VIOLA DA GAMBA ORIENTALNIE
- 10
- stycznia 2024
w ramach II Ogólnopolskiej sesji naukowo-artystycznej
La journée de la viole de gambe Dzień violi da gamba
10 stycznia 2024, środa, godz. 15.00
Sala Balowa, Pałac Akademii Muzycznej w Łodzi, ul. Gdańska 32
wstęp wolny
wykonawczynie:
- Justyna Młynarczyk – viola da gamba
- Ewa Witczak – wiolonczela barokowa, viola da gamba
- Anna Krysztofiak – instrumenty azjatyckie
- Joanna Cyrulik – klawesyn
program:
- Monsieur de Sainte Colombe (? – ok. 1696) – Prélude D la ré tierce mineure
(Manuskrypt z Tournus, ok. 1690) - Jean-Henry D’Anglebert (1629-1691) – Prélude g-moll
(Pièces de Clavecin, Paryż, 1689) - Hua Yanjiun A’Bing/华彦钧 阿炳 – Èr quán yìng yuè/二泉映月
utwór na erhu - Joseph Dall’Abaco (1710-1805) – Caprice nr 1 c-moll
(11 Capricci for cello, n.d.) - SŁOWO
- Marin Marais (1656-1728) – Allemande la Bizare
(Pieces de viole, Livre IV, Paryż, 1717) - z chińskich zapisków jezuity Jeana-Josepha-Marie Amiot – Air chinois (1779)
utwór na flet xiao - Marin Marais – La Georgienne la Maupertuy
(Pieces de viole, Livre V, Paryż, 1725) - Skarga do bogini księżyca/推枕著衣/Cui dzim dio
utwór nanguan na głos i lutnię pipę - Marin Marais – Gigue la Pagode
(Pieces de viole, Livre V, Paryż, 1725) - Jean-Philippe Rameau (1683-1764) – Tambourin
(Pièces de Clavecin, Paryż, 1724) - Szalony taniec złotego węża/金蛇狂舞/Jīnshé kuáng wǔ
tradycyjny utwór noworoczny na hulusi - Marin Marais – Feste Champétre – Muzette – Tambourin
(Pieces de viole, Livre IV, Paryż, 1717) - Księżyc wysoko nad górami/关山月/Guan shan yue (1799)
- Oda do jesiennego wiatru/秋風詞/Qiu feng ci (1709)
utwory na cytrę guqin i głos - Marin Marais – La Biscayenne
(Pieces de viole, Livre V, Paryż, 1725)
dr Justyna Młynarczyk – koncepcja, kierownictwo artystyczne i naukowe
EWA WITCZAK
Doktor sztuk muzycznych w dyscyplinie artystycznej instrumentalistyka (2019). Absolwentka Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy w klasie wiolonczeli barokowej Markusa Moellenbecka (Essen, Berlin), wiolonczeli współczesnej z klasy prof. dr hab. Renaty Marzec oraz klasy violi da gamba Christiana Zincke. W latach 2017-2020 była Stypendystką Prezydenta Miasta Bydgoszczy dla osób zajmujących się twórczością artystyczną i upowszechnianiem kultury. W roku 2012 otrzymała Nagrodę Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego dla najlepszych studentów uczelni artystycznych za osiągnięcia w twórczości artystycznej, Stypendium Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego za wybitne osiągnięcia w roku akademickim 2012/2013 oraz Stypendium Artystyczne Marszałka Województwa Łódzkiego. Jest laureatką licznych konkursów w Polsce i za granicą (m.in. I nagroda na V International Master Competition for Music Teachers w Warszawie 2017). Wraz z zespołem muzyki dawnej Laboratoire de la Musique wygrała Międzynarodowy Konkurs Zespołów Muzyki Dawnej w Świdnicy zajmując I miejsce (2011). Zdobyła również II miejsce i Nagrodę Publiczności podczas XI Międzynarodowego Konkursu Zespołów Muzyki Dawnej im. Biaggio Mariniego w Neuburgu nad Dunajem (2010). Najświeższym osiągnięciem zespołu z lipca 2015 jest III nagroda na V Internazionale Concorso di Musica Antica „Maurizio Pratola” w L’Aquila we Włoszech. Na stałe współpracuje z orkiestrami z Polski i zagranicy m.in. Gdyńską Orkiestrą Barokową Sinfonietta Nordica, Toruńską Orkiestrą Kameralną Copernicus, Bydgoską Orkiestrą Kameralną, Płocką Orkiestrą Symfoniczną, Filharmonią Pomorską w Bydgoszczy oraz międzynarodową Orkiestrą Muzyki Dawnej Musica Humana 430 i Mozart Chamber Orchestra. W latach 2018-2023 była wiceprezesem stowarzyszenia Akademia Muzyki Dawnej, które jest organizatorem Międzynarodowego Festiwalu Bydgoska Scena Barokowa. Jest również dyrektorem i pomysłodawcą festiwalu Musica Antiqua Collegium Bydgostiensis w hołdzie A. Szwalbemu. Wielokrotnie nagrywała dla Polskiego Radia i Telewizji.
