ABU HASSAN – Opera komiczna w 1 akcie
Carl Maria von Weber – muzyka
Franz Karl Heimer – libretto
Łódź 2017, AM 0052
cena: 20 zł
Wydawnictwo współfinansowane ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
Płyta CD z nagraniem spektaklu w wykonaniu solistów, Chóru i Orkiestry Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi pod dyrekcją Marcina Wolniewskiego. Nagrania zrealizowane w Sali Koncertowej Akademii Muzycznej podczas spektakli w dniach 5-9 marca 2016 roku.
Płyta połączona z obszernym omówieniem opery i tłumaczeniem libretta autorstwa Piotra Micińskiego oraz artykułami Ryszarda Daniela Golianka (Wątki orientalne w operze niemieckiej) i Beaty Stróżyńskiej (Czas nadziei, czas klęski, czyli wybrane opery o tematyce orientalnej z krajów romańskich na tle sytuacji politycznej Europy w XIX wieku).
Fragment publikacji
Abu Hassan C. M. von Webera – opera komiczna w jednym akcie, oznaczona w katalogu dzieł kompozytora numerem J.106 – jest szóstym dziełem scenicznym kompozytora. Dwudziestoczteroletni wówczas twórca napisał muzykę do libretta stworzonego przez Franza Carla Hiemera na podstawie opowiadania ze zbioru Baśni z tysiąca i jednej nocy pt. Abu Hassan lub Historia przebudzonego. Librecista należał do ścisłego grona przyjaciół kompozytora i było to już ich drugie wspólne dzieło. (…)
W Polsce prapremiera Abu Hassana prapremierę miała dopiero w 2016 r. w Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi. Spektakl poprowadzony muzycznie przez Marcina Wolniewskiego, wyreżyserowała Hanna Chojnacka. Przedstawienie zostało zaprezentowane w polskiej wersji językowej. Spektakl ma skromną obsadę śpiewaków, troje protagonistów to Abu Hassan – tenor, Fatime – sopran i Omar – bas. Towarzyszą im w rolach aktorskich Kalif, Zobeide – żona Kalifa, Mesrur i Zemrud – służący Kalifa i Zobeide oraz chór. (…)
Wyjątkowa wartość tej jednoaktowej opery leży w świetnie skomponowanej muzyce z elementami orientalnymi, dobrze napisanym libretcie, dowcipnej intrydze. Nie brak w dziele także poważniejszych fragmentów o litycznym charakterze – należy do nich aria, w której Fatime śpiewa o swej miłości do Abu Hassana. Wspaniała, ciekawa instrumentacja kompozycji dopełnia pełnego obrazu kameralnego dzieła. (…)
Zawartość publikacji
- Uwertura
- Introdukcja
- Aria Abu Hassana
- Chór
- Aria Fatimy
- Duet: Fatima, Abu Hassan
- Duet: Fatima, Omar
- Tercet: Fatima, Abu Hassan, Omar
- Aria Fatimy
- Tercet: Fatima, Abu Hassan, Omar i Chór
- Chór końcowy
wykonawcy:
- Soliści, Orkiestra Symfoniczna i Chór Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi
- dyrygent – Marcin Wolniewski