Musical operowy ŁÓDŹ STORY
- 1
- marca 2024
Spektakl II
1 marca 2024, piątek, godz. 18.00
Sala Koncertowa Akademii Muzycznej w Łodzi, ul. Żubardzka 2a
bilety: 50 zł, 25 zł
w systemie KICKET
twórcy:
- muzyka – Włodzimierz Korcz
- libretto – Monika Partyk
realizatorzy:
- reżyseria, inscenizacja, ruch sceniczny,
reżyseria projekcji multimedialnych, scenografia, kostiumy – Beata Redo-Dobber - kierownictwo muzyczne – Michał Kocimski
- asystent reżysera – Magdalena Cieślak
- pianiści korepetytorzy – Ewa Szpakowska, Maksymilian Piasecki
- przygotowanie chóru – Maria Hubluk-Kaszuba
- realizacja dźwięku – Vadim Radishevskiy
- reżyseria światła – Adam Trautz, Bartosz Lewandowski
- przygotowanie projekcji multimedialnych – Witold Szulc
- realizacja projekcji multimedialnych – Maciej Walczak, Tomasz Jeziorski, Maciej Leszczyk
- charakteryzacja – Julie Esther
wykonawcy:
- soliści – studenci Wydziału Sztuk Scenicznych Akademii Muzycznej w Łodzi
- tancerze – studenci kierunku choreografia i techniki tańca Akademii Muzycznej w Łodzi
- Chór i Orkiestra Akademii Muzycznej w Łodzi
- Michał Kocimski – dyrygent
obsada:
- Karol Poznański (baryton)
Michał Słowikowski - Ewa (sopran)
Katarzyna Jakubowicz - Witek (tenor)
Patryk Wnuk - Magda (alt, mezzosopran)
Helena Saciuk - Filozof (bas, bas-baryton)
Hubert Stachura - Szalona (mezzosopran)
Maria Bińkowska - Flora (sopran)
Viktoriia Yakymchuk, Weronika Słoma, Dominika Strasińska - Dziecko
Hanna Krężel, Magdalena Jedlińska
ŁÓDŹ STORY
W 2013 roku na specjalne zamówienie Akademii Muzycznej w Łodzi powstał musical operowy Łódź Story. W ramach 4. AŻ Festiwalu odbyła się premiera drugiej, nieznacznie skróconej wersji musicalu, w nowej aranżacji na kameralny zespół instrumentów, z nową obsadą śpiewaków i tancerzy. Po 10 latach od prapremiery łódzka Akademia powraca do tego tytułu, który cieszył się wśród publiczności wielkim zainteresowaniem.
Łódź Story to musical operowy w trzech aktach, nawiązujący tekstem do teraźniejszości i do przeszłości Łodzi. Akcja rozgrywa się w „mieście tkaczy” na początku XX wieku i w obecnych czasach. Bohaterami są m.in.: Karol Poznański – syn Izraela Poznańskiego, zwanego kiedyś „królem łódzkiej bawełny” i pracownicy jego zakładów. W bieg wydarzeń wpisane są wątki miłosne. Pomiędzy Poznańskim a jedną z tkaczek rodzi się uczucie, które jest przyczyną późniejszych zdarzeń. Akcja toczy się na tle najbardziej znanych miejsc Łodzi, m.in. słynnych pałaców przy ul. Ogrodowej (dziś Muzeum Miasta Łodzi) i przy ul. Gdańskiej (dziś siedziba Akademii Muzycznej w Łodzi), Pałacu Herbsta, Starego Cmentarza przy ul. Ogrodowej, a także Zakładów Poznańskiego, dzisiejszego centrum handlowo-rozrywkowego Manufaktura. Mottem widowiska są słowa będące dewizą miasta „Ex navicula navis” – „z łódeczki łódź”, które znajdują się w dawnych herbach i pieczęciach Łodzi.
WŁODZIMIERZ KORCZ
Kompozytor, pianista, aranżer, dyrygent, twórca wielu przebojów. Urodzony w 1943 roku w Łodzi, absolwent łódzkiej Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej w klasie fortepianu prof. Zbigniewa Szymonowicza. W latach 1968-1970 był redaktorem muzycznym Polskiego Radia w Łodzi. Zdobywał nagrody na festiwalach piosenki w Opolu, Rostocku, Witebsku, Bratysławie. Komponuje muzykę teatralną i filmową, bierze udział w koncertach radiowych i telewizyjnych. Wśród licznych kompozycji Włodzimierza Korcza ważne miejsce zajmuje muzyka oratoryjna, m.in.: A kto się odda w radość oraz Woła nas Pan – do poezji Ernesta Brylla, a także do wierszy Moniki Partyk: Święty (wspólnie z Zygmuntem Koniecznym), Golgota polska (wspólnie z Andrzejem Zarzyckim), Rapsod o Cudzie nad Wisłą. Twórczość musicalowa Włodzimierza Korcza obejmuje: Dyzma-musical do tekstów Wojciecha Młynarskiego, Pinokio z librettem Ryszarda Czubaczyńskiego, Jajokracja z librettem Ernesta Brylla. Artysta współpracował również z kabaretami: Pod Egidą, Kabaretem Olgi Lipińskiej, telewizyjnym Polskim Zoo, Windą bliżej, Kraj się śmieje. Pisał piosenki i musicale dziecięce dla harcerskiego zespołu „Gawęda”.
Kompozytor podróżuje po Europie, Stanach Zjednoczonych i Australii, najczęściej z Alicją Majewską, dla której powstały takie piosenki, jak Być kobietą, Jeszcze się tam żagiel bieli, Odkryjemy miłość nieznaną. Wśród wielu wykonawców piosenek Włodzimierza Korcza są również: Edyta Geppert, Danuta Rinn, Michał Bajor, Dorota Osińska. Szczególne miejsce w twórczości Włodzimierza Korcza zajmuje napisany na zamówienie Akademii Muzycznej w Łodzi musical operowy do libretta Moniki Partyk Łódź Story.
MONIKA PARTYK
Poetka, autorka tekstów piosenek i pieśni, krytyk i teoretyk muzyczny. Jest absolwentką Akademii Muzycznej w Krakowie (teoria muzyki), Uniwersytetu Jagiellońskiego (podyplomowe Studia literacko-artystyczne) i Papieskiej Akademii Teologicznej (dziennikarstwo). Od 2004 roku jest stałą recenzentką Ruchu Muzycznego oraz autorką rocznika Piosenka. Przez lata pisała do Dziennika Polskiego oraz współpracowała z Polskim Wydawnictwem Muzycznym jako redaktorka i autorka haseł encyklopedycznych. Jej twórczość poetycka koncentruje się wokół piosenki literackiej i pieśni oratoryjnej. Współpracuje z czołowymi kompozytorami tego nurtu: Zygmuntem Koniecznym, Włodzimierzem Korczem i Andrzejem Zaryckim, ponadto z Bartoszem Chajdeckim, Jerzym Satanowskim, Ewą Kornecką i Maciejem Muraszką. Jest autorką tekstów trzech oratoriów z serii Artyści Janowi Pawłowi II w hołdzie, libretta musicalu operowego Łódź Story, recitalu Z nutą Jasminum, oratorium Kazimierz Pułaski, opowieści muzycznej o Ignacym Łukasiewiczu Skarby nie chodzą piechotą oraz dziesiątków piosenek poetyckich, które pisała dla Alicji Majewskiej, Doroty Osińskiej, Zbigniewa Wodeckiego, Olgi Bończyk, Jacka Wójcickiego, Marka Bałaty, Jana Nowickiego, Joanny Słowińskiej, Jagi Wrońskiej, Grzegorza Wilka, Łukasza Zagrobelnego, Piotra Cugowskiego, Ireny Santor, Michała Bajora, Michała Sławeckiego, Doroty Miśkiewicz, Beaty Paluch, Doroty Ślęzak, Barbary Gąsienicy-Giewont, Hanki Wójciak, Marty Bizoń, Katarzyny Zielińskiej, Anny Szałapak, Janusza Szroma, Ryszarda Cieśli, Anny Sroki, Katarzyny Sawczuk, Haliny Winiarskiej, Jerzego Kiszkisa i Andrzeja Ferenca. Współpracuje z teatrami Krakowa, Rzeszowa, Torunia i Warszawy oraz krakowskimi kabaretami Piwnica pod Baranami i Loch Camelot.
BEATA REDO-DOBBER
Wykształcona muzycznie aktorka, reżyser, pedagog, choreograf. Absolwentka krakowskiej Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej. Przez ponad dziesięć lat aktorka Starego Teatru w Krakowie. Grała i reżyserowała w Polsce i za granicą. Jej debiut reżyserski to Stara panna i złodziej oraz Telefon Giana Carla Menottiego w Operze Norymberskiej. Współpracowała z najwybitniejszymi reżyserami operowymi świata, m.in. z Harrym Kupferem, Robertem Wilsonem, Gilbertem Deflo, Davidem Aldenem, Achimem Freyerem i Davidem Pountneyem. Przez ponad 20 lat związana z Teatrem Wielkim – Operą Narodową w Warszawie, gdzie współpracowała m. in. z Mariuszem Trelińskim, Andrzejem Żuławskim, Krzysztofem Warlikowskim czy Lechem Majewskim. Wyreżyserowała tam szereg koncertów, gal operowych, wznowień spektakli z udziałem międzynarodowych gwiazd opery oraz przedstawień. W Sali Kongresowej w Warszawie stworzyła wiele koncertów emitowanych przez telewizję. W Operze Poznańskiej zrealizowała operę z udziałem dzieci i solistów – Brundibar Hansa Krasy. Dla Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie stworzyła spektakle: Sen Nocy Letniej Benjamina Brittena (Opera Narodowa), Napój Miłosny Geatana Donizettiego (Warszawska Opera Kameralna). Na scenie Opery i Filharmonii w Białymstoku wyreżyserowała Aptekarza Franza Josepha Haydna – ten sam tytuł zrealizowała dla Akademii Muzycznej w Bydgoszczy w Operze Nova. Łódzka Akademia Muzyczna to miejsce premiery musicalu operowego Włodzimierza Korcza Łódź Story, który wyreżyserowała. Tam powstał również spektakl Wesołe kumoszki z Windsoru Otto Nicolaia, wystawiony w Akademii i w Teatrze Wielkim w Łodzi. Współpracowała ze słyną grupą twórców La Fura del Baus, z którą wyreżyserowała i przygotowała choreografię do opery Turandot Giacoma Pucciniego w Monachijskiej Staatsoper pod batutą Zubina Mehty. Dla Opery w Walencji zrealizowała Rigoletto Giuseppe Verdiego. W reżyserowanych przez siebie spektaklach najczęściej tworzy także scenografię, projekty kostiumów, choreografię oraz projekcje multimedialne. Jej przestawienie Cesarz Atlantydy albo odmowa Śmierci Wiktora Ullmanna, które powstało w Operze Krakowskiej, zdobyło Nagrodę Główną oraz nagrody indywidualne konkursu i festiwalu Aramel w Szeged (Węgry) w 2011 roku. Z Operą Wrocławską wystawiła w Hali Stulecia, a następnie gmachu opery, Fausta Charles’a Gounoda. Od 2017 roku na deskach Opery Wrocławskiej grany jest jej spektakl W krainie zaczarowanego fletu. W Mazowieckim Teatrze Muzycznym zrealizowała musical Błękitny zamek Romana Czubatego (2021) oraz widowisko muzyczne Dla Ciebie śpiewałem (2022), w 2023 w Akademii Muzycznej w Łodzi – operę Ståle Kleiberga David and Bathsheba.
ORKIESTRA SYMFONICZNA AKADEMII MUZYCZNEJ W ŁODZI
Akademicka Orkiestra Symfoniczna występuje kilka razy w ciągu roku, zarówno w Sali Koncertowej macierzystej uczelni, jak i podczas koncertów zewnętrznych, przygotowując bardzo zróżnicowane programy. Po raz pierwszy zespół wystąpił w 1945 roku, a koncerty prowadzili – Kazimierz Wiłkomirski i Jan Krenz. Systematyczną pracę orkiestra rozpoczęła na przełomie lat 1959/1960 pod kierunkiem Tomasza Kiesewettera. Dalszy rozwój artystyczny zespołu nastąpił w latach 1972-1995 pod batutą Zdzisława Szostaka. W następnych latach z orkiestrą pracowali: Tadeusz Kozłowski, Andrzej Knap, Jan Miłosz Zarzycki i Marcin Wolniewski.
W programach orkiestry znajdują się dzieła z wielkiego repertuaru symfonicznego, kompozycje oratoryjne i muzyka filmowa. W ostatnich latach Orkiestra Symfoniczna brała udział w produkcjach operowych realizowanych przez Akademię, m.in. w polskich premierach oper: Semele Georga Friedricha Händla i Abu Hassan Carla Marii von Webera, w łódzkim prawykonaniu Aleko Siergieja Rachmaninowa, w operze Flis Stanisława Moniuszki. Każdego roku orkiestra towarzyszy solistom – zarówno studentom wyłonionym w drodze uczelnianego konkursu, jak i pedagogom uczelni i zaproszonym gościom. Z zespołem występowali m.in.: Kevin Kenner, Krzysztof Jabłoński, Eugen Indjic, Karol Nicze, Krzysztof Książek – pianiści, flecista János Bálint, wiolonczeliści – Natalia Gutman i Andrzej Bauer, wokaliści – Leszek Skrla, Paweł Skałuba, Roma Owsińska, Agnieszka Makówka i Dariusz Stachura oraz skrzypkowie – Piotr Pławner, Agata Szymczewska i Krzysztof Jakowicz. Dotychczas orkiestrą dyrygowali: Nicolas Pasquet, José Maria Florêncio, Vladimir Kiradjiev, Didier Talpain, Pierre Vigneron, Matthias Hermann, Rolf Hempel, Thomas Ungar, Zygmunt Gzella, Zbigniew Frieman, Bogdan Olędzki, Jarosław Lipke, Marek Jaszczak, Kazimierz Wiencek, Marcin Wolniewski, Tadeusz Wojciechowski, Andrzej Straszyński, Marek Pijarowski, Jerzy Swoboda, Rafał Jacek Delekta, Kai Buman, Tomasz Bugaj, Jerzy Salwarowski, Jacek Rogala i Maciej Koczur.
CHÓR OGÓLNOUCZELNIANY AKADEMII MUZYCZNEJ W ŁODZI
W strukturach uczelni działają dwa chóry: Chór Ogólnouczelniany i Chór Kameralny, w skład których wchodzą studenci Wydziału Twórczości, Interpretacji, Edukacji i Produkcji Muzycznej i Wydziału Wykonawstwa Instrumentalnego.
Chór Ogólnouczelniany działa pod kierunkiem Marii Hubluk-Kaszuby. Z zespołem współpracuje pianista Tomasz Kaszuba. Chór skupia się przede wszystkim na muzyce oratoryjnej, wykonując takie dzieła, jak Requiem d-moll Wolfganga Amadeusa Mozarta (dyr. Kai Bumann) czy Exodus Wojciecha Kilara (dyr. Marcin Wolniewski). Chórzyści wzięli udział w polskim prawykonaniu Tongeren Mass Krzysztofa Grzeszczaka (dyr. Jerzy Swoboda) oraz Missa Brevis Sławomira Kaczorowskiego podczas koncertu Jubileuszowego Artysty (dyr. Jerzy Swoboda). Chór Ogólnouczelniany brał również udział w spektaklach operowych (Aleko Siergieja Rachmaninowa, Flis Stanisława Moniuszki, Platée Jeana-Philippe’a Rameau) i musicalowych (Łódź Story). W ostatnim sezonie chór uczestniczył w polskim prawykonaniu opery-oratorium David & Bathsheba współczesnego norweskiego kompozytora Ståle Kleiberga (dyr. Alexander Humala).
MARIA HUBLUK-KASZUBA
Dyrygentka, chórmistrzyni, śpiewaczka. Absolwentka Akademii Muzycznej w Łodzi kierunku edukacja artystyczna. Ukończyła również klasę śpiewu solowego. Obecnie nadal kształci głos pod kierunkiem Edyty Piaseckiej. Zadebiutowała rolą Zosi w operze Flis Stanisława Moniuszki. Brała udział w koncertowych wykonaniach oper w Filharmonii Łódzkiej (Dziecko i czary Ravela, Parsifal Wagnera, Traviata Verdiego). Występowała również z Chórem Filharmonii Łódzkiej oraz kameralnym chórem Vivid Singers, jako solistka. Jest finalistką konkursu operetkowego Czardasz w Krakowie oraz półfinalistką International Vocal Competition Gabriela Beňačková Jhlava w Czechach. Przez kilka sezonów artystycznych była trenerem wokalnym chóru Filharmonii Łódzkiej. Obecnie jest dyrygentem Chóru Ogólnouczelnianego Akademii Muzycznej w Łodzi.
MICHAŁ KOCIMSKI
Oboista i dyrygent. Ukończył z wyróżnieniem dyrygenturę symfoniczno-operową w klasie profesorów: Bogusława Madeya i Ryszarda Dudka w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Jest także absolwentem Akademii Muzycznej w Łodzi, w klasie oboju prof. Józefa Ciepłuchy.
W 2001 roku rozpoczął swoją drogę zawodową jako dyrygent. Był m.in. asystentem Claudio Desderiego (dyrektor artystyczny Teatru Massimo w Palermo), Jacova Bergmana (New York Orchestra w USA, 2001), Andrea Licaty (dyrektor Baltimore Opera Company w USA, 2002), Krzesimira Dębskiego (Teatr Wielki w Łodzi, 2007) oraz Tadeusza Kozłowskiego (Teatr Wielki w Łodzi, 2006-2010).
W Teatrze Wielkim w Łodzi prowadził m.in. spektakle: Valentino Krzesimira Dębskiego, Jezioro Łabędzie Piotra Czajkowskiego, Królewnę Śnieżkę Bogdana Pawłowskiego, My Fair Lady Fredericka Loewego, Wolnego strzelca Carla Marii von Webera, Błękitny zamek Romana Czubatego, Księżniczkę czardasza i Hrabinę Maricę Imre Kálmána oraz wiele koncertów będących w repertuarze Teatru. Współpracuje również z Teatrem Muzycznym w Łodzi, Akademią Muzyczną w Łodzi, łódzkim Teatrem Nowym, Płocką Orkiestrą Symfoniczną, Teatrem Muzycznym w Gdyni oraz Filharmonią Koszalińską. W 2009 roku dużym wyróżnieniem i uznaniem dla dyrygenta było zaproszenie przez Plácido Domingo do udziału w koncercie z okazji 90-lecia województwa łódzkiego w Teatrze Wielkim w Łodzi oraz współpraca z Sinfonią Varsovią, z którą przygotował i poprowadził koncert American Classics w łódzkiej Wytwórni. Koncert został uznany przez krytyków muzycznych za wydarzenie artystyczne roku.
W styczniu 2010 roku odbyło się premierowe przedstawienie Michała Kocimskiego, którym był spektakl baletowy Romeo i Julia Siergieja Prokofiewa. W kwietniu 2011 roku, jako kierownik muzyczny, wziął udział w prapremierze widowiska multimedialnego Spotkania w dwóch niespełnionych aktach w choreografii Ewy Wycichowskiej do muzyki Krzysztofa Knittla. W latach 2010-2012 w Teatrze Wielkim w Łodzi współpracował przy realizacji Damy pikowej Piotra Czajkowskiego w reżyserii Mariusza Trelińskiego, prapremiery Marty Ptaszyńskiej Kochankowie z klasztoru Valldemosa w reżyserii Tomasza Koniny. Dwie kolejne produkcje to Dydona i Eneasz Henry’ego Purcella i Zamek Sinobrodego Béli Bartóka w reżyserii Jacka Gąsiorowskiego, a następnie Maria Stuarda Gaetano Donizettiego, Madame Butterfly i Tosca Giacomo Pucciniego w reżyserii Waldemara Zawodzińskiego. Od 2011 roku współpracuje z Akademią Muzyczną w Łodzi, prowadząc m.in. zajęcia z dyrygentury, zespołów wokalnych, warsztatów operowych i operetkowych oraz przygotowując spektakle.
W latach 2014–2018 pełnił funkcję kierownika muzycznego w Teatrze Muzycznym w Łodzi. W 2017 – na deskach Muzycznego – przygotował premierę musicalowego arcydzieła Les Miserables Schönberga, który otrzymał nagrodę Energii Kultury za najlepszy spektakl roku.
Od września 2018 pełni funkcję kierownika muzycznego Teatru Wielkiego w Łodzi. W tym czasie poprowadził liczne spektakle operowe, baletowe, musicalowe oraz koncerty będące w stałym repertuarze teatru. W maju 2019, podczas jubileuszowych 25. Spotkań Baletowych, poprowadził premierę spektaklu baletowego do muzyki Ludwiga van Beethovena w choreografii Ivana Cavallari Cisza/Silence.