JUSTYNA MŁYNARCZYK
Urodziła się w Katowicach. Dawniej wiolonczelistka, obecnie gambistka, pedagog, doktor sztuk muzycznych. Od 2013 roku prowadzi klasę violi da gamba oraz kameralistyki w Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi. Jest absolwentką Akademii Muzycznej w Katowicach w klasie wiolonczeli Piotra Janosika oraz Conservatoire de Musique w Grenoble (Francja) w klasie violi da gamba Christine Plubeau i Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie violi da gamba Marcina Zalewskiego. Ukończyła także Szkołę Aktorską Lart Studio w Krakowie. Współpracuje z czołowymi polskimi zespołami wykonującymi muzykę dawną w nurcie historically informed performance, m.in. {oh!} Orkiestra, Capella Cracoviensis, Vasa Consort, Ars Cantus, Filatura di Musica, Consortium Sedinum. Jako kameralistka brała udział w nagraniach kilkunastu płyt, w tym nominowanej do nagrody Fryderyk 2021 płyty zespołu Filatura di Musica Canzony znane i nieznane. Tabulatura pelplińska. Prowadzi badania nad życiem i twórczością Monsieur de Sainte Colombe. W 2021 roku obroniła pracę doktorską pt. Pomiędzy jeu d’harmonie a jeu de mélodie. Koncerty na dwie viole da gamba Monsieur de Sainte Colombe w kontekście sporu między Monsieur de Machy a Jeanem Rousseau. Specjalizuje się w wykonawstwie muzyki francuskiej drugiej połowy XVII wieku, a także tłumaczeniach XVII-wiecznych francuskich traktatów związanych z tematyką violi da gamba. Współpracuje z kompozytorem Wojciechem Stępniem konsultując i prawykonując jego utwory (opera kameralna Czarne Lustro, cykl pieśni na baryton i violę da gamba Five Letters to the Beautiful Knihgt). Wraz z mężem Piotrem tworzy duet viol JKM ensemble. Lubi kawę, stare chaty i rodzinne wyprawy do lasu.
ANNA KRYSZTOFIAK
Jest artystką Chóru Filharmonii Łódzkiej, multiinstrumentalistką w zakresie instrumentów dawnych i orientalnych. Wykonuje muzykę tradycyjną na szeregu instrumentów chińskich i japońskich, a także w tradycyjnej technice wokalnej. Jest najprawdopodobniej jedyną Europejką, która w swoim stałym repertuarze wykonuje utwory nanguan w konserwatywnej stylistyce, co zostało docenione przez etnomuzykologów i sinologów obecnych na międzynarodowej konferencji CHIME w Lizbonie i Pradze, w 2018 i 2021 roku. Kształciła się indywidualnie i na kursach mistrzowskich m.in. u Olgi Pasiecznik, Nicolasa Parle’a, Marka Caudle’a, Marka Toporowskiego, Kyoko Kuboty, Lin Po Chi, Abdou Ouardiego oraz u innych nauczycieli w Brukseli, Safi, Quanzhou i Tajpej. Odbywała praktykę w budownictwie organowym w pracowni organmistrzowskiej Manufacture d’Orgue de Bruxelles Patrick Collon. Przez rok pełniła funkcję organisty parafii polskiej przy kościele Notre Dame de la Chapelle w Brukseli. Anna Krysztofiak została nagrodzona stypendiami artystycznymi i naukowymi, w tym także stypendium Taiwan Fellowship, w klasie muzyki nanguan, wydziału muzyki tradycyjnej w Taipei National University of the Arts, pod kierunkiem prof. Lin Po Chi. W latach 2015-2017 była dyrektorem artystycznym Festiwalu Muzyka w Ogrodzie Chińskim w Łazienkach Królewskich w Warszawie, a festiwal ten był jej autorskim projektem. W jej dorobku znajdują się koncerty w kraju i za granicą (Czechy, Belgia, Luksemburg, Tajwan, Maroko). Jest bardzo aktywną realizatorką przedsięwzięć muzycznych i edukacyjnych. Muzyką na instrumentach chińskich i japońskich uświetniała wizyty dyplomatyczne gości z Dalekiego Wschodu: księżnej Hisako Takamady, prezydenta Chin Xi Jinpinga, ministra obrony Chin Wanquan Changa, wiceministra kultury Chińskiej Republiki Ludowej Xiang Zhaoluna i innych.