Spotkanie z wybitnym Absolwentem
- 26
- lutego 2025
JOANNA MOSKOWICZ
26 lutego 2025, środa, godz. 18.00
Sala 12, Pałac Akademii Muzycznej w Łodzi, ul. Gdańska 32
wstęp wolny
- minirecital w wykonaniu Joanny Moskowicz (sopran) i Pawła Cłapińskiego (fortepian)
- rozmowa z artystką
program:
- Wolfgang Amadeus Mozart – aria Konstancji Ach, ich liebte, war so glücklich z I aktu opery Uprowadzenie z Seraju KV 384
- Wolfgang Amadeus Mozart – recytatyw i aria Konstancji Welcher Wechsel herrscht in meiner Seele – Traurigkeit ward mir zum Lose z II aktu opery Uprowadzenie z Seraju KV 384
- Giacomo Puccini – walc Musetty Quando m’en vo’ soletta per la via z II aktu Cyganerii
- Gaetano Donizetti – aria Łucji Regnava nel silenzio z I aktu Łucji z Lammermoor
Joanna Moskowicz – sopran
Paweł Cłapiński – fortepian
JOANNA MOSKOWICZ

Absolwentka Akademii Muzycznej w Łodzi w klasie prof. Delfiny Ambroziak (dyplom z wyróżnieniem) oraz studiów podyplomowych w Akademii Muzycznej we Wrocławiu w klasie prof. Ewy Czermak. Ukończyła kursy mistrzowskie u prof. Barbary Schlick, prof. Ingrid Kremling i prof. Ewy Czermak w ramach festiwalu Wratislawia Cantans, u prof. Ryszarda Karczykowskiego, prof. Teresy Żylis-Gara oraz u prof. Heleny Łazarskiej w ramach International Summer Academy Mozarteum w Salzburgu. Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2006) oraz Richard-Wagner Stipendienstiftung w Bayreuth (2012).
Laureatka wielu konkursów, m.in. Konkursu Pieśni Polskiej w Warszawie (2007), konkursu „La Boheme” w Weronie (2009), a także 8. Konkursu Moniuszkowskiego, podczas którego otrzymała nagrodę specjalną dla najlepszego sopranu koloraturowego oraz nagrodę dla najlepszej polskiej śpiewaczki (2013). W 2016 roku została uhonorowana Nagrodą im. Jana Kiepury dla Najlepszej Śpiewaczki. W 2007 roku, będąc na czwartym roku studiów, debiutowała na scenie Teatru Wielkiego w Łodzi partią Rozyny w premierowym przedstawieniu Cyrulika sewilskiego Rossiniego – za rolę tę otrzymała Złotą Maskę w kategorii „najlepszy debiut sezonu”.
W latach 2008-2017 była solistką Opery Wrocławskiej, gdzie debiutowała w 2008 roku partią Królowej Nocy w Czarodziejskim flecie Mozarta. Na wrocławskiej scenie występowała także jako m.in.: Olimpia w Opowieściach Hoffmanna Offenbacha, Adina w Napoju miłosnym oraz Łucja w Łucji z Lammermooru Donizettiego, Sophie w Kawalerze srebrnej róży Straussa, Musetta w Cyganerii Pucciniego oraz Leila w Poławiaczach pereł Bizeta. Występowała na takich festiwalach operowych, jak: Sommerfestspiele w Xanten, Schlossfestspiele w Regensburgu, Saaremaa Opera Festival w Estonii, Bergen Nasjonale Opera w Norwegii. W sezonie artystycznym 2017/2018 współpracowała z Pfalztheater Kaiserslautern, wykonując role: Leili w Poławiaczach pereł, tytułową w Łucji z Lammermooru oraz Anne Truelove w The Rake’s Progress Strawińskiego.
W Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie występowała, kreując partię Królowej Nocy w Czarodziejskim flecie Mozarta w produkcji z Komische Oper w Berlinie (reż. Suzanne Andrade i Barrie Kosky) oraz partię sopranu w premierze Carminy Burany Orffa. Rolę Królowej Nocy w spektaklach Czarodziejskiego fletu oraz Konstancji z Uprowadzenia z seraju Mozarta kreuje także w Warszawskiej Operze Kameralnej, a Kundegundy z Kandyda Bernsteina oraz Rosy z Don Bucefalo Cagnoniego w Operze Bałtyckiej w Gdańsku.
Współpracowała z takimi dyrygentami, jak: Tadeusz Kozłowski, Ewa Michnik, Andriy Yurkevych, Friedrich Heider, Jose Florencio, Ruben Silva, Łukasz Borowicz, Jari Hamalainen, Anne Randine Overby, Bassem Akiki, Matteo Pagliari, Samuel Hogarth, Uwe Sandner, Jakub Klecker, Francesco Bottigliero, Andrzej Straszyński i Jacek Kasprzyk. Brała udział w produkcjach takich reżyserów, jak: Kerstin Maria Pohler, Susanne Andrade, Barrie Kosky, Mariusz Treliński, Michał Znaniecki, Irina Brook, Rocc, Georg Rootering, Urs Häberli, Waldemar Zawodziński, Michał Zadara i Anette Leistenschneider.