Image
Image

11. AŻ Festiwal

  • 20
  • listopada 2023

11. AŻ Festiwal

 

wykonawcy:
  • Julia Anuszewska – mezzosopran
  • Irena Kalinowska-Grohs – skrzypce
  • Orkiestra Muzyki Nowej
  • Zespół Muzyki Najnowszej Akademii Muzycznej w Łodzi
  • Szymon Bywalec, Maciej Koczur – dyrygenci
w programie:
  • Kosma SzustUwertura | prawykonanie
    Ambient. Molto tranquillo
    I.
    II.
    Irena Kalinowska-Grohs – skrzypce
    Zespół Muzyki Najnowszej Akademii Muzycznej w Łodzi
    Maciej Koczur – dyrygent
  • Aleksander TansmanSinfonietta nr 1 na orkiestrę kameralną
    I. Allegro assai
    II. Mazurka. Alegretto
    III. Notturno. Lento
    IV. Fuga e toccata. Allegro giusto
    Orkiestra Muzyki Nowej
    Zespół Muzyki Najnowszej Akademii Muzycznej w Łodzi
    Szymon Bywalec – dyrygent
  • Luciano BerioFolk Songs
    I. Black Is the Color... (Stany Zjednoczone)
    II. I Wonder as I Wander (Stany Zjednoczone)
    III. Loosin yelav (Armenia)
    IV. Rossignolet du bois (Francja)
    V. A la femminisca (Sycylia)
    VI. La donna ideale (Włochy)
    VII. Ballo (Włochy)
    VIII. Motettu de tristura (Sardynia)
    IX. Malurous qu’o uno fenno (Owernia)
    X. Lo fiolaire (Owernia)
    XI. Azerbaijan Love Song (Azerbejdżan)
    Julia Anuszewska – mezzosopran
    Orkiestra Muzyki Nowej
    Szymon Bywalec – dyrygent
  • Joseph KolkovichArboretum III
    I. Twisted Cedar Pine
    II. Night Blooming Cereus
    III. Tiny, Tiny Little Bonzai
    IV. Black Locust the Invader
    Orkiestra Muzyki Nowej
    Zespół Muzyki Najnowszej Akademii Muzycznej w Łodzi
    Maciej Koczur – dyrygent

prowadzenie koncertu – Kinga Ścieszko

 
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego, w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Narodowy Instytut Muzyki i Tańca
 
 
JULIA ANUSZEWSKA

Julia Anuszewska Mezzosopranistka, absolwentka Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych im. Fryderyka Chopina w Warszawie, obecnie studentka Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi w klasie prof. dr hab. Urszuli Kryger i dr Anny Wereckiej-Gryć. Zdobyła pierwsze wyróżnienie na Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym im. Krystyny Jamroz w Kielcach w 2018 roku.

Występowała z Europejską Fundacją Promocji Sztuki Wokalnej, m.in. w spektaklu inspirowanym operą Krakowiacy i Górale Jana Stefaniego, w roli Doroty. Kilkakrotnie uczestniczyła w festiwalu i kursie wokalnym Viva il Cantare. W 2022 roku, wraz z Trio Vox Tribus i Kazimierzem Waliczkiem, wydała płytę Vox Tribus I. Wcieliła się w rolę Lisetty w operze Il mondo della Luna w ramach międzynarodowego projektu „Nowe głosy, ponownie odkryte opery. Powołanie Polsko-Norweskiej Akademii Operowej”. W marcu 2022 roku wystąpiła w roli Filozofa w prawykonaniu opery kameralnej Aletheia. Dzieci Chaosu autorstwa Doroty Brolik-Bekrycht. W 2023 roku zdobyła wyróżnienie w I Konkursie Kameralistyki Wokalnej im. Witolda Friemanna.

 
IRENA KALINOWSKA-GROHS

Irena Kalinowska-Grohs Ukończyła Akademię Muzyczną im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie skrzypiec Janusza Skramlika. W macierzystej uczelni odbyła również studia podyplomowe, w specjalności kameralistyka, w klasie Marka Mosia. Studiowała również w Wiedniu, w klasie skrzypiec Rainera Küchla.

Była współzałożycielką i pierwszym skrzypkiem Kwartetu Smyczkowego „Akademos” oraz zespołu solistów Orkiestry Muzyki Nowej. Jest laureatką wielu konkursów kameralnych, krajowych i zagranicznych. W duecie z pianistką Barbarą Pakurą nagrała kilka płyt z polską muzyką kameralną. Obecnie pracuje jako pedagog w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej I i II stopnia im. Fryderyka Chopina w Bytomiu oraz jako koncertmistrz Orkiestry Muzyki Nowej w Katowicach.

 
ORKIESTRA MUZYKI NOWEJ

Została założona w 1996 roku przez Aleksandra Lasonia i jest najstarszym polskim zespołem specjalizującym się w wykonawstwie muzyki współczesnej, który od 25 lat nieprzerwanie prowadzi działalność artystyczną. Orkiestra, pracując najpierw pod batutą założyciela zespołu, a od 2006 roku pod kierownictwem Szymona Bywalca, stopniowo przekształcała się ze studenckiej grupy entuzjastów muzyki nowej w profesjonalny zespół potrafiący zrealizować najtrudniejsze partytury muzyki współczesnej. Misją zespołu jest eksplorowanie obszaru muzyki współczesnej w poszukiwaniu dzieł znaczących, ważnych dla kultury muzycznej, które warto zaprezentować publiczności.

Orkiestra ciągle poszerza swoje umiejętności, pracując pod kierunkiem wybitnych kompozytorów polskich i zagranicznych (Helmut Lachenmann, Mark Andre, Simon Steen-Andersen, Louis Andriessen, Kaija Saariaho, Per Nørgård, Bent Sørensen) i zapraszając do współpracy znakomitych solistów (Jakob Kullberg, Ashot Sarkissjan, Marco Blaauw, Michele Marelli) oraz dyrygentów specjalizujących się w wykonawstwie nowej muzyki (Daniel Kawka, François-Xavier Roth, Jean Deroyer, Christopher Austin, Steven Loy, Ivan Buffa, Wojciech Michniewski).

Zespół ma w swoim dorobku blisko 250 światowych prawykonań. W każdym sezonie zamawia kilka nowych utworów oraz organizuje ich prawykonania i powtórzenia w innych ośrodkach. Regularnie gości na najważniejszych polskich i zagranicznych festiwalach. Dorobek nagraniowy orkiestry obejmuje kilkadziesiąt pozycji; wiele z nich otrzymało wysokie oceny w czołowych pismach muzycznych we Włoszech, Francji, Danii, Wielkiej Brytanii i USA oraz wyróżnienia na Międzynarodowych Trybunach Kompozytorów w Paryżu i Amsterdamie, a także nagrody międzynarodowego środowiska muzycznego. W 2018 roku pięć nagrań Orkiestry Muzyki Nowej ukazało się w największym polskim przedsięwzięciu fonograficznym: 100/100 – Muzyczne dekady wolności. Formacja jest inspiratorem i organizatorem wielu różnorodnych wydarzeń artystycznych: festiwali, cykli koncertowych i edukacyjnych oraz przedsięwzięć interdyscyplinarnych. Orkiestra uczestniczy też w międzynarodowych projektach artystycznych i edukacyjnych, współpracując z muzykami czołowych europejskich zespołów muzyki nowej, inżynierami dźwięku z IRCAM, Experimentalstudio des SWR i Tempo Reale, i czołowymi instytucjami promującymi muzykę współczesną. Jako ambasador polskiej kultury, realizuje z partnerami zagranicznymi projekty prezentujące dorobek polskiej szkoły kompozytorskiej w najważniejszych zagranicznych ośrodkach muzycznych. W ramach tej aktywności wykonywała polskie dzieła w Europejskich Stolicach Kultury: Tallinie, Wrocławiu, Mons oraz organizowała przedsięwzięcia muzyczne promujące muzykę polską w Aarhus, Wiedniu, Pradze, Oslo, Kopenhadze, Pekinie, Paryżu, Freiburgu i Bratysławie. Od 2014 roku w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach orkiestra realizuje, cieszący się dużym zainteresowaniem publiczności, swój cykl koncertowy z muzyką współczesną.

Orkiestra Muzyki Nowej

 
SZYMON BYWALEC

Ukończył z wyróżnieniem dyrygenturę symfoniczno-operową w klasie prof. Jana Wincentego Hawela w Akademii Muzycznej w Katowicach. Jest także absolwentem Akademii Muzycznej w Krakowie, gdzie studiował obój u prof. Jerzego Kotyczki. Jako stypendysta Accademia Musicale Chigiana w Sienie doskonalił swój warsztat dyrygencki w klasie mistrzowskiej Gianluigiego Gelmettiego (2001) i Lothara Zagroska (2002). Brał także udział w kursach mistrzowskich dla dyrygentów prowadzonych m.in. przez Gabriela Chmurę, Kurta Mazura, Zoltána Peskó i Pierre’a Bouleza.

W latach 2006-2013 był dyrektorem artystycznym Akademickiej Orkiestry Symfonicznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. Jest laureatem I nagrody II Ogólnopolskiego Przeglądu Młodych Dyrygentów w Białymstoku (1998), a także dwóch nagród pozaregulaminowych na VI Międzynarodowym Konkursie Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga w Katowicach (1999). Był stypendystą Ministra Kultury i Sztuki, otrzymał też kilkakrotnie nagrodę Prezydenta Miasta Katowic, a w 2014 roku Nagrodę Honorową Związku Kompozytorów Polskich za zasługi w dziele promocji polskiej muzyki współczesnej.

Od 2006 roku jest dyrektorem artystycznym i dyrygentem Orkiestry Muzyki Nowej, którą prowadził podczas różnych festiwali muzyki współczesnej.

W 2005 roku na Warszawskiej Jesieni współpracował z IRCAM i solistami Ensemble Court-Circuit przy wykonaniu Répons Pierre’a Bouleza. Regularnie współpracuje z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach. Ma na swym koncie ponad 100 światowych i polskich prawykonań.

Z Orkiestrą Muzyki Nowej dokonał wielu nagrań dla Polskiego Radia i zarejestrował materiał dźwiękowy na pierwszą płytę CD, nominowaną do nagrody Akademii Fonograficznej Fryderyk 2003. Za płytę monograficzną z muzyką Weroniki Ratusińskiej otrzymał wraz z Orkiestrą Muzyki Nowej i wytwórnią DUX, wyróżnienie Pizzicato – Supersonic Award. Nagranie Trzech pieśni do słów Trakla Pawła Szymańskiego uzyskało w czerwcu 2007 roku rekomendację na Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów UNESCO w Paryżu, zaś wykonane z Sinfonią Varsovią Gemisatos Magdaleny Długosz oraz things lost things invisible Ewy Trębacz otrzymały rekomendację w czerwcu 2009. Wydana w 2012 roku wraz z wiolonczelistą Jakobem Kullbergiem płyta z koncertami wiolonczelowymi kompozytorów skandynawskich otrzymała Nagrodę Duńskiego Radia za rok 2012. W 2016 roku ukazała się nagrana dla firmy Decca płyta z włoskim klarnecistą Michelem Marellim i Orkiestrą Muzyki Nowej.

W latach 2013-2016 Szymon Bywalec był dyrektorem artystycznym festiwalu Musica Polonica Nova.

Dyrygował wieloma orkiestrami filharmonicznymi, radiowymi i kameralnymi w Polsce i za granicą.

 
ZESPÓŁ INSTRUMENTALNY MUZYKI NAJNOWSZEJ AKADEMII MUZYCZNEJ W ŁODZI

Zespół powstał w 2022 roku, jako efekt połączenia pasji muzycznej oraz artystycznych aspiracji. Jego założycielem i dyrygentem jest Maciej Koczur. W skład zespołu wchodzą studenci Akademii Muzycznej w Łodzi, którzy pragną eksplorować granice współczesnej muzyki i tworzyć niezapomniane doznania dźwiękowe. Od momentu powstania zespół prezentuje publiczności nowatorskie i unikalne kompozycje, w tym prawykonania utworów Olgi Pasek i Wojciecha Glądysa oraz interpretacje dzieł Marty Śniady, Marcina Stańczyka, Andrzeja Kwiecińskiego czy Johna Cage’a. Koncerty zespołu to nie tylko muzyczne przeżycie, ale także artystyczna podróż w świat nieznanych dźwięków, emocji i wyobraźni. Zespół nie boi się wyzwań i stale dąży do poszerzania horyzontów muzycznych. Jego członkowie nie tylko doskonalą swoje umiejętności, ale również inspirują innych do odkrywania piękna i potęgi muzyki współczesnej. Dzięki ich pasji i poświęceniu, zespół ten staje się ważnym ogniwem w kształtowaniu muzycznego krajobrazu uczelni i Łodzi.

Zespół Instrumentalny Muzyki Najnowszej Akademii Muzycznej w Łodzi

 
MACIEJ KOCZUR

Zwycięzca VI Ogólnopolskiego Konkursu Młodych Dyrygentów im. Witolda Lutosławskiego, najmłodszy uczestnik IX Międzynarodowego Konkursu Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga w Katowicach. W 2014 roku został laureatem „Małego Złotego Berła” Fundacji Kultury Polskiej – nagrodę otrzymał z rąk maestro Jerzego Maksymiuka. Dyrygował Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia, Polską Orkiestrą Radiową, a także zespołami filharmoników krakowskich, śląskich, opolskich i szczecińskich. W sezonie artystycznym 2013/2014 był dyrygentem-rezydentem w Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina. Z ramienia Akademii Muzycznej w Krakowie uczestniczył w projekcie Ovid’s Metamorphoses Erasmus Intensive Programme na Akademii Ferenca Liszta w Budapeszcie. Dyrygował prawykonaniami utworów na międzynarodowych festiwalach muzyki współczesnej, takich jak: Warszawska Jesień, Musica Polonica Nova, Sacrum Profanum, Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów Krakowskich. Jest współzałożycielem i kierownikiem artystycznym zespołu wokalnego „Oktofonia”. Wspólnie z kompozytorem Piotrem Peszatem oraz artystą plastykiem Grzegorzem Martem stworzył grupę „Re-Performance Ensemble”.

Stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W 2017 roku otrzymał Stypendium Twórcze Miasta Krakowa. Absolwent dyrygentury w klasie dra hab. Pawła Przytockiego, którą ukończył z wyróżnieniem. Doktorant w Katedrze Dyrygentury Akademii Muzycznej w Krakowie.