Witold Friemann – zapomniany romantyk
- 8
- października 2024
8 października 2024, wtorek, godz. 17.00
Państwowa Szkoła Muzyczna I stopnia im. Fryderyka Chopina w Skierniewicach, ul. Prymasowska 6
wstęp wolny
program
- Witold Friemann
Koncert nr 2 na altówkę solo z towarzyszeniem orkiestry smyczkowej, kotłów i talerzy op. 303
I Allegro molto energico
II Andante molto appassionato
III Allegro vivo
Aleksandra Demowska-Madejska – altówka
Orkiestra Smyczkowa Akademii Muzycznej w Łodzi
Lilianna Krych – dyrygentka - Henryk Mikołaj Górecki
Trzy utwory w dawnym stylu
Orkiestra Smyczkowa Akademii Muzycznej w Łodzi
Lilianna Krych – dyrygentka
Zadanie współfinansowane z budżetu Samorządu Województwa Łódzkiego
partner:
LILIANNA KRYCH
fot. Zuza Balcerzak
Dyrygentka, doktorantka Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi. Członkini grupy kreatywnej zespołu muzyki współczesnej Hashtag Ensemble, w ramach której współprowadzi pierwszą scenę dla muzyki współczesnej polskiej Hashtag Lab, założycielka zespołu wokalnego Match Match Ensemble, nominowana do Paszportu Polityki 2022. W sezonie 2023/2024 uczestniczka programu Britten-Pears Young Artist.
Głównym spektrum jej działalności artystycznej jest opera oraz muzyka współczesna. Fascynuje ją przenikanie się dziedzin sztuki: opery, teatru, muzyki, sztuk wizualnych, a także praca w obszarze głosu, ciała i ruchu. Muzykę i teatr traktuje jako narzędzie do analizy i komentowania rzeczywistości.
Ukończyła dyrygenturę symfoniczno-operową na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie prof. Marka Pijarowskiego (2011). Umiejętności dyrygenckie doskonaliła także u Kanako Abe, Collina Mettersa, Jonatthana Bretta, Jerzego Salwarowskiego i Carlo Montanaro podczas kursów mistrzowskich.
W latach 2013-2018 współpracowała z Teatrem Wielkim – Operą Narodową jako dyrygentka asystentka m.in. Gabriela Chmury, Stefana Soltesza, Judith Yan, Carlo Montanaro, Łukasza Borowicza, Marcina Nałęcza-Niesiołowskiego, Andrieya Yurkevicha. Jako dyrygentka współpracowała z Filharmoniami: Szczecińską, Gorzowską, Dolnośląską, Świętokrzyską, Zielonogórską, Cappellą Regią Poloną, Sinfoniettą Cracovią i Sinfoniettą Polskiej Opery Królewskiej. Nagrywała muzykę, która zabrzmiała w Polskim Pawilonie na Expo w Dubaju 2021-2022.
Operę jako gatunek rozumie szeroko – dyryguje zarówno klasycznymi pozycjami („Cyrulik Sewilski” G. Rossiniego, „Don Giovanni” i „Bastien und Bastienne” W. A. Mozarta), klasyką XX wieku („The Rape of Lucretia” czy „The Turn of the Screw” B. Brittena, „Luci mie traditrici”, „Superflumina”, „Aspern” S. Sciarrino), jak i utworami, które na nowo definiują pojęcie opery (np. „Fake Opera” W. Błażejczyka, „Solaris” K. Nepelskiego, „D’ARC” Krystiana Lady). Ma też doświadczenie w niezależnym, pozainstytucjonalnym realizowaniu dzieł scenicznych i wielogatunkowych. Przez kilka lat prowadziła operowe chóry i zespoły wokalne – była kierowniczką tych ansambli w Warszawskiej Operze Kameralnej i Polskiej Operze Królewskiej.
W obszarze muzyki współczesnej zadebiutowała na Festiwalu „Warszawska Jesień”, prowadząc pierwsze w Polsce sceniczne wykonanie opery Salvatore Sciarrino „Luci mie traditrici“ (2016). Spektakl został pokazany podczas New Opera Days Ostrava 2018. Od tej pory regularnie pojawia się na tym i innych festiwalach muzyki współczesnej w Polsce i za granicą. Współpracuje z zespołami specjalizującymi się w wykonawstwie muzyki nowej, takimi jak: Ostravska Banda, Ensemble Via Nova, Hard Rain Ensemble, Spółdzielnia Muzyczna Contemporary Ensemble i Hashtag Ensemble, którego stałą członkinią jest od 2017 r.
Współpracuje przy realizacji spektakli teatralnych z wiodącą rolą muzyki – z Teatrem Pieśń z Kozła (Wrocław, Chiny, Rumunia), w Teatrze Polskim w Poznaniu („Trojanki” 2016), z międzynarodową grupą Julianny Bloodgood (Little Thunder. Santa Catherina from Siena 2021-2022).
Zajmuje się również edukacją muzyczną na wszystkich szczeblach zaawansowania.
ALEKSANDRA DEMOWSKA-MADEJSKA
fot. Anita Wąsik-Płocińska
Jest doktorem sztuk muzycznych. Ukończyła studia doktoranckie w klasie altówki prof. J. Kukuły-Kopczyńskiej w Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi. Studia magisterskie i staż artystyczny ukończyła w Akademii Muzycznej im. F. Chopina w klasie prof. M. Marczyka oraz prof. P. Reicherta. Studiowała również w Royal Flemish Conservatoire w Antwerpii w klasie profesora L. De Neve.
Od 2022 roku jest pracownikiem Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi, a od 2023 roku współkieruje Społeczną Instytucją Kultury – Przestrzeń Muzyki Współczesnej Hashtag Lab w Warszawie.
Otrzymała stypendia MKiDN (2019 i 2020) oraz ZAIKS (2022).
Jest laureatką pierwszej nagrody I Ogólnopolskiego Konkursu Muzyki Polskiej im. Z. Friemanna w Bydgoszczy, ISCART Internation Music Competition w Lugano (kameralistyka, II miejsce), Grand Prize Vrituoso w Salzburgu (I miejsce, muzyka kameralna), festiwalu Kammermusikfestival Allegro Vivo w Horn, finalistką 10. Concorso Internazionale di Musica da Camera Gaetano Zinetti w Weronie.
Jako solistka występowała na takich festiwalach, jak: 14th Svatováclavský Hudební Festival, 5. Prague Clarinet Days, 10. Dni H. Góreckiego w Katowicach, 43. „Wieczory u Telemanna”, 37. Warszawskie Spotkania Muzyczne czy 5, Festiwal Clarimania we Wrocławiu.
Swoje koncerty podwójne dedykowali jej: Paweł Łukaszewski, Wojciech Błażejczyk, Weronika Ratusińska-Zamuszko, Artur Kroschel, Dawid Pajdzik.
Prawykonała ponad 50 dzieł solowych i kameralnych, a jej główną specjalizacją jest muzyka najnowsza. Występowała jako muzyk kameralista w ramach kilkudziesięciu Festiwali w Polsce, taikch jak: Warszawska Jesień, Sacrum Profanum, Poznańska Wiosna, Kody; za granicą: Meridian, Aspekt, Klangwerkstatt oraz w ramach koncertów muzyki elektroakustycznej na uczelniach w Berkeley i Stanford w USA.
Jest też jedną z pierwszych propagatorek muzyki altówkowej, polsko-żydowskich kompozytorów. Dokonała polskich premier dzieł E. Tyrmand, J. Fitelberga, I. Friedmana czy K. Rathausa.
Grała jako solistka z Orkiestrą Polskiego Radia w Warszawie, Orkiestrą Filharmonii w Gorzowie, Radomską Orkiestrą Kameralną, Sinfonią Iuventus, Śląską Orkiestrą Kameralną czy Orkiestrą InterCamerata. Wchodziła w skład takich orkiestr, jak: European Union Youth Orchestra (2005) oraz Orkiestra Sinfonia Iuventus (2008-2013). Jest członkinią zespołu muzyki nowej Hashtag Ensemble od początku jego istnienia (2013).
W latach 2001-2016 brała udział w kursach mistrzowskich u tak znakomitych profesorów, jak: H. Beyerle, I. Wincor, S. Kamasa, E. Rose, J. Kosmala, P. Reichert, W. Kloss, G. Hamann, D. Rossi, M. Moretti, F. Heau oraz Fine Arts String Quartet i Scharoun.
Płyty z jej udziałem jako solistki i kameralistki (12 tytułów) ukazały się nakładem takich wydawnictw, jak: DUX, Requiem Records/Opus Series, Chopin University Press, PGM Audio (Canada). W 2023 płyta z jej kameralnym udziałem otrzymała nagrodę Fryderyk w kategorii muzyka współczesna. Od 2019 roku artystka poszerzyła swoją działalność o produkcję płytową. Wyprodukowała lub współprodukowała płyty: L. Długoszewski „Openings of the (eye)”, A. Porębski „First Command” oraz WarszeMuzik z muzyką M. Wajnberga.
W 2020 otrzymała Odznakę „Zasłużony dla Kultury Polskiej”, a w 2022 roku złotą odznakę Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków.
Prowadziła wykłady w Królewskiej Akademii Sztuki w Phnom Penh (2016) oraz wykłady w ramach kursów mistrzowskich dla kompozytorów w Radziejowicach (2019). Od 2023 opiekuje się programem Hashtag Akademia PRO przy zespole Hashtag Ensemble.
Od 2015 roku jest Sekretarzem Zarządu Głównego Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków a od 2023 członkinią Gildii Muzyki Nowej.