MUZYKA–MEDIA–MARKETING
- 20
- marca 2024
6. Konferencja naukowo-artystyczna
DZIEŃ I
20 marca 2024, środa
Sala 31, Pałac Akademii Muzycznej w Łodzi, ul. Gdańska 32 oraz ONLINE
wstęp wolny
Dzień I – link do transmisji online
HARMONOGRAM DNIA I
- godz. 9.30 | Uroczyste Otwarcie Konferencji
JM Rektor prof. dr hab. Elżbieta Aleksandrowicz - godz. 9.45-11.15 | wykład I
Zawód MANAGER – jak, po co i dla kogo?
Olga Tuszewska - godz. 11.30-13.00 | wykład II
Początek i koniec dziennikarstwa muzycznego w Polsce
dr Daniel Wyszogrodzki - przerwa
- godz. 14.15-15.45 | wykład III
Jak mówić i pisać o muzyce filmowej
dr Maria Wilczek-Krupa - godz. 16.00-17.30 | wykład IV
Artyści – marki i współczesne narzędzia marketingu muzycznego
dr Stanisław Trzciński (online)
Wieczorem zapraszamy na koncert zespołu KOSMOS
dr STANISŁAW TRZCIŃSKI
Kulturoznawca i ekonomista, Uniwersytet SWPS. Doktor nauk humanistycznych w dyscyplinie nauki o kulturze i religii. Nauczyciel akademicki i członek zespołu Centrum Badań nad Gospodarką Kreatywną Uniwersytetu SWPS w Warszawie, ponadto wykłada w Collegium Civitas w Warszawie i Collegium Da Vinci w Poznaniu. W 2023 roku otrzymał wyróżnienie JM Rektora Uniwersytetu SWPS za rozprawę doktorską. Bada rynek muzyczny i odbiorców muzyki. Autor wydanej nakładem Wydawnictwa Naukowego PWN książki „Zarażeni dźwiękiem. Rynek muzyczny w czasach sztucznej inteligencji”. Laureat Nagrody Specjalnej ZAiKS-u w 2022 roku za wieloletni wkład w rozwój polskiej kultury. Przedsiębiorca, menedżer kultury, promotor koncertowy, wydawca i dziennikarz muzyczny. Prezes zarządu STX Music Solutions i współwłaściciel STX Jamboree. Organizator gal wręczenia nagród Fryderyk. Dyrektor ds. artystycznych i repertuarowych Universal Music Polska.
OLGA TUSZEWSKA
Manager artystyczny. Obecnie reprezentuje Krzysztofa Zalewskiego, dbając o jego sprawy wizerunkowe i biznesowe w ramach KAYAXu – pierwszej w Polsce firmy w branży muzycznej pracującej w modelu 360 stopni, czyli zajmującej się artystami na wszystkich poziomach ich działalności, od reprezentowania ich interesów na zasadach managementu, przez promocję, marketing, PR, bookowanie ich występów, reprezentowanie praw autorskich twórców, aż po wydawanie ich płyt. Wcześniej, przez 10 lat była managerką Brodki, pełniąc rolę zarówno managera głównego, jak i odpowiadając za booking, tour management i PR. Z Brodką, oprócz intensywnej pracy w Polsce, pracowała nad zagraniczną formą jej kariery, czego owocem było między innymi ponad 40 koncertów zagranicznych m.in. SXSW (USA), The Great Escape (UK), Sound City NY Festiwal (USA) czy Sziget (HU) oraz międzynarodowy kontrakt fonograficzny. Drogę zawodową zaczynała od Klubu Stodoła w Warszawie, produkując koncerty artystów polskich i zagranicznych. Z produkcji przeszła do managementu i tak, w 2010 roku, trafiła do KAYAX. Ukończyła etnolingwistykę na Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu i dyplomację kulturalną w Collegium Civitas w Warszawie.
dr MARIA WILCZEK-KRUPA
Teoretyczka muzyki, pisarka i publicystka, adiunkt w Katedrze Teorii i Interpretacji Dzieła Muzycznego Akademii Muzycznej w Krakowie, uhonorowana odznaką „Zasłużony dla Kultury Polskiej”. W 2017 roku uzyskała stopień doktora sztuk muzycznych za wyróżnioną rozprawę Estetyka i funkcje muzyki filmowej na przykładzie dzieł Wojciecha Kilara, napisaną pod kierunkiem prof. dr. hab. Leszka Polonego. Jest doświadczoną dziennikarką muzyczną związaną m.in. z RMF Classic, „Dziennikiem Polskim” i „Kinem”. W obszarze jej zainteresowań znajdują się przede wszystkim muzyka filmowa i jazz, także muzyka fortepianowa XIX wieku. Jest autorką artykułów naukowych i publicystycznych, haseł encyklopedycznych, programów koncertowych, reportaży, wywiadów, recenzji i opisów płyt. Od 2015 roku współpracuje z Krakowskim Biurem Festiwalowym w ramach organizacji Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie, a od 2019 jest jurorem konkursu KBF na Polską Ścieżkę Dźwiękową Roku. W jej dorobku znajdują się dwie monografie książkowe (Poetyka muzyki filmowej Wojciecha Kilara – Wydawnictwo AMKP 2021 i Dzieci można nauczyć wszystkiego. 70 lat chóru chłopięcego Filharmonii Krakowskiej – Filharmonia im. Karola Szymanowskiego w Krakowie 2022) oraz trzy publikacje biograficzne napisane na zlecenie Wydawnictwa Znak: Kilar. Geniusz o dwóch twarzach (nagrodzona tytułem Krakowskiej Książki Miesiąca w marcu 2016 roku), Górecki. Geniusz i upór (uhonorowana wyróżnieniem przez Kapitułę Nagrody Literackiej im. Józefa Mackiewicza w 2019) oraz Żuan Don. Biografia Jeremiego Przybory (2023).
dr DANIEL WYSZOGRODZKI
Tłumacz i autor, także dziennikarz muzyczny. Doktor nauk humanistycznych, wykładowca Akademii Teatralnej w Warszawie. Wieloletni kierownik literacki Teatru Muzycznego Roma w Warszawie (do 2015 roku), kurator muzyczny Teatru Starego w Lublinie (do 2024), członek kapituły Teatralnej Nagrody Muzycznej im. Jana Kiepury. Jako dziennikarz debiutował w czasie studiów na Uniwersytecie Warszawskim w dwutygodniku „Radar” (1985-1987), współpracował z miesięcznikami „Magazyn Muzyczny” (1985-1987) i „Tylko Rock” (1991-1993). W latach 1991–2011 związany z wydawaną w Nowym Jorku gazetą „Nowy Dziennik – Polish Daily News”. W latach 1993–1995 korespondent „Radia Kolor” w Nowym Jorku, współpracownik Programu I Polskiego Radia w latach 2003–2005. Od kilku dekad związany z wieloma krajowymi czasopismami muzycznymi i kulturalnymi, m.in. „Machina” (oryginalna), „Muza” (redaktor naczelny w latach 2002–2004) i „Jazz Forum” (od 1998 do chwili obecnej). W latach 2003–2013 współpracował z magazynem „Zwierciadło”, gdzie prowadził dział recenzji płytowych i przeprowadzał wywiady z gwiazdami muzyki światowej i polskiej (m.in. Anna Netrebko, Cecilia Bartoli, Diana Krall, Norah Jones, Alicia Keys, Youssou N’Dour, Tomasz Stańko). Jego książka biograficzna Satysfakcja – The Rolling Stones doczekała się sześciu wydań (ostatnie w 2018 roku). Prowadzi autorską audycję muzyczną „Godziny satysfakcji” w Radio 357 od początku powstania tej rozgłośni.
Jako tłumacz teatralny przygotował przekłady wielu popularnych musicali, m.in. Koty, Taniec wampirów, Upiór w operze, Les Misérables, Mamma Mia! (Teatr Muzyczny Roma), Oliver!, Producenci, Sweeney Todd, Tootsie (Teatr Rozrywki w Chorzowie), Gorączka sobotniej nocy, Something Rotten (Teatr Muzyczny w Gdyni), Doktor Żywago, West Side Story (Opera i Filharmonia Podlaska), Pretty Woman, Złap mnie jeśli potrafisz (Teatr Muzyczny w Łodzi), Napisał słowa piosenek do musicali Akademia Pana Kleksa (Teatr Muzyczny Roma), Pora jeziora (Filharmonia Warmińsko-Mazurska) i Kopernik (Opera Krakowska, 2023). Jest także autorem poetyckich przekładów książek Leonarda Cohena (m.in. Płomień), pierwszej polskojęzycznej historii musicalu Ale musicale! 1918-2018 oraz autobiograficznej powieści Plac Leńskiego (2021).