Współczesna kultura muzyczna a popkultura: spotkania, dialogi, konfrontacje
red. Ewa Kowalska-Zając
Łódź 2021
ISBN 978-83-60929-82-7
objętość: 248 stron
cena: 45 zł
SPIS TREŚCI
- Wstęp
- Introduction
Teoria
- Marcin Strzelecki
Teoria muzyki wobec kultury popularnej – możliwości, ograniczenia, perspektywy - Marta Szoka
Semantyczne dylematy wokół twórczości czasu pandemii. Rekonesans
Praktyka kompozytorka
- Agnieszka Draus
Z inspiracji popkulturą… Idee muzyki relacyjnej w twórczości młodych kompozytorów krakowskich - Maciej Kabza
Wpływ muzyki popularnej na twórczości Louisa Andriessena - Anna Wójcikowska
Elementy estetyki jazzowej i muzyki popularnej w repertuarze „Warsztatu Muzycznego” Zygmunta Krauzego - Marcin Stańczyk
Dalece bliżej… O przypadkach twórczej koincydencji - Artur Zagajewski
Pieśni bez melodii
Konteksty
- Małgorzata Grajter
Obecność arcydzieł muzyki klasycznej w popkulturze – perspektywa intertekstualna - Ryszard Daniel Golianek
Mozart i jego muzyka w formatach popkultury - Anna G. Piotrowska
O funkcjonowaniu muzyki filmowej w dobie popkultury - Marek Nahajowski
Esperancka muzyka popularna jako wyraz poszukiwań tożsamości uniwersalnej
- Biogramy autorów
ZE WSTĘPU
Publikacja Współczesna kultura muzyczna a popkultura: spotkania, dialogi, konfrontacje jest efektem prac badawczych członków Katedry Teorii Muzyki Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi oraz zaproszonych Autorów z innych Uczelni, prac zogniskowanych wokół jednego, wspólnego tematu – relacji szeroko rozumianej współczesnej kultury muzycznej do świata popkultury. Celem projektu było stworzenie syntetycznego ujęcia tego zjawiska w postaci wieloautorskiej publikacji ukazującej kondycję współczesnej twórczości muzycznej ze szczególnym uwzględnieniem rozmaitych form jej interakcji z popkulturą. Przemiany następujące w kulturze muzycznej na przestrzeni ostatnich dekad, a szczególnie intensywnie obserwowane w ostatnich latach, stawiają przed teoretykami muzyki i muzykologami nowe wyzwania. Są one efektem nie tylko procesów zachodzących wewnątrz samej muzyki, wynikających z operowania odmiennymi środkami warsztatowymi i związanych z rozwojem technologii, ale mają często wymiar szerszy. Oprócz nowych rozwiązań warsztatowych generujących nowe jakości stylistyczne i estetyczne pojawiają się także nowe sposoby dystrybucji muzyki oraz jej odbioru. Wielość podejmowanych przez autorów wątków wynikająca z ich naukowych zainteresowań, a także rozmaite pespektywy badawcze uwzględniające zarówno aspekt warsztatowo-kompozytorski, stylistyczno-technologiczny, jak również socjologiczny, zdeterminowały kształt tej książki. Jej struktura wynika z pogrupowania tekstów w trzy bloki tematyczne: Teoria, Praktyka kompozytorska i Konteksty.
Ewa Kowalska-Zając