SPIS TREŚCI
    • Wstęp
    • Introduction
Teoria
    • Marcin Strzelecki
      Teoria muzyki wobec kultury popularnej – możliwości, ograniczenia, perspektywy
    • Marta Szoka
      Semantyczne dylematy wokół twórczości czasu pandemii. Rekonesans
Praktyka kompozytorka
    • Agnieszka Draus
      Z inspiracji popkulturą… Idee muzyki relacyjnej w twórczości młodych kompozytorów krakowskich
    • Maciej Kabza
      Wpływ muzyki popularnej na twórczości Louisa Andriessena
    • Anna Wójcikowska
      Elementy estetyki jazzowej i muzyki popularnej w repertuarze „Warsztatu Muzycznego” Zygmunta Krauzego
    • Marcin Stańczyk
      Dalece bliżej… O przypadkach twórczej koincydencji
    • Artur Zagajewski
      Pieśni bez melodii
Konteksty
    • Małgorzata Grajter
      Obecność arcydzieł muzyki klasycznej w popkulturze – perspektywa intertekstualna
    • Ryszard Daniel Golianek
      Mozart i jego muzyka w formatach popkultury
    • Anna G. Piotrowska
      O funkcjonowaniu muzyki filmowej w dobie popkultury
    • Marek Nahajowski
      Esperancka muzyka popularna jako wyraz poszukiwań tożsamości uniwersalnej
 
  • Biogramy autorów

 

ZE WSTĘPU

Publikacja Współczesna kultura muzyczna a popkultura: spotkania, dialogi, konfrontacje jest efektem prac badawczych członków Katedry Teorii Muzyki Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi oraz zaproszonych Autorów z innych Uczelni, prac zogniskowanych wokół jednego, wspólnego tematu – relacji szeroko rozumianej współczesnej kultury muzycznej do świata popkultury. Celem projektu było stworzenie syntetycznego ujęcia tego zjawiska w postaci wieloautorskiej publikacji ukazującej kondycję współczesnej twórczości muzycznej ze szczególnym uwzględnieniem rozmaitych form jej interakcji z popkulturą. Przemiany następujące w kulturze muzycznej na przestrzeni ostatnich dekad, a szczególnie intensywnie obserwowane w ostatnich latach, stawiają przed teoretykami muzyki i muzykologami nowe wyzwania. Są one efektem nie tylko procesów zachodzących wewnątrz samej muzyki, wynikających z operowania odmiennymi środkami warsztatowymi i związanych z rozwojem technologii, ale mają często wymiar szerszy. Oprócz nowych rozwiązań warsztatowych generujących nowe jakości stylistyczne i estetyczne pojawiają się także nowe sposoby dystrybucji muzyki oraz jej odbioru. Wielość podejmowanych przez autorów wątków wynikająca z ich naukowych zainteresowań, a także rozmaite pespektywy badawcze uwzględniające zarówno aspekt warsztatowo-kompozytorski, stylistyczno-technologiczny, jak również socjologiczny, zdeterminowały kształt tej książki. Jej struktura wynika z pogrupowania tekstów w trzy bloki tematyczne: Teoria, Praktyka kompozytorska i Konteksty.

Ewa Kowalska-Zając