Image
Image

Mozart i współcześni. Muzyka w Europie środkowej w XVIII wieku (książka z płytą CD)

Mozart i współcześni. Muzyka w Europie środkowej w XVIII wieku

red. Ryszard D. Golianek, Beata Stróżyńska
Łódź 2007
objętość: 222 strony
cena: 25 zł
 
NAKŁAD WYCZERPANY

ZAWARTOŚĆ
  • Wstęp
  • I. Mozart i jego muzyka
    • Mieczysław Tomaszewski – W poszukiwaniu idiomu muzyki Mozarta
    • Marcin Trzesiok – Klasycyzm Mozarta a estetyka Kanta i Schillera
    • Ireneusz Dembowski – Proces Mozarta
    • Remigiusz Pośpiech – Recepcja muzyki religijne Mozarta na Śląsku w XIX wieku
  • II. Religijność muzyki Mozarta
    • Remigiusz Pośpiech – Muzyka religijna Mozarta w refleksji teologów
    • Irena Poniatowska – Mozart: między katolicyzmem a masonerią
    • Małgorzata Grajter – „La Betulia liberata” Mozarta i „Christus am Ölberge” Beethovena – dwa oblicza tradycji religijnego oratorium austriackiego
    • Ryszard Daniel Golianek – Religijność Wielkiej Mszy c-moll KV 427 Mozarta
  • III. Muzyka czasów Mozarta w Europie środkowej
    • Jarosław Mianowski – Operowy nie – Mozart. Styl i wartość
    • Alina Mądry – Carl Philipp Emanuel Bach - Osjan muzyki II połowy XVIII wieku w Niemczech
    • Marek Nahajowski – Quantz i Galeazzi - uwagi o rozwoju formy sonatowej w XVIII wieku
    • Anna Ryszka-Komarnicka – Elementy formy sonatowej w ariach trzyczęściowych w opisie Francesco Galeazziego (1796)
    • Mikołaj Rykowski – Dziedzictwo „Gran Partity” Mozarta. O ewolucji obsady Harmoniemusik na przełomie XVIII i XIX wieku
  • IV. Muzyka czasów Mozarta w Polsce
    • Alina Żórawska-Witkowska – Mozart a „sprawa polska” czyli o muzycznych koneksjach Warszawy i Wiednia w drugiej połowie XVIII wieku
    • Irena Bieńkowska – Epizod litewski w działalności Johannesa Baptisty Hochbruckera (1732-1812)
    • Joanna Zawilska – Opera polska w XVIII wieku: klasycyzm a oświecenie
    • Izabela Nahajowska – Koncepcja opery w pismach Karola Kurpińskiego i jej muzyczna realizacja
    • Beata Stróżyńska – W mrokach niepamięci czyli jak zapomniano o XVIII-wiecznej polskiej muzyce instrumentalnej. Przegląd polskiego piśmiennictwa muzycznego do roku 1950
  • Wykaz przykładów dźwiękowych zawartych na płycie CD
  • Skróty bibliograficzne wykorzystane w pracy
  • Indeks nazwisk
  • Summary

 

FRAGMENT WSTĘPU

[…] Choć pojawiają się spore trudności z określeniem istoty tego, co decyduje o miejscu Mozarta w historii muzyki, to przecież nie można rezygnować z prób poznania tego zagadnienia. W roku mozartowskim niewiele pojawiło się w Polsce inicjatyw badawczych, które wiązałyby się z podjęciem refleksji naukowej dotyczącej wiedeńskiego artysty i jego twórczości. Pomysł stworzenia forum służącego przedstawieniu współczesnej wiedzy na temat Mozarta w polskiej refleksji o muzyce zrodził się w Katedrze Teorii Muzyki Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi niejako z poczucia owej pustki badawczej. Początkowo idea dotyczyła wyłącznie sylwetki twórczej Mozarta, jednak wkrótce doszliśmy do przekonania, że znacznie ciekawsze i pełniejsze poznawczo byłoby pokazanie Mozarta i jego dzieła w pewnym kontekście związanym z czasami, w jakich rodziła się, rozwijała i rezonowała muzyka wiedeńczyka. Uwzględnienie twórczości innych kompozytorów współczesnych Mozartowi oraz estetyki muzycznej i życia muzycznego w krajach sąsiadujących z monarchią Habsburgów umożliwiło rozszerzenie spektrum podejmowanych zagadnień. Szczególnie zależało nam, by zostały także podjęte rozważania dotyczące polskiej kultury muzycznej owego czasu. Ten zakres problematyki pozostaje wciąż jedynie wycinkowo poznany, a możliwość zainspirowania badaczy do zajęcia się tą kwestią wydała się nam inicjatywą ważną i potrzebną. […]

Ryszard Daniel Golianek