Od Printza do Forkela
Marek Nahajowski
Łódź 2019
ISBN: 978-83-60929-66-7
objętość: 440 stron
cena: 50 zł
ZAWARTOŚĆ
- Wprowadzenie
Rozdział 1.
Zagadnienia wstępne
- 1.1. Stan badań
- 1.2. Rozwój świadomości historyczno-muzycznej w Europie do końca XVII wieku
- 1.3. Zarys myśli historiograficznej w XVIII wieku
Rozdział 2.
Historiografowie i ich prace
- 2.1. Pionierzy – Printz, Bontempi, Bonnet-Bourdelot
- 2.2. Teoretycy i akademicy francuscy
- 2.3. Caffiaux, Marpurg, Blainville, Martini, Gerbert
- 2.4. W poszukiwaniu syntezy – Hawkins, Burney, Forkel
- 2.5. Teoretycy, literaci, kompilatorzy
Rozdział 3.
Koncepcje dziejów muzyki w XVIII wieku
- 3.1. Geneza i natura muzyki
- 3.2. Próby periodyzacji dziejów
- 3.3. Pozaeuropejskie kultury muzyczne
Rozdział 4.
Musica antiqua – Starożytna Grecja
- 4.1. XVIII -wieczny spór o sztukę antyku. Querelle des anciens et des modernes
- 4.2. Mityczna geneza muzyki greckiej
- 4.3. Problemy teorii muzyki
Rozdział 5.
Musica antiquo-moderna. W kręgu modalności europejskiej
- 5.1. Mit średniowiecza w kulturze XVIII wieku
- 5.2. Średniowieczna monodia
- 5.3. Od Guidona do Dunstable’a – w kręgu wczesnej polifonii
- 5.4. Rozkwit wielogłosowości (1450–1600)
- 5.5. Zapomniana epoka? Muzyka pierwszej połowy XVII stulecia w perspektywie historiografii XVIII -wiecznej
Rozdział 6.
Musica moderna. W poszukiwaniu wyznaczników muzycznej współczesności
- 6.1. Od modalności do systemu dur – moll
- 6.2. Ojcowie -założyciele musica moderna
- 6.3. „Augustian Age” – styl klasyczny pierwszej połowy XVIII wieku
- 6.4. Charlesa Burneya poglądy estetyczne na musica moderna
- Zakończenie
- Bibliografia
- Indeks nazwisk
- Summary in English
- Resumo en Esperanto
Ze wstępu:
„Celem niniejszej pracy stało się prześledzenie rozwoju historiografii muzycznej w XVIII wieku. W szczególności dotyczyło to takich zagadnień, jak: obieg myśli naukowej, wzajemne relacje między poszczególnymi badaczami, sposoby periodyzacji historii, zmiana stanu wiedzy na temat dawniejszego repertuaru czy ocena stylów kompozytorskich przeszłości w kontekście ówczesnych dyskusji estetycznych. Aby określić powyższe zależności, konieczne stało się przeprowadzenie pogłębionej analizy porównawczej dawnych rozpraw historiograficznych. Jakkolwiek zasadniczą część materiału badawczego stanowiły tak zwane ogólne historie muzyki, wiele informacji na temat XVIII-wiecznych wizji dziejów odnaleźć można było również na kartach traktatów teoretyczno-muzycznych oraz polemik estetycznych (dyskusje na temat kultury starożytnej i średniowiecznej). Całość wywodu wsparta została odniesieniami do wyników dotychczasowych badań naukowych na temat rozwoju historiografii muzycznej.”