PANEL DYSKUSYJNY II
- 22
- marca 2025
w ramach Konferencji naukowo-artystycznej „Dialogi barokowe”
22 marca 2025, sobota, godz. 16.30-18.30
Sala Kameralna Akademii Muzycznej w Łodzi, al. 1 Maja 4
wstęp wolny
paneliści:
- prof. dr hab. Tomasz Strahl (wiolonczela współczesna, UMFC Warszawa)
- prof. dr hab. Łukasz Błaszczyk (skrzypce współczesne, AM Łódź)
- Witold Paprocki (publicysta muzyczny, „Ruch Muzyczny”)
prowadzenie dyskusji – Aleksandra Bęben
TOMASZ STRAHL

Jeden z najwybitniejszych polskich wiolonczelistów. Akademię Muzyczną im. Fryderyka Chopina w Warszawie ukończył w roku 1989 w klasie prof. Kazimierza Michalika. Jako stypendysta Rządu Austriackiego odbył roczne studium podyplomowe w Hochschule für Musik und darstellende Kunst w Wiedniu u Tobiasa Kühne. Jest laureatem wielu konkursów ogólnopolskich i międzynarodowych, m.in. I nagrody na V Międzynarodowym Konkursie Muzycznym im. Nicanora Zabalety w San Sebastian w Hiszpanii (1991). Otrzymał również nagrodę-stypendium Polsko-Japońskiej Fundacji JESC w roku 1994. Wśród mistrzów batuty, z którymi artysta miał okazję współpracować, są m.in.: Andrzej Boreyko, Jan Krenz, Henryk Czyż, Philippe Entremont, Jerzy Maksymiuk, Antoni Wit, Wojciech Michniewski, Tomasz Bugaj, Marcin Nałęcz-Niesiołowski, Krzysztof Penderecki, Jerzy Salwarowski. Od wielu lat prowadzi ożywioną działalność koncertową, występując z takimi orkiestrami, jak: Sinfonietta Cracovia, Sinfonia Varsovia, NOSPR, Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Narodowej, Orkiestra Aukso, Filharmonia Sofijska, Orquestra Sinfônica Municipal São Paulo (Brazylia) i innymi. Tomasz Strahl występował m.in. w Schauspielhaus (Berlin), Brucknersaal (Linz), St. John’s Smith Square (Londyn), Art Center (Tel Awiw), Toppan Hall (Tokio), Auditori (Barcelona), Sali im. Glinki w Sankt Peterburgu, w Teatrze Wielkim w Warszawie oraz w Filharmonii Narodowej. Odbył liczne tournée po Japonii, Kanadzie, Hiszpanii. Ważnym wydarzeniem dla artysty było wykonanie Koncertu wiolonczelowego Witolda Lutosławskiego, w obecności kompozytora, pod dyrekcją Mirosława Jacka Błaszczyka (1993). W 2005 roku Tomasz Strahl zaprezentował polskie prawykonanie II Koncertu wiolonczelowego Piotra Mossa na festiwalu Prawykonania (2005) z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia, z którą w 2006 roku zarejestrował odnaleziony Koncert Zygmunta Stojowskiego. Dokonał wielu nagrań archiwalnych dla Polskiego Radia i Telewizji Polskiej, a także dla CBC Radio w Kanadzie. Dyskografia artysty obejmuje nagrania dla Pony Canyon, CD Accord, Pavane Records, Gema Stereo, Polmusic, Acte Préalable oraz Sony Classics. Był trzykrotnie nominowany do nagrody „Fryderyk”, a w 2003 roku został jej laureatem.
Jest Profesorem Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Prowadzi także kursy mistrzowskie w Polsce, Holandii, Finlandii, Niemczech, Japonii i Ameryce Południowej. Zasiada w jury wielu krajowych i międzynarodowych konkursów wiolonczelowych. Od roku 2012 bierze udział w promocji Wydania Narodowego Dzieł Fryderyka Chopina pod redakcją prof. Jana Ekiera, koncertując z utworami na fortepian i wiolonczelę w największych ośrodkach europejskich. Efektem współpracy artysty z Wydaniem Narodowym jest również nagranie płyty z utworami kameralnymi Fryderyka Chopina (DUX), która otrzymała nagrody fonograficzne takich czasopism muzycznych jak „Scherzo” i „Pizzicato” oraz nominację do nagrody „Fryderyk”. W roku 2017 otrzymał Nagrodę I stopnia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za wybitne osiągnięcia artystyczne. Rok 2019 przyniósł mu nagrodę „Fryderyka” w kategorii Album Roku Muzyka Symfoniczna i Koncertująca. W 2020 roku otrzymał kolejną nagrodę „Fryderyka” w kategorii Album Roku Muzyka Kameralna. Rok później odsłonił swoje festiwalowe słońce w Alei Gwiazd w Busku-Zdroju. W sezonie koncertowym 2022/2023 wystąpił kilkakrotnie pod batutą Antoniego Wita. Artysta gra na instrumencie Leopold Widhalm, Norymberga 1778.
ŁUKASZ BŁASZCZYK

Laureat i zdobywca wielu nagród pozaregulaminowych na XI Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu w 1996 roku. Wybitny polski skrzypek, solista, kameralista i pedagog. Kształcił się m.in. u Iwony Wojciechowskiej, Zakhara Brona, Aleksandra Kramarova, Mariny Jaszwili. Ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Łodzi i Konserwatorium Muzyczne w Enschede w Holandii. Jest zdobywcą licznych nagród na ogólnopolskich i międzynarodowych konkursach skrzypcowych i kameralnych. Najważniejszym momentem w karierze Łukasza Błaszczyka były nagrody na Konkursie Europejskiej Unii Radiowej w Lubljanie i na XI Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu. Dzięki tym sukcesom koncertował jako solista i kameralista na całym świecie, kładąc szczególny nacisk na popularyzowanie muzyki polskiej. Za tak bogatą działalność artystyczną został uhonorowany Nagrodą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Nagrodą Polskiej Akademii Nauk, Srebrnym Krzyżem Zasługi, Nagrodą Prezydenta Miasta Łodzi. W roku 1999 uczestniczył w wielkim światowym tournee Krystiana Zimermana jako jeden z koncertmistrzów „Polish Festival Orchestra”, występując w najsłynniejszych salach koncertowych w Europie i USA. W latach 2005-2014 był koncertmistrzem Orkiestry Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie.
Łukasz Błaszczyk jest założycielem oraz szefem artystycznym Orkiestry Kameralnej „PRIMUZ”, z którą koncertuje na licznych festiwalach i koncertach w Polsce i zagranicą. Jako dyrygent współpracował już z wieloma znakomitymi solistami tj.: Adam Makowicz, Kevin Kenner, Olga Pasiecznik, Krzesimir Dębski, Rafał Kwiatkowski, Zbigniew Raubo, Krzysztof Cugowski, Jacek Królik z powodzeniem łącząc swoją aktywność zarówno na polu muzyki poważnej jak i rozrywkowej. W 2016 roku jego płyta z II Koncertem skrzypcowym Krzesimira Dębskiego, wydana przez Polskie Radio, została nominowana do nagrody „Fryderyk”. Prowadzi bardzo intensywną działalność jako juror międzynarodowych i ogólnopolskich konkursów muzycznych, a także jako pedagog na licznych kursach i warsztatach. Studenci i absolwenci Łukasza Błaszczyka wielokrotnie zdobywali główne nagrody na międzynarodowych i krajowych konkursach skrzypcowych i kameralnych. W latach 2018-2021 był członkiem Rady do spraw Szkolnictwa Artystycznego w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W latach 2014 – 2020 kierował pracą Katedry Instrumentów Smyczkowych a od września 2024 roku pełni funkcję prorektora do spraw artystycznych i promocji w Akademii Muzycznej im Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi.
WITOLD PAPROCKI

Absolwent Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej I i II st. (dawne Państwowe Liceum Muzyczne) im. H. Wieniawskiego w Łodzi w klasie klarnetu (1983 r.) oraz Akademii Muzycznej w Łodzi (wychowanie muzyczne, 1987) i Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego (dawna Akademia Teologii Katolickiej) w Warszawie (muzykologia, 1992). Od 1990 roku jest nauczycielem teorii muzyki – najpierw w ZSM im. St. Moniuszki w Łodzi, Archidiecezjalnej Szkole Organistowskiej w Łodzi (obecnie Studium Muzyki Kościelnej Archidiecezji Łódzkiej), a od roku 1991 do dziś w OSM II st. im. H. Wieniawskiego.
W latach 1992-2000 prowadził cykle autorskich audycji, współpracując z Redakcją Muzyki Dawnej Programu II Polskiego Radia („Paleta dźwiękowa mistrzów baroku”), Redakcją Muzyki Klasycznej Radia Łódź („Les Nations – style narodowe w muzyce baroku”) oraz Archidiecezjalnym Radiem „Emaus” w Łodzi („Opus Sacrum – wielkie dzieła muzyki religijnej”). Publikował artykuły i recenzje muzyczne w takich pismach jak: Ruch Muzyczny, Studio, Klasyka, Operomania, Twoja Muza, Czas Kultury, Kultura i Biznes, Wychowanie Muzyczne w Szkole (członek zespołu redakcyjnego odpowiedzialny za rubrykę płytową). W latach 1997-200 prowadził cykle wykładów monograficznych o muzyce dla studentów Wydziału polonistyki Uniwersytetu Łódzkiego. Od roku 2001 przez dziesięć lat sprawował funkcję wicedyrektora do spraw muzycznych w OSM II st. im. H. Wieniawskiego w Łodzi. W latach 2012-2016 pracował w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego, m.in. jako wicedyrektor Centrum Edukacji Artystycznej w Warszawie.
Obecnie zajmuje się krytyką muzyczną – jego recenzje i relacje ukazują się na łamach Ruchu Muzycznego. Jest prelegentem oraz autorem tekstów programowych w przedsięwzięciach firmowanych przez Filharmonię Łódzką, Filharmonię Częstochowską, Filharmonię Kaliską, Filharmonię Warmiński-Mazurską w Olsztynie, Międzynarodową Fundację im. A. Rubinsteina i Fundację Carpe Diem. Jest współorganizatorem i kierownikiem artystycznym cyklu koncertowego „Salon Muzyczny w Pałacu Herbsta” (Odział Muzeum Sztuki w Łodzi). W 2006 roku otrzymał odznakę honorową Zasłużony dla Kultury Polskiej.
ALEKSANDRA BĘBEN

Teoretyk muzyki. Od 1998 r. jest związana z Akademią Muzyczną w Łodzi jako wykładowca. W latach 2008-2019 pracowała w Biurze Promocji (od roku 2017 jako kierownik). Od 2012 r. jest rzecznikiem prasowym Uczelni. Od października 2019 r. pełni funkcję kierownika Instytutu Mediów i Produkcji Muzycznej. Ukończyła studia w zakresie teorii muzyki w Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi (dyplom z wyróżnieniem, 1997). Za pracę magisterską o „Grupie 49”, napisaną pod kierunkiem prof. dr hab. Marty Szoki, otrzymała wyróżnienie w XI Ogólnopolskim Konkursie Prac Magisterskich Absolwentów Akademii Muzycznych w Polsce (1998). Aktywnie działa jako prelegent muzyczny, prowadząc koncerty w Akademii Muzycznej w Łodzi i w ramach cyklu „Niedziela z muzyką u św. Mateusza” w Kościele ewangelicko-augsburskim św. Mateusza w Łodzi, wcześniej również podczas Festiwalu „Muzyka Świata” w Pabianicach, Wędrownego Festiwalu Filharmonii Łódzkiej „Kolory Polski” i „Muzyki w starym klasztorze” w Łagiewnikach. W latach 2016-2020 współpracowała z Teatrem Wielkim w Łodzi jako prelegent kameralnych koncertów z cyklu „Nie tylko opera”. Pisze komentarze do płyt (wyd. Akademia Muzyczna, Ars Sonora, Dux). Jest autorką artykułów poświęconych kulturze muzycznej Łodzi i współautorką leksykonu Łódzkie środowisko kompozytorskie 1945-2000 wydanego przez Akademię Muzyczną w Łodzi (2001). Prowadzi badania nad życiem i twórczością kompozytora i pianisty Romana Ryterbanda.
Cztery lata (1998-2002) była recenzentem muzycznym łódzkiej „Gazety Wyborczej”, dla której napisała blisko 200 recenzji, wiele wywiadów i zapowiedzi wydarzeń kulturalnych. Publikowała również w „Ruchu Muzycznym”, „Operomanii”, Kronice Miasta Łodzi” i innych czasopismach. Współpracowała z działem programowym Filharmonii Łódzkiej jako redaktor i autorka komentarzy do programów koncertowych. W sezonie 2004/2005 była konsultantem muzycznym cyklu „Salon muzyczny w Pałacu Herbsta”, organizowanego przez Muzeum Sztuki – Rezydencję Księży Młyn w Łodzi. W latach 2008-2022 koordynowała cykl „Wieczorów muzycznych” w łódzkiej Akademii Muzycznej. Od stycznia 2025 roku odpowiada za cykl „Muzyka na Politechnice” w zakresie organizacji i prowadzenia koncertów (Politechnika Łódzka). W 2000 r. zdobyła dwie nagrody: „Złote Pióro” – Nagrodę im. Jerzego Katarasińskiego dla najlepszego krytyka w sezonie artystycznym 1999/2000 (obecnie jest członkiem kapituły tej nagrody) oraz II nagrodę w konkursie na recenzję teatralną, zorganizowanym przez Fundację im. M. Bechczyc-Rudnickiej i Klub Krytyki Teatralnej Stowarzyszenia Dziennikarzy RP. Sześciokrotnie otrzymała nagrodę Rektora Akademii Muzycznej w Łodzi (2003, 2007, 2010, 2012, 2015, 2024). Przewodnicząca Zarządu Stowarzyszenia Promocji Inicjatyw Artystycznych Operativa, członkini Rady Fundacji im. Stanisława Liszewskiego i łódzkiego oddziału Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków.