12. AŻ Festiwal
- 4
- grudnia 2024
Przestrzenie
4 grudnia 2024, środa, godz. 18.00
Sala Koncertowa Akademii Muzycznej, ul. Żubardzka 2a
bilety: 50 zł i 30 zł
w systemie KICKET
wykonawcy:
- Orkiestra Muzyki Nowej
- SoundCheck – New Music Ensemble Akademii Muzycznej w Łodzi
- dyrygenci – Szymon Bywalec, Maciej Koczur
program:
- Simon Steen-Andersen – Black Box Music
- Zbigniew Rudziński (1935-2019) – studium in C
- Georg Friedrich Haas – Rondeau
oraz - improwizacja kolektywna „Kalki” z udziałem prof. Mariana Oslislo
- prowadzenie koncertu – Mateusz Piróg
W koncercie siły połączą: Orkiestra Muzyki Nowej, założona w 1996 roku przez Aleksandra Lasonia, będąca najstarszym polskim zespołem specjalizującym się w wykonawstwie muzyki współczesnej i SoundCheck – New Music Ensemble Akademii Muzycznej w Łodzi – zespół działający od dwóch lat w uczelni, ale mający na swym koncie kilka niezwykle udanych koncertowych projektów, m.in. udział w 34. Festiwalu Muzyki Współczesnej „Musica Polonica Nova” w Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”,
realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca
ORKIESTRA MUZYKI NOWEJ
Została założona w 1996 roku przez Aleksandra Lasonia i jest najstarszym polskim zespołem specjalizującym się w wykonawstwie muzyki współczesnej, który nieprzerwanie prowadzi działalność artystyczną. Orkiestra, pracując najpierw pod batutą założyciela zespołu, a od 2006 roku pod kierownictwem Szymona Bywalca, stopniowo przekształcała się ze studenckiej grupy entuzjastów muzyki nowej w profesjonalny zespół potrafiący zrealizować najtrudniejsze partytury muzyki współczesnej. Misją zespołu jest eksplorowanie obszaru muzyki współczesnej w poszukiwaniu dzieł znaczących, ważnych dla kultury muzycznej, które warto zaprezentować publiczności.
Orkiestra ciągle poszerza swoje umiejętności, pracując pod kierunkiem wybitnych kompozytorów polskich i zagranicznych (Helmut Lachenmann, Mark Andre, Simon Steen-Andersen, Louis Andriessen, Kaija Saariaho, Per Nørgård, Bent Sørensen) i zapraszając do współpracy znakomitych solistów (Jakob Kullberg, Ashot Sarkissjan, Marco Blaauw, Michele Marelli) oraz dyrygentów specjalizujących się w wykonawstwie nowej muzyki (Daniel Kawka, François-Xavier Roth, Jean Deroyer, Christopher Austin, Steven Loy, Ivan Buffa, Wojciech Michniewski).
Zespół ma w swoim dorobku blisko 250 światowych prawykonań. W każdym sezonie zamawia kilka nowych utworów oraz organizuje ich prawykonania i powtórzenia w innych ośrodkach. Regularnie gości na najważniejszych polskich i zagranicznych festiwalach.
Dorobek nagraniowy orkiestry obejmuje kilkadziesiąt pozycji; wiele z nich otrzymało wysokie oceny w czołowych pismach muzycznych we Włoszech, Francji, Danii, Wielkiej Brytanii i USA oraz wyróżnienia na Międzynarodowych Trybunach Kompozytorów w Paryżu i Amsterdamie, a także nagrody międzynarodowego środowiska muzycznego.
W 2018 roku pięć nagrań Orkiestry Muzyki Nowej ukazało się w największym polskim przedsięwzięciu fonograficznym: 100/100 – Muzyczne dekady wolności. Formacja jest inspiratorem i organizatorem wielu różnorodnych wydarzeń artystycznych: festiwali, cykli koncertowych i edukacyjnych oraz przedsięwzięć interdyscyplinarnych. Orkiestra uczestniczy też w międzynarodowych projektach artystycznych i edukacyjnych, współpracując z muzykami czołowych europejskich zespołów muzyki nowej, inżynierami dźwięku z IRCAM, Experimentalstudio des SWR i Tempo Reale, i czołowymi instytucjami promującymi muzykę współczesną. Jako ambasador polskiej kultury, realizuje z partnerami zagranicznymi projekty prezentujące dorobek polskiej szkoły kompozytorskiej w najważniejszych zagranicznych ośrodkach muzycznych. W ramach tej aktywności wykonywała polskie dzieła w Europejskich Stolicach Kultury: Tallinie, Wrocławiu, Mons oraz organizowała przedsięwzięcia muzyczne promujące muzykę polską w Aarhus, Wiedniu, Pradze, Oslo, Kopenhadze, Pekinie, Paryżu, Freiburgu i Bratysławie. Od 2014 roku w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach orkiestra realizuje, cieszący się dużym zainteresowaniem publiczności, swój cykl koncertowy z muzyką współczesną.
SZYMON BYWALEC
Ukończył z wyróżnieniem dyrygenturę symfoniczno-operową w klasie prof. Jana Wincentego Hawela w Akademii Muzycznej w Katowicach. Jest także absolwentem Akademii Muzycznej w Krakowie, gdzie studiował obój u prof. Jerzego Kotyczki. Jako stypendysta Accademia Musicale Chigiana w Sienie doskonalił swój warsztat dyrygencki w klasie mistrzowskiej Gianluigiego Gelmettiego (2001) i Lothara Zagroska (2002). Brał także udział w kursach mistrzowskich dla dyrygentów prowadzonych m.in. przez Gabriela Chmurę, Kurta Mazura, Zoltána Peskó i Pierre’a Bouleza. W latach 2006-2013 był dyrektorem artystycznym Akademickiej Orkiestry Symfonicznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach.
Jest laureatem I nagrody II Ogólnopolskiego Przeglądu Młodych Dyrygentów w Białymstoku (1998), a także dwóch nagród pozaregulaminowych na VI Międzynarodowym Konkursie Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga w Katowicach (1999). Był stypendystą Ministra Kultury i Sztuki, otrzymał też kilkakrotnie nagrodę Prezydenta Miasta Katowic, a w 2014 roku Nagrodę Honorową Związku Kompozytorów Polskich za zasługi w dziele promocji polskiej muzyki współczesnej.
Od 2006 roku jest dyrektorem artystycznym i dyrygentem Orkiestry Muzyki Nowej, którą prowadził podczas różnych festiwali muzyki współczesnej. Regularnie współpracuje z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach. Ma na swym koncie ponad 100 światowych i polskich prawykonań.
Z Orkiestrą Muzyki Nowej dokonał wielu nagrań dla Polskiego Radia i zarejestrował materiał dźwiękowy na pierwszą płytę CD, nominowaną do nagrody Akademii Fonograficznej Fryderyk 2003. Za płytę monograficzną z muzyką Weroniki Ratusińskiej otrzymał wraz z Orkiestrą Muzyki Nowej i wytwórnią DUX, wyróżnienie Pizzicato – Supersonic Award. Nagranie Trzech pieśni do słów Trakla Pawła Szymańskiego uzyskało w czerwcu 2007 roku rekomendację na Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów UNESCO w Paryżu, zaś wykonane z Sinfonią Varsovią Gemisatos Magdaleny Długosz oraz things lost things invisible Ewy Trębacz otrzymały rekomendację w czerwcu 2009. Wydana w 2012 roku wraz z wiolonczelistą Jakobem Kullbergiem płyta z koncertami wiolonczelowymi kompozytorów skandynawskich otrzymała Nagrodę Duńskiego Radia za rok 2012. W 2016 roku ukazała się nagrana dla firmy Decca płyta z włoskim klarnecistą Michelem Marellim i Orkiestrą Muzyki Nowej.
W latach 2013-2016 Szymon Bywalec był dyrektorem artystycznym festiwalu Musica Polonica Nova. Dyrygował wieloma orkiestrami filharmonicznymi, radiowymi i kameralnymi w Polsce i za granicą.
SOUNDCHECK – NEW MUSIC ENSEMBLE AKADEMII MUZYCZNEJ W ŁODZI
Zespół powstał w 2022 roku, jako efekt połączenia pasji muzycznej oraz artystycznych aspiracji. Jego założycielem i dyrygentem jest Maciej Koczur. W skład zespołu wchodzą studenci Akademii Muzycznej w Łodzi, którzy pragną eksplorować granice współczesnej muzyki i tworzyć niezapomniane doznania dźwiękowe. Od momentu powstania zespół prezentuje publiczności nowatorskie i unikalne kompozycje, w tym prawykonania utworów Olgi Pasek i Wojciecha Glądysa oraz interpretacje dzieł Marty Śniady, Marcina Stańczyka, Andrzeja Kwiecińskiego czy Johna Cage’a. Koncerty zespołu to nie tylko muzyczne przeżycie, ale także artystyczna podróż w świat nieznanych dźwięków, emocji i wyobraźni. Zespół nie boi się wyzwań i stale dąży do poszerzania horyzontów muzycznych. Jego członkowie nie tylko doskonalą swoje umiejętności, ale również inspirują innych do odkrywania piękna i potęgi muzyki współczesnej. Ubiegły rok przyniósł zespołowi kilka niezwykle udanych koncertowych projektów, m.in. udział w 34. Festiwalu Muzyki Współczesnej „Musica Polonica Nova” w Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu.
MACIEJ KOCZUR
Zwycięzca VI Ogólnopolskiego Konkursu Młodych Dyrygentów im. Witolda Lutosławskiego, najmłodszy uczestnik IX Międzynarodowego Konkursu Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga w Katowicach. W 2014 roku został laureatem „Małego Złotego Berła” Fundacji Kultury Polskiej – nagrodę otrzymał z rąk maestro Jerzego Maksymiuka. Dyrygował Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia, Polską Orkiestrą Radiową, a także zespołami filharmoników krakowskich, śląskich, opolskich i szczecińskich. W sezonie artystycznym 2013/2014 był dyrygentem-rezydentem w Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina. Z ramienia Akademii Muzycznej w Krakowie uczestniczył w projekcie Ovid’s Metamorphoses Erasmus Intensive Programme na Akademii Ferenca Liszta w Budapeszcie. Dyrygował prawykonaniami utworów na międzynarodowych festiwalach muzyki współczesnej, takich jak: Warszawska Jesień, Musica Polonica Nova, Sacrum Profanum, Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów Krakowskich. Jest współzałożycielem i kierownikiem artystycznym zespołu wokalnego „Oktofonia”. Wspólnie z kompozytorem Piotrem Peszatem oraz artystą plastykiem Grzegorzem Martem stworzył grupę „Re-Performance Ensemble”. Stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W 2017 roku otrzymał Stypendium Twórcze Miasta Krakowa. Absolwent dyrygentury w klasie dra hab. Pawła Przytockiego, którą ukończył z wyróżnieniem. Doktorant w Katedrze Dyrygentury Akademii Muzycznej w Krakowie.