Image
Image

Przewodnik po muzyce Mahlera

Przewodnik po muzyce Mahlera

Ryszard Daniel Golianek
 
Łódź 2012
ISBN: 978-83-60929-30-8
objętość: 128 strony
 
cena: 30 zł
 
NAKŁAD WYCZERPANY

ZAWARTOŚĆ

Przewodnik po muzyce Mahlera
    1. Mahler w XXI wieku
    2. Das klange Lied. Problemy gatunkowe i tradycja wagnerowska
    3. Lieder eines fahrenden Gesellen. Topika pieśni romantycznej
    4. I Symfonia. Idee muzyki programowej
    5. II Symfonia. Teologia i teologia muzyczna
    6. III Symfonia. Ontologia i porządkowanie świata
    7. Des Knaben Wunderhorn. W świecie ludowych wyobrażeń
    8. IV Symfonia. W kręgu wiary naiwnej
    9. V Symfonia. Alma
    10. Rückert-Lieder. Refleksje człowieka dojrzałego
    11. Kindertotenlieder. Sztuka wyprzedzająca doświadczenia życiowe
    12. VI Symfonia. Tragizm egzystencji
    13. VII Symfonia. Muzyka natury i orkiestra totalna
    14. Das Lied von Erde. W poszukiwaniu nirwany
    15. VIII Symfonia. Muzyczny kosmos
    16. IX Symfonia. W stronę Nowej Muzyki
    17. X symfonia. Uzupełnianie Mahlera
    18. Mahleromania
Mahler – życie i twórczość
  1. Gustav Mahler – biografia
  2. Charakterystyka twórczości

Wykaz wykorzystanej literatury
Wykaz ilustracji

 

FRAGMENT PUBLIKACJI

Przewodnik po muzyce Mahlera może służyć pomocą w poznaniu tej twórczości – ciekawej, oryginalnej, choć niezbyt w sumie wielkiej pod względem ilościowym. Dziełom muzycznym Mahlera, ułożonym w chronologicznej kolejności ich powstawania, zostały poświęcone krótkie szkice, w których zawarto istotne kwestie dotyczące poszczególnych kompozycji. Z uwagi jednak na fakt, że każdy z tych szkiców dotyczy przy okazji nico odmiennego aspektu muzyki mistrza, można traktować tę książeczkę jako drogę do poznawania muzyki Mahlera w powiązaniu z biografią artysty, jego poglądami, a także kontekstami kulturowymi jego twórczości kompozytorskiej. […]
Taki nieco niekonwencjonalny pomysł na formułę Przewodnika koresponduje z przekonaniem Mahlera o odrębności poszczególnych jego dzieł, z dążeniem artysty do tworzenia kolejnych utworów jako odrębnych bytów. Kompozytor przyrównywał pracę nad każdą swoją symfonią do budowania świata, Przewodnik może się przydać do tego świata poznawania i interpretacji.