85. FESTIWAL MUSICA MODERNA
- 7
- maja 2025
RECITAL MARIMBOWY
7 maja 2025, środa, godz. 18.00
Sala Kameralna Akademii Muzycznej w Łodzi, al. 1 Maja 4
wstęp wolny
wykonawczyni:
- Julianna Siedler-Smuga – marimba
program:
- Monika Szpyrka – The sound of plastic
- Marta Śniady – in the pink solo
- Michał Wiosna – intersections
- Paweł Malinowski – w o l n o na marimbę solo i dźwięki elektroniczne
- Marta Śniady – Być Niczyją Mamą
JULIANNA KAMILA SIEDLER-SMUGA

Perkusistka, marimbafonistka, performerka, improwizatorka, producent muzyczny, pedagog.
Z urodzenia łodzianka. Kształciła się pod okiem wybitnych pedagogów w kraju i za granicą. Jest magistrem sztuki w dziedzinach: perkusja (dyplom z wyróżnieniem – AM Łódź, klasa prof. U. Bereźnickiej-Pniak i dr P. Pniaka), marimba estradowa (Królewskie Konserwatorium w Antwerpii – klasa prof. L.Alberta i dr C.C.Lina) oraz teatr perkusyjny (dyplom z wyróżnieniem - LUCA School of Arts Leuven, klasa dr C.C.Lina), a także stypendystką programu Erasmus w Królewskim Konserwatorium w Brukseli (klasa prof.B.Quartier, G.Francoisa, B.Bouckaert). W 2017 otrzymała tytuł doktora sztuki w specjalności perkusja (praca napisana pod kierunkiem prof. G. Jurczyka). Jej rozprawa doktorska dotycząca „Najnowszych polskich utworów na marimbę w kontekście klasycznej i niekonwencjonalnej techniki gry na instrumencie” zebrała znakomite recenzje (prof. T. Sobaniec, prof. H. Mikołajczyk). Ukończyła również kursy – produkcji muzycznej w 2021 roku oraz miksu i masteringu w 2023 roku. Występowała na licznych międzynarodowych festiwalach muzyki współczesnej i improwizowanej, m.in. Warszawska Jesień, Otwarty Jazdów Warszawa, Ad Libitum, Audio Art, Umami Berlin, Musica Privata, Nove Hudby Plus, Agora Percussio, Poznańska Wiosna Muzyczna, Musica Moderna, Mózg Festival Bydgoszcz, Scena Robocza Łódź, Dotknij Teatru 2022, Krakowski Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów.
Poza działalnością wykonawczą artystka zajmuje się tworzeniem muzyki m.in. do spektakli i performansów teatralnych oraz choreograficznych (współpraca m.in. z Krakowskim Salonem Poezji w Łodzi, Connecting Arts & Theatre Dance Company, ESToK, Ars Pro Cultura). Jest artystką wszechstronną, choć w głównej mierze poświęca się poszukiwaniom w zakresie muzyki współczesnej i kameralnej. W latach 2014 – 2017 wraz z Amber Tzu – Chun Chen tworzyła duet marimbowy Equilibri Duo. Od 2017 roku rozpoczęła działalność w jedynym w Polsce żeńskim duecie marimbowym – Dalbergia Duo wraz z dr Anną Rutkowską. W kwietniu 2018 artystki zdobyły pierwszą nagrodę na International Master Competition for Music Teachers w Warszawie, a także rekomendację Fundacji Muzyki Polskiej, za wyróżniającą się interpretację polskiej muzyki, w grudniu 2018 otrzymały drugą nagrodę w kategorii chamber music na International North Music Competition w Sztokholmie, a w 2019 roku artystki zdobyły II nagrodę na IMKA Music Competition w Sarajewie, w kategorii muzyki kameralnej. W październiku 2022 dokonały prawykonania wersji symfonicznej podwójnego koncertu marimbowego C.C.Lina – „Double marimba concerto No.1 One World. One Dream. One Love.” z towarzyszeniem Orkiestry Filharmonii Świętokrzyskiej. Brała udział w ogólnopolskich i międzynarodowych solowych konkursach wykonawczych: w 2013 została półfinalistką w Międzynarodowym Konkursie Marimbowym w Opolu, jako reprezentantka łódzkiej uczelni wzięła udział w konkursie o stypendium Yamaha 2013, a w 2014 przeszła preeliminacje do Międzynarodowego Konkursu Marimbowego w Bamberg.
Była członkinią-współzałożycielką Stowarzyszenia Pedagogów Perkusistów oraz jest członkinią Międzynarodowego Stowarzyszenia Marimbowego – Marimba Festiva Association, w ramach którego jest współorganizatorem / wykładowcą „Spotkań marimbowych” (międzynarodowych warsztatów marimbowych), a także Office and Promotion Managerem International Katarzyna Myćka Marimba Academy (IKMMA). Julianna ma na swoim koncie coraz dłuższą listę prawykonań kompozycji jej dedykowanych (autorstwa m.in.: Artura Zagajewskiego, Kuby Krzewińskiego, Niny Fukuoka, Marty Śniady, Piotra Peszata, Pawła Malinowskiego, Karola Osmana), sama aranżuje muzykę dla własnych potrzeb oraz komponuje. Julianna prowadzi również działalność organizacyjną i dydaktyczną. Od 2020 została artystką/endorserem Adams Percussion oraz Schlagkraft Mallets jako członkini zespołu Dalbergia Duo. Julianna współpracuje również jako wykonawca muzyki teatralnej przy produkcjach: „Wiśniowy sad” w reż. M. Warsickiej z muzyką Karola Nepelskiego w Teatrze im. Stefana Jaracza w Łodzi oraz „Amadeusz” w reż. A. Wieczur w Teatrze Dramatycznym m. st. Warszawy (od maja 2024 realizowanym również w Teatrza Dramatycznym im. S. Jaracza w Łodzi).
W trakcie pięciu lat studiów aż do chwili obecnej współpracowała i współpracuje z profesjonalnymi orkiestrami, m.in.: Orkiestrą Kameralną Polish Camerata (jako kotlistka), Orkiestrą Warszawskiej Opery Kameralnej, Zespołem Instrumentów Dawnych Musicae Antiquae Collegium Varsoviense, Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. J. Semkowa, Sinfonią Varsovią, Orkiestrą Filharmonii Łódzkiej, Orkiestrą Opery Bałtyckiej, Wrocławską Operą Barokową, Orkiestrą Teatru Wielkiego w Łodzi, Płocką Orkiestrą Symfoniczną oraz Orkiestrą Filharmonii Kaliskiej, jak również orkiestrami akademickimi (Orkiestry Akademii Muzycznej w Łodzi, Orkiestra Symfoniczna Koninklijk Conservatorium Brussel). Miała szansę grać pod batutą znamienitych dyrygentów, wykonując rozbudowany repertuar od klasycznego, przez muzykę jazzową, filmową, sonorystyczną, aż do muzyki najnowszej.
W 2019 nagrała debiutancką płytę „Korzenie/Roots”, duetu Dalbergia Duo, zawierającą muzykę polskich kompozytorów (P.M.Korepta, I.J.Paderewski, M.Ptaszyńska, A.Zagajewski, R.Mateja, K.Szymanowski). W 2016 nagrała płytę/słuchowisko autorstwa Suavasa Lewego: „Dźwiękowa historia Łodzi”, a w 2018 „Rewolucja 1905: Niech się niesie ten siostrzany śpiew”. Brała również udział w nagraniach płyt orkiestrowych m.in. z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Łódzkiej oraz Orkiestrą MACV (“Wolfgang Amadeus Mozart – Overtures” (2020) z orkiestrą MACV oraz “Krzysztof Herdzin – Kolędy z MACV” (2022)). Od 2014 roku prowadzi również działalność dydaktyczną, pracując w szkołach muzycznych I i II stopnia oraz prowadząc warsztaty marimbowe / perkusyjne w kraju, a jej wychowankowie mogą pochwalić się nagrodami i wyróżnieniami na konkursach ogólnopolskich. Działa również aktywnie publikując artykuły (m.in. magazyn Glissando, Presto), opowiadając o swojej działalności artystycznej w dziedzinie muzyki marimbowej/współczesnej i prowadząc wykłady na międzynarodowych konferencjach muzycznych / perkusyjnych / marimbowych (m.in. Doctors of Performance, Agora Percussio Xabia, Online Mallets Festival), a także na uczelniach muzycznych (m.in. Akademia Muzyczna im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy, Akademia Muzyczna im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi).
W 2024 roku została artystką endorserem firm Schlagkraft Mallets oraz Adams Percussion, jako solo artist; otworzyła również swoją pracownię artystyczną “Between the Bars” w Warszawie. Od roku akademickiego 2024/2025 jest wykładowczynią Akademii Muzycznej w Łodzi.