymi - było nagranie dwóch płyt CD wydanych przez wytwórnię RECART (Flauto brillante 2011 i Brillante 2 2015).
Magdalena Pilch gra na fletach renasansowych, barokowych, klasycznych i romantycznych. Jest założycielką jedynego działającego obecnie w Polsce konsortu poprzecznych fletów renesansowych La Viva Fiamma i współzałożycielką zespołu muzyki dawnej Filatura di Musica. Od 2013 roku pełni funkcję redaktora naczelnego półrocznika naukowo – artystycznego „Notes Muzyczny” (notesmuzyczny.pl) wydawanego przez Akademię Muzyczną w Łodzi.
Magdalena Pilch jest autorką polskich przekładów dwóch ważnych historycznych szkół fletowych: J. M. Hotteterre Zasady gry na flecie poprzecznym, flecie podłużnym i na oboju, red. M. Nahajowski (Łódź 2013) i J. G. Tromlitz Szczegółowa i gruntowna szkoła gry na flecie (Łódź 2018), a także twórczynią profesjonalnej strony poświęconej fletom poprzecznym w kontekście historycznych praktyk wykonawczych (flettraverso.pl).
HENRYK KASPERCZAK
Lutnista, kompozytor, paleograf, pedagog. Absolwent Królewskiego Konserwatorium w Hadze w klasie lutni Toyohiko Satoh i Akademii Muzycznej w Krakowie oraz muzykologii Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu. Obecnie pracuje na stanowisku adiunkta w Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu. Współpracuje naukowo z Uniwersytetem Muzycznym im. Fryderyka Chopina w Warszawie i Akademią Muzyczną im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi. Z Warszawską Operą Kameralną oraz Stowarzyszeniem Dramma Per Musica wykonuje partie basso continuo w barokowym repertuarze operowym. Szczególnie ważne miejsce w życiu koncertowym kreuje z Zespołem Instrumentów Barokowych Il Tempo pod kierownictwem Agaty Sapiechy, wykonując i rekonstruując polską muzykę barokową zachowaną w polskich zbiorach bibliotecznych. Jest autorem książki Lutnia renesansowa dawniej i dziś. Synteza stylów, form i środków wykonawczych w twórczości Toyohiko Satoha i artykułów z zakresu paleografii muzycznej. Od 2010 roku rekonstruuje i współredaguje wydanie dzieł wszystkich w serii wydawniczej Thesaurus Chori Saganensis z osiemnastowiecznego repertuaru Kapeli Saganensis w Żaganiu. Wraz z Andrzejem Szadejko dokonał rekonstrukcji i opracowania źródłowego partytur z rękopisów Biblioteki Gdańskiej zawierających repertuaru Kapeli przy kościele św. Trójcy w Gdańsku wydanego w serii Musica Baltica. Jest autorem ponad dwustu kompozycji lutniowych przeznaczonych do wykonania na lutni renesansowej, arcylutni i chitarrone. Opracował podręcznik Studium Techniki Lutniowej z ponad pięciuset autorskimi ćwiczeniami do nauki gry na lutni renesansowej. Od 2002 roku aktywnie działa wśród młodzieży współtworząc Międzynarodowy Festiwal Kultury Dawnej w Malborku i Konkurs Muzyki Dawnej dla młodzieży w Malborku będąc przewodniczącym jury. Grając na instrumentach historycznych uczestniczy również w działaniach muzyki współczesnej i rozrywkowej. W formacjach Amaryllis i Pospolite Ruszenie łączy muzykę dawną z rokiem progresywnym. Współpracując z Jackiem Kowalskim, Mirosławem Czyżykiewiczem i Bartkiem Marusikiem wprowadza lutnie w świat współczesnej piosenki z tekstem literackim.
AGNIESZKA GORAJSKA
Urodziła się w Gdańsku. Swoją muzyczną edukację rozpoczęła jako dziecko w klasie fletu współczesnego. Brzmienie fletu rozszerzyło swoją skalę oddziaływań w chwili rozpoczęcia studiów historycznych praktyk wykonawczych. Jej obecna działalność skupia się wokół wykonawstwa muzyki renesansu i baroku. Początkiem były studia we wrocławskiej Akademii Muzycznej, w klasie fletu traverso u dr hab. Magdaleny Pilch, W kolejnym kroku rozpoczęła kształcenie swych umiejętności w Królewskim Konserwatorium w Hadze, pod kierunkiem wybitnych traversistów Wilberta Hazelzeta oraz Catherine Clark, gdzie odkryła tajniki współpracy w renesansowym konsorcie fletów traverso. W pracy z czterema fletami renesansowymi ujawniło się jej naturalne połączenie z basowym fletem traverso. Pobyt w Holandii przyczynił się także do wglądu w pracę Tami Krausz, Bartholda Kuijkena oraz Patricka Bruckelsa.
Odtąd aktywnie działa na polu wykonawstwa historycznego, współpracując z polskimi i zagranicznymi artystami i festiwalami. Posiada doświadczenie jako muzyk kameralista oraz muzyk orkiestrowy. W jej repertuarze znajdują się dzieła kameralne, orkiestrowe, oratoria, kantaty oraz opery barokowe. Jako solistka i kameralistka występuje w kraju i za granicą, współpracując z orkiestrami barokowymi oraz festiwalami m. in. Actus Humanus w Gdańsku. Współtworzy konsort poprzecznych fletów traverso La Viva Fiamma oraz zespół Aetas Baroca, z którymi koncertuje na terenie całego kraju.
RADOSŁAW ORAWSKI
Ukończył z wyróżnieniem studia magisterskie w Akademii Muzycznej w Łodzi w klasie fletu traverso dr hab. Magdaleny Pilch, obecnie zaś kształci się w tej samej uczelni w klasie fletu podłużnego dra hab. Marka Nahajowskiego. Brał udział w wielu kursach mistrzowskich prowadzonych przez wybitnych pedagogów, takich jak Kate Clark, Georgia Browne, Corina Marti, Karolina Zych, Peter Frankenberg, Raphael Alpermann, Nicolas Parle, Katarzyna Drogosz, Stefan Plewniak, Henryk Kasperczak czy Sirkka-Lisa Kaakinen Pilch. Gra na wielu rodzajach fletów poprzecznych i podłużnych, od fletów renesansowych po XIX-wieczne flety klapowe. Jako kameralista (Barque Ensemble, Alba del Mondo, Musica Perennis, La Viva Fiamma) oraz muzyk orkiestrowy (Altberg Ensemble, Capella Warmiensis Restituta, Das Lausitzer Barockensemble, Diletto) występował na wielu polskich festiwalach muzyki dawnej. Jest także członkiem męskiego zespołu wokalnego The Singing Heads.
JUSTYNA WÓJCIKOWSKA
Absolwentka klasy fletu podłużnego prowadzonej przez dra hab. Marka Nahajowskiego oraz studentka klasy fletu traverso prowadzonej przez dr hab. Magdalenę Pilch w Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi. Swoje umiejętności rozwijała w Hochschule für Musik und Theater w Hamburgu, w klasie prof. Petera Holtslaga oraz w czasie kursów mistrzowskich prowadzonych przez Bolette Roed i Daniëla Brüggena. Z muzyką dawną związana jest od dziecka, jako wieloletni członek zespołu muzyki dawnej Scholares Minores pro Musica Antiqua z Poniatowej. Jest członkiem konsortu poprzecznych fletów renesansowych La Viva Fiamma oraz Międzyuczelnianej Orkiestry Barokowej. Współpracowała z Orkiestrą Zespołu Muzyki Dawnej Diletto, Łódzką Orkiestrą Barokową Altberg Ensemble, Zespołem Muzyki Dawnej Musarion oraz Royal Baroque Ensemble. Jako flecistka występowała m.in. na Festiwalu Malta 2021, AŻ Festiwalu, V. Łódzkim Maratonie Bachowskim oraz na IV Festiwalu Oper Barokowych Dramma per Musica. Pasję do muzyki współdzieli z pasją do nauk ścisłych - jest absolwentką finansów i rachunkowości na Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, a także analityki gospodarczej na Uniwersytecie Łódzkim.