Koncert Orkiestry Barokowej Akademii Muzycznej w Łodzi
- 12
- marca 2024
w ramach Jubileuszu 30-lecia Katedry Organów, Muzyki Kościelnej, Klawesynu i Muzyki Dawnej
12 marca 2024, wtorek, godz. 18.00
Sala Kameralna Akademii Muzycznej w Łodzi, al. 1 Maja 4
wstęp wolny
wykonawcy:
- Orkiestra Barokowa Akademii Muzycznej w Łodzi
- Jakub Kościukiewicz – prowadzenie i kierownictwo artystyczne
skład orkiestry:
- skrzypce barokowe
Aleksandra Kelm, Anna Rybińska, Kamila Kelm, Alex Pastuszyński - wiolonczela barokowa
Jakub Kościukiewicz, Natalia Agatowicz, Karolina Kelm - obój barokowy
Gabriela Pietraszewska-Bryła - flety traverso, flety podłużne
Martyna Dąbrowska, Radosław Orawski, Justyna Wójcikowska - trąbka naturalna
Filip Galos - perkusjonalia
Justyna Wójcikowska - teorba, gitara barokowa
Przemysław Pogocki - klawesyn
Kamil Szymczakowski
program:
- Marc-Antoine Charpentier (1643-1704) – Prelude z Te Deum H. 146
- Georg Friedrich Haendel (1685-1759) – Suita G-dur z Water Music HWV 350
I – Sarabande
II – Rigaudon | III – Rigaudon II
IV – Menuet I V – Menuet II
VI – Gigue I VI – Gigue II - Antonio Vivaldi (1678-1741) – Concerto a cinque g-moll RV 105
I – Allegro
II – Andante
III – Allegro - Johann Sebastian Bach (1685-1750) – Prelude z II Suity na wiolonczelę solo BWV 1008
- Johann Sebastian Bach (1685-1750) – Kunst der Fuge BWV 1080
Contrapunctus I - Domenico Gabrielli (1651-1690) – Ricercar II na wiolonczelę solo
- Johann Sebastian Bach (1685-1750) – Kunst der Fuge BWV 1080
Contrapunctus IV
ORKIESTRA BAROKOWA AKADEMII MUZYCZNEJ IM. GRAŻYNY I KIEJSTUTA BACEWICZÓW W ŁODZI
Została powołana w roku 2012. Jej inicjatorem, założycielem i kierownikiem artystycznym jest grający na wiolonczeli barokowej wykładowca AM dr Jakub Kościukiewicz, kameralista, solista, koncertmistrz Musicae Antiquae Collegium Varsoviense (Warszawska Opera Kameralna), muzyk Wrocławskiej Orkiestry Barokowej (Narodowe Forum Muzyki) oraz założyciel i kierownik artystyczny łódzkiej orkiestry barokowej Altberg Ensemble.
Zespół składa się ze studentów Katedry Organów, Klawesynu i Muzyki Dawnej studiujących w specjalnościach: skrzypce, altówka i wiolonczela barokowa, flet traverso, flet podłużny, obój barokowy, viola da gamba, lutnia i klawesyn. Młodzi muzycy grają na instrumentach z epoki bądź ich kopiach, z użyciem strun jelitowych i smyczków barokowych, w stroju 415 Hz. Orkiestrę wspierają studenci Katedry Instrumentów Smyczkowych oraz Wydziału Wokalno-Aktorskiego, chcący zdobywać nowe doświadczenia w zakresie historycznych praktyk wykonawczych oraz specyfiki pracy zespołu muzyki dawnej. Z orkiestrą współpracują również absolwenci AM w Łodzi, studenci i absolwenci innych uczelni a także profesjonalni muzycy specjalizujący się w grze na instrumentach historycznych, wśród których są również wykładowcy AM w Łodzi (prof. E. Piasecka, J. Tupczyńska, E. Mrowca, J. Młynarczyk, M. Pilch, R. G. Przybyła, M. Nahajowski i J. Cyrulik). Repertuar orkiestry obejmuje instrumentalne oraz wokalno – instrumentalne utwory epoki baroku. Poszerzany jest niekiedy o utwory renesansowe i wczesnoklasycystyczne. Interpretacje wykonywanych dzieł oparte są na historycznej praktyce wykonawczej, co staje się standardem w wykonawstwie muzyki dawnej. W swoim dorobku zespół ma m.in. wykonanie Le Burgeois Gentilhomme J.B. Lully’ego, Les Indes Galantes, Zorastre oraz Nais J. P. Rameau, Stabat Mater G.B. Pergolesiego, kompozycje J. S. Bacha, W. F. Bacha, C. P. E. Bacha, G. P. Telemanna, J. D. Zelenki, J. H. Romana, A. Vivaldiego, monograficzny koncert z muzyką H. Purcella (we współpracy z AM w Krakowie i skrzypaczką T. Piech w 2013 roku), oraz włoską i polską muzykę XVII wieku. Orkiestra regularnie bierze udział wydarzeniach kulturalnych uczelni, akompaniuje też dyplomantom klas instrumentów dawnych. W roku 2015 zespół wystąpił w ramach I Łódzkiego Maratonu Bachowskiego, gdzie m.in. zaprezentował z udziałem solistów oraz organisty K. Urbaniaka kantatę BWV 49 J. S. Bacha. Rok później w ramach konferencji naukowej Orient w Muzyce – Muzyka Orientu orkiestra wykonała Suity z oper J.P. Rameau pod kierunkiem skrzypka S. Plewniaka. Zespół regularnie występuje na AŻ Festiwalu, gdzie w 2015 i 2016 roku (we współpracy z Chórem Kameralnym AM w Łodzi pod kierunkiem R. Drozda) wykonał kompozycje XVII wieczne m.in. M. Zieleńskiego, M. Mielczewskiego, A. Jarzębskiego, T. Meruli, A. Falconierego, P. Cimy, C. Monteverdiego oraz A. i G. Gabrielich. W 2017 roku odbyło się pierwsze w Łodzi wykonanie Water Music G.F. Haendla na instrumentach historycznych, a 3 miesiące później Firework’s Music. W latach 2018 i 2019 we współpracy z Baletem Dworskim Cracovia Danza (R.Agnel) wykonano m.in. Carnaval de Venise A. Campry, Daphnis et Chloe J.B.de Boismortiera oraz fragmenty Le Burgeois Gentilhomme J.B. Lully’ego. Orkiestra jest też częstym gościem Łódzkiego Maratonu Bachowskiego gdzie wykonuje dzieła instrumentalne i wokalno – instrumentalne lipskiego kantora (m.in. koncerty na 1,2,3 i 4 klawesyny, koncerty brandenburskie, kantaty). W trudnej pandemicznej rzeczywistości jaka dotknęła cały świat w roku 2020 niezwykle problematyczne stało się organizowanie dużych projektów orkiestrowych. Mimo tego udało zorganizować koncert Giganci Baroku z utworami A.Vivaldiego, H. Purcella, J.B.Lullego, G.P.Telemanna i G.F.Haendla podczas kolejnego AŻ Festiwalu w wersji online. Koncert dostępny jest na portalu YouTube.
dr JAKUB KOŚCIUKIEWICZ
Wrocławianin, wiolonczelista specjalizujący się w grze na instrumentach historycznych. Pedagog i aktywny animator inicjatyw i wydarzeń związanych z historycznym wykonawstwem muzyki dawnej. Absolwent AM w Krakowie (T. Kamińska) oraz GSMD w Londynie (A. McGillivray). Studiował też na DAAM (Ch. Kyprianides). Lekcje pobierał ponadto u R. Zipperlinga, J. Ward-Clarke, J. ter Linden’a, M. Möllenbecka, B. Cocseta, P. Carrai i B. Málè. Jako kameralista, solista i muzyk orkiestrowy występował i nagrywał z większością polskich zespołów grających na instrumentach historycznych, m.in. z Collegio di Musica Sacra A. Kosendiaka, Dolnośląską Orkiestrą Barokową, Orkiestrą Liryczną, Harmonologią i Kapelą Jasnogórską prowadzonymi przez J. T. Adamusa, Concerto Polacco, Harmonia Sacra, Violin Consort, Starck Compagnay, Polską Orkiestrą XVIII wieku, Capella 1547, Warsaw Harmony, La Tempesta, Cappella dell’Ospedale della Pietà, Il Giardino d’Amore, Goldberg Baroque Ensemble, Capella Regia Polonia, Orkiestrą I Rzeczypospolitej, a także z belgijskim zespołem Les Muffatti oraz włoskim. Sezione Aurea. Współpracował z takimi artystami jak W. Kłosiewicz, L. Stawarz, M. Toporowski, M. Sompoliński, M. Szelest, Z. Pilch, O. Pasiecznik, J. J. Orliński, V. Genaux, M. E. Cenčić, J. Kasprzyk, S.L. Kaakinen, J. Semerádová, T.Ritter, J. Olejniczak, H. Rutkowski, M. Masecki, V. Sofronitzki, K. Junghänel, J.A. Bőtticher, O. Centurioni, A. Spering, K. Mertens, M. Steger, R. Dubrovski, F. Haider, D. Sepec, D. Vermuellen, R. Dieltens, A. Steier, G. Antonini, A. Bernardini, R. Trainini, R. Alessandrini, L. Giardini, E. Gatti, C. Cavina, A. de Carlo, B. de Sa, A. Kossenko, D. Visse, P. van Heyghen, K. Verhelst, J. Rhorer, T. L. de Swarte, S. Sempé, J. Schröder, J. ter Linden, P. Goodwin, B. Bayl, P. Beznosiuk, I. Bolton, L. Cummings, N. Parle, S. Standage, C. Curnyn, a także P. McCreesh i Gabrielli Players, H.Ch. Rademann i Dresdner Kammerchor, Windsbach Knaben Chor, M. Štryncl i Musica Florea oraz P. Herreweghe i Collegium Vocale Gent. Od 2008 r. współpracuje z Wrocławską Orkiestrą Barokową J. Thiela (NFM), Royal Baroque Ensemble L.Stawarz (od 2014) oraz Musicae Antique Collegiae Varsoviense przy Warszawskiej Operze Kameralnej (od 2005), gdzie jest koncertmistrzem. Prowadzi klasy vc barokowej, zespołów muzyki dawnej oraz orkiestrę barokową na AM im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi oraz w ZPSM im F. Chopina w Warszawie. Od 2017 roku posiada tytuł doktora sztuki. Inicjator Międzyuczelnianej Orkiestry Barokowej oraz założyciel i kierownik artystyczny orkiestry barokowej Altberg Ensemble skupiającej absolwentów AM w Łodzi. Zespół ten uhonorowany został wieloma nagrodami: Armatka Kultury (2017), Muzyczny Orzeł –dyplom złoty (2022) w kategorii Wydarzenie Muzyczne Roku, nominacja do nagrody Fryderyk 2022 w kategorii Muzyka Dawna za płytę Telemann - Suites&Concerto (wydawnictwo DUX) oraz Muzyczny Orzeł – dyplom złoty (2023) w kategorii Płyta Fonograficzna. W roku 2023 nakładem wydawnictwa Ars Sonora ukazała się jego solowa płyta z sonatami wiolonczelowymi A. Vivaldiego nagranymi wspólnie z brytyjskimi muzykami N. Parlem i S. Chapmanem. Jakub gra m.in. na kopii wiolonczeli M. Goffrillo z 1693 roku zbudowanej przez B. Muthesiusa, na anonimowym instrumencie meklemburskim (1780) oraz na instrumencie G. S. Liebicha (1790).