IDĄ KOLĘDNICY albo pastorałka w strasznym dworze
- 8
- stycznia 2024
Wieczór kolęd w wykonaniu studentów Katedry Wokalistyki
8 stycznia 2024, poniedziałek, godz. 18.00
Sala Koncertowa Akademii Muzycznej w Łodzi, ul. Żubardzka 2a
bilety: 50 zł i 25 zł
w systemie KICKET
W dawnych czasach zwyczaj składania sobie nawzajem darów i życzeń związany był z kalendą styczniową, czyli pierwszym dniem stycznia. Dlatego też pieśń noworoczną, w której zawarte były życzenia pomyślności i urodzaju na nowy rok, zaczęto nazywać kolędą. Kiedy w XIII wieku franciszkanie zapoczątkowali zwyczaj jasełkowego kołysania Dzieciątka, a przy szopce lub żłóbku wystawiano misteria bożonarodzeniowe, kolędy zaczęły być utożsamiane z pieśniami Bożonarodzeniowymi. Dziś kolęda jest wspólną własnością wszystkich, bez względu na narodowość i poziom kultury duchowej, a śpiewanie kolęd i – jakże charakterystycznych dla naszej kultury ludowych pastorałek – najpiękniejszym zwyczajem polskich rodzin.
Jak co roku studenci Katedry Wokalistyki łódzkiej Akademii Muzycznej chcą zaprosić publiczność do wspólnego przeżywania radości płynącej z kolędowania. Tegoroczny program, zatytułowany Idą kolędnicy albo pastorałka w strasznym dworze, przypomni nie tylko tradycyjne polskie kolędy, ale także liczne pastorałki, pochodzące m.in. z nieco już dzisiaj zapomnianej Pastorałki Leona Schillera i Jana Maklakiewicza, której prapremiera miała miejsce 24 grudnia 1922 roku w Salach Redutowych Teatru Wielkiego w Warszawie.
O polskich zwyczajach noworocznych przypominają nam też dobitnie Jan Chęciński i Stanisław Moniuszko w pierwszych scenach II aktu naszej operowej epopei narodowej, jaką bez wątpienia pozostaje Straszny dwór. Nic dziwnego, że studenci kierunku sztuki sceniczne postanowili w ramach przygotowywanego koncertu ukazać także nieco muzyki ojca polskiej opery narodowej. W widowisku nie zabraknie też odniesień do tradycyjnych ludowych szopek w formie żywych obrazów czy orszaku Trzech Króli, zaś całość będą łączyć ze sobą przyśpiewki kolędników, w tym te o odwiecznej dyspucie diabła i anioła.
wykonawcy
- soprany
Joanna Janik, Wioletta Liber, Monika Piecka, Dominika Strasińska, Viktoriia Yakymchuk - mezzosoprany / alty
Kinga Czech, Natalia Darkowska, Marta Lasecka - tenory
Amadeusz Majchrowski, Wiktor Sobkowiak - basy / barytony
Krzysztof Kołodziejczyk, Jan Siorek, Michał Słowikowski, Hubert Stachura
- Ziemowit Wojtczak – śpiew / narracja
- Małgorzata Zajączkowska-Warsza – fortepian
- Mateusz Piechnat – fortepian
- Jacek Dulikowski – gitara
ze specjalnym udziałem profesor Jolanty Gzelli w 45-lecie pracy artystycznej
- scenariusz, inscenizacja i reżyseria – Ziemowit Wojtczak
- współpraca reżyserska i opieka artystyczna – Bernadetta Grabias
- opieka artystyczna – Beata Zawadzka-Kłos
- choreografia – Zuzanna Dinter-Markowska
- przygotowanie muzyczne solistów – Małgorzata Zajączkowska-Warsza, Mateusz Piechnat
- reżyseria świateł – Bartosz Lewandowski
- reżyseria dźwięku – Vadim Radishevskiy
- projekcje multimedialne – Maciej Leszczyk
w koncercie wykorzystano następujące utwory:
- Skrzyp, skrzyp – muz. Stanisław Hadyna, sł. Kazimierz Szemioth
- Mizerna cicha
- Gdy śliczna Panna – oprac. muz. Leon Schiller i Jan Maklakiewicz, sł. ze śpiewnika Michała Mioduszewskiego
- Dziś dzień wesoły – oprac. Władysław Świerczek
- Śpiewka Korydona (kantyczka z XVIII wieku) – wersja instrumentalna; muz. Leon Schiller, oprac. Jan Maklakiewicz
- Wśród nocnej ciszy – frag. oprac. Stanisław Kusztyb
- Przybieżeli do Betlejem – oprac. muz. Stanisław Niewiadomski
- Kolenda Ryczywoła – muz. Leon Schiller, sł. Michał Mioduszewski
- Tusząc pasterze – muz. i sł. Michał Mioduszewski, oprac. Leon Schiller, Jan Maklakiewicz
- Dnia jednego o północy
- Polonez Trzech Królów – wersja instrumentalna; muz. Leon Schiller, oprac. Jan Maklakiewicz
- O, gwiazdo Betlejemska – oprac. Krzysztof Grzeszczak
- Mędrcy świata
- Lulaj, Synku, lulaj – muz. Mariusz Matuszewski; sł. Emilia Waśniowska
- Cicha noc – mel. Franz Gruber, sł. polskie Piotr Maszyński, oprac. L. Chapman, B. Heidenreich, P. Johnston
- Straszny dwór, akt II, scena 1–3 – muz. Stanisław Moniuszko, sł. Jan Chęciński
- Polonez kolęda – muz. Stanisław Hadyna, sł. Kazimierz Szemioth
- Bóg się rodzi – mel. przypisywana Karolowi Kurpińskiemu; sł. Franciszek Karpiński
We wstępie instrumentalnym wykorzystano fragmenty kuranta z arii Stefana z II aktu opery Straszny dwór Stanisława Moniuszki a także motywy pochodzące z opracowań muzycznych kolęd polskich autorstwa Zuzanny Niedzielak.
Życzenia noworoczne zostały ułożone z wykorzystaniem sugestii wykreowanych przez ChatGPT–4.
W programie znalazły się fragmenty tekstów i wierszy Leona Schillera i Włodzimierza Lewika.
W elementach dekoracji wykorzystano motyw scenograficzny z premiery Halki Stanisława Moniuszki w Operze Łódzkiej z 1958 roku (reż. Kazimierz Dejmek) według koncepcji Ewy Soboltowej i Józefa Rachwalskiego